Kommentarer till Apelsinmandelrutor med chokladtäcke - Sida 1

"Mycket goda kakor med endast 4 ingredienser: mandelmassa, apelsin, ägg och choklad. Bakas enkelt i långpanna."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Henri 2017-03-26 10:45
De här blev extra goda. Tack för receptet! Gjorde mandelmassan själv (250g mandel, 250g florsocker och 1 äggvita).
penna Skrivet av eot 2017-01-17 11:16
Gjorde på 400g mandelmassa (ett paket) och gick bra det med, men tyckte även jag att det kunde varit lite kraftigare apelsinsmak. Rev en hel, stor apelsin istället för en halv. Testar nog med två om jag gör om det!
person Svar till nadia penna Skrivet av Susanne 2016-09-27 14:34
Nej, du kan inte utesluta mandelmassan i det här receptet. Då blir det typ ingen kaka.
penna Skrivet av nadia 2016-09-27 13:02
Hej! Undrar om man inte lägger till mandelmassan, blir den god ändå?
person Svar till Aya penna Skrivet av Susanne 2016-08-14 00:52
Det står i receptbeskrivningen. Kul att du tycker om receptet!
penna Skrivet av Aya 2016-08-08 19:55
Hej ! Jag undrar var i ugnen man ska grädda kakan ?

Tack för ett bra recept !
Aya
person Svar till Kaja penna Skrivet av Susanne 2016-05-14 00:50
Tack för bra tips, det låter gott!
penna Skrivet av Kaja 2016-05-12 15:02
Tack för ett bra recept! Jag testade med citron och vitchoklad och det blev mycket gott. Tog dock mindre av citronen än motsvarande mängd apelsin. Annars hade rutorna nog blivit för sura.
person Svar till susnet penna Skrivet av Susanne 2015-10-20 20:33
Receptet är nu uppdaterat med nya bilder och tydligare beskrivning med bilder steg för steg.
person Svar till isabel penna Skrivet av Susanne 2014-04-21 03:23
Jag har inte provat det så jag vet faktiskt inte. Skriv gärna hur det blev om du provar! :)
penna Skrivet av isabel 2014-04-17 21:29
Hej, väldigt bra sida med massa goda bakverk och maträtter! Jag undrar, kan man ha i lite bakpulver i kaksmeten så att kakan blir lite högre? :)
Mvh Isabel
person Svar till Christina penna Skrivet av Susanne 2014-01-12 05:06
Jag förstår det. Problemet är att det är svårt att hålla reda på allt så jag har försökt välja det vanligaste - glutenfritt, laktosfritt och vegetariskt. Däremot skulle jag kanske i framtiden kunna ha med även mjölkfritt i sökfunktionen när jag bygger ut den om det är enkelt att ta reda på vilka livsmedel som är mjölkfria och inte. Sedan är ju problemet med de här livsmedlen som innehåller "spår av" mjölk eller ytterst lite som t.ex. då mörk choklad och smör som de flesta intoleranta ändå tål.
Jag ska förtydliga det angående mörka chokladen, det har jag missat.
Hoppas att kakorna blev goda! :)
penna Skrivet av Christina 2014-01-10 13:48
Hej!

Trevlig sida ni har här, med en hel del gott verkar det som.
Något jag dock skulle uppskatta, som gluten- och mjölkproteinintolerant, är om ni kunde benämna recepten som är mjölkfria, som just mjölkfria istället för laktosfria. Sedan bör det kanske läggas till att mörk choklad är inte per automatik laktos-, eller mjölkfri bara för att den är mörk. ;)
Tror dock jag ska testa att göra dessa kakor.
person Svar till JelenaNelly penna Skrivet av Susanne 2013-11-29 02:41
Hade du verkligen i apelsinskal? För det är i apelsinskalet det mesta av apelsinsmaken sitter.
penna Skrivet av JelenaNelly 2013-11-28 19:17
tyckte att det blev för mycket mandelmassa-smak. kände nästan inget av apelsinen och lite för sött för min smak.
person Svar till Veronica penna Skrivet av Susanne 2011-11-14 15:51

Ja du kan ta vetemjöl eller ströbröd. Syftet är att kakan inte ska fastna i pappret.

Kul att du gillar min receptsajt! :)

penna Skrivet av Veronica 2011-11-09 17:44
Hej!

Går det att använda något annat istället för potatismjöl?
Tack för att du lägger upp såna bra recept! Använder mig av den här sidan jätteofta :)
person Svar till amira penna Skrivet av Susanne 2011-03-20 15:04
Ja man kan göra kokosmassa. Det är som mandelmassa fast kokos istället för mandel.
penna Skrivet av amira 2011-03-20 14:56
kan man änvända något annat än mandelmassa?
något liknande alltså ?
person Svar till Jennie penna Skrivet av Susanne 2010-08-24 16:18
Utan apelsin blir det ju inga apelsinmandelrutor. Men du kan ju prova citron eller lime, det kanske blir gott eller någon annan smaksättning, kaffe kanske? Skriv gärna om du provar!
person Svar till madelene penna Skrivet av Susanne 2010-08-24 16:15
Det går nog bra! Skriv gärna hur det blev om du provar!
penna Skrivet av madelene 2010-08-23 21:57
går de bra o ha hasselnöts choklad?
penna Skrivet av Jennie 2010-04-26 18:21
Kan man skippa apelsinjuicen och ha i något annat istället?
penna Skrivet av elif 2010-02-19 21:39
jag har provat det.och blev god.
penna Skrivet av Susanne 2009-11-15 17:40
Svar till Emil: Det går tyvärr inte att använda matberedare vad jag vet för du ska bara riva det yttersta orangea skalet, var noga med att inte få med något av det vita. Matberedaren kan inte vad jag vet snurra på apelsinen så att den river skalet jämnt runt om. Men eftersom man bara river det yttersta går det väldigt fort att riva för hand. Det brukar inte ta mig mer än 2-3 minuter.
penna Skrivet av Emil 2009-11-15 10:19
Kan man riva apelsinskalet i matbredare med rivjärns skiva ?
  1