Kommentarer till Ambrosiakaka - Sida 1

"Mycket god ambrosiakaka - en mjuk och saftig sockerkaka med apelsinsmak glaserad med syltade apelsinskal. Som en en enkel tårta."

Har du provat receptet? Skriv gärna och berätta vad du tyckte! Har du en fråga? Ställ den här!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Doreen penna Skrivet av Susanne 2017-06-24 21:14
Kul att du tyckte om receptet! :)
penna Skrivet av Doreen 2017-06-24 14:38
Toppen recept. Så enkelt.
penna Skrivet av SAIF 2012-05-18 15:16
kan man äta på morgon med kaffe
penna Skrivet av SAIF 2012-05-18 15:10
jag har provat att göra en ambrosiakaka det va god men det mycke smör i kan man göra mindre smör eller
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2010-10-16 18:00
Ja frys den utan glasyr.
penna Skrivet av Linda 2010-10-11 23:35
Hej!
Går denna kakan bra att frysa?
person Svar till Synnöve Kjerstad penna Skrivet av Susanne 2010-09-10 02:57

Jag har inte provat rivet apelsinskal, men skillnaden i smak mellan rivet apelsinskal är ju att syltat apelsinskal är sötare. Men eftersom glasyren är av florsocker så borde det bli tillräckligt sött ändå för att inte bli beskt.

Man skulle ju kunna testa att göra glasyr bara på en bit sockerkaka eller en muffins ifall man har tillgång till det och riva över apelsinskal och se hur det blir innan man testar på en hel kaka.

Skriv gärna om du provar hur det blev!

penna Skrivet av Synnöve Kjerstad 2010-09-06 11:35
Visst passar den här kakan till kaffe. En kopp nybryggt godt kaffe och en bit ambrosiakaka....

Men det jag undrar är, går det lika bra med rivet skal av apelsinen på som syltat skal?
person Svar till kicki penna Skrivet av Susanne 2010-04-19 01:21
Jag dricker inte kaffe själv men när jag bjöd på den här kakan senast så var det de som drack kaffe till. Alla tyckte den var god!
penna Skrivet av kicki 2010-03-24 21:24
den här kakan är jätte god men vet nån om den passar till kaffe? jag ska ta med den till mitt klass jobb alla kommer älska den!!
penna Skrivet av Stefan 2009-11-17 18:25
Supergod kaka.. Tack för det receptet.
Kan tipsa om att jag hade saft från en apelsin samt syltadeapelsinskal i själva sockerkakan, gjorde susen.. Supergott..
penna Skrivet av johanna 2009-10-22 20:37
hej den har kakan var super jag tog den till klassen alla älskade den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
penna Skrivet av Hanady E-hassan. 2009-09-09 19:04
hej!!!
JAG HAR GJORT DET JAG TRODE ATT DET SKULLE BLI ÄKLIGT MEN DET BLEV BÄSTA JAG HAR GJOR ......
JAG HOPPAS ATT ALLA ANDRA GÖR DEN SÅ DOM VET HUR GOOD DEN ÄR :):):)
penna Skrivet av Susanne 2008-05-22 00:15
Svar till Joelle: Ja det är bäst att frysa in den utan glasyr. Den håller sig 3-6 månader i frysen.
penna Skrivet av Joelle 2008-05-21 18:20
Kan man frysa in ambrosiakakan?? utan glasyren?
penna Skrivet av jumi 2008-04-19 08:40
Super gott allt gick perfekt
penna Skrivet av Susanne 2008-03-08 09:28
Svar till Jasmine: Ambrosiakaka är inte alls komplicerad, faktiskt så var det en av de första bakverken jag gjorde när jag var liten. Om man köper de syltade apelsinskalen färdiga så är det lätt som en plätt, bara en vanlig sockerkaka med glasyr. Men ska man sylta apelsinskalen själv så kan jag hålla med om att det är lite komplicerat och även tidskrävande.
penna Skrivet av Susanne 2008-03-08 09:24
Svar till Wilma: De syltade apelsinskalen ska vara mjuka. De man köper ligger inplastade och de blir bara hårda om man öppnar förpackningen så att apelsinskalen kommer i kontakt med luft under en längre tid så att de torkar. Om glasyren rann så ta mindre vätska.
penna Skrivet av wilma 2008-03-07 17:12
men apelsin saken var jätte hård för mej och glasyren rann ner och den såg inte alls ut som eran kaka på bilden gjorde jag nått fel?
penna Skrivet av wilma 2008-03-07 17:10
den var jätte god mums!!!
penna Skrivet av Susanne 2008-02-02 16:35
Svar till Hanna: Syltade apelsinskal är ju söta till skillnad mot färskrivet apelsinskal så det är ju inte riktigt samma sak men det kanske blir gott det med. Glasyren är ju söt. Man kan ju sylta apelsinskal själv också genom att koka apelsinskalen i vatten och socker men det verkar vara ganska mycket jobb, jag har aldrig gjort det själv. Annars kan man ju ta något helt annat, t.ex. strössel. Skriv gärna och berätta om du provar med färskrivet apelsinskal. Det skulle vara intressant att veta hur det blir!
penna Skrivet av Hanna 2008-02-02 15:57
Kan man använda ngt annat än insyltade apelsinskal? Kan man tex riva färsk apelsinskal?
Tack
penna Skrivet av Amelia 2008-01-07 19:05
Den var super god jag klarade den på 10 minuter inan den skulle vara i ungnen.
den smackade bäst med citronsaft som glasyr smack. gjorde båda två:)
penna Skrivet av Jasmine 2007-12-01 09:03
Den där ser typ mega god ut, men den är säkert för komplicerad för mig.
  1