Vitlök

vitlök
En hel vitlök, en oskalad och en skalad vitlöksklyfta.

Vitlök sätter smak på många maträtter. Hur mycket vitlök man ska ha i en maträtt beror mycket på tycke och smak. Gillar man vitlök mycket kan man oftast dubbla det som står i receptet.

För att använda färsk vitök så bryter man loss klyftor, skalar dessa och skär av ändarna. Sedan kan man antingen pressa dem i en vitlökspress eller hacka i små bitar. Pressade vitlöksklyftor ger en skarpare vitlökssmak och hackade vitlöksklyftor ger en mildare och mjukare vitlökssmak.

Man kan även grilla eller ugnssteka hela vitlöksklyftor. Vitlöksklyftor kan även läggas in i olja och kryddor och man kan även smaksätta smör med pressad vitlök.

Vitlök finns i de flesta matkulturer och i Sverige fick den sitt stora genombrott under 1980-talet. En nackdel med vitlök är att man kan få dålig andedräkt men om man äter vitlök ofta och vänjer kroppen vid det så luktar man inte alls så mycket. Lukten minskar också om man äter mycket gröna grönsaker och gröna kryddor.

Vitlök är bra ur hälsosynpunkt på många olika sätt. Bland annat är vitlök bra för immunförsvaret, förebygger hjärt- och kärlsjukdomar och hjälper kroppen att bli av med tungmetaller. Vitök är även bra om man vill gå ner i vikt då det ökar fettförbränningen och minskar sockersuget. Vidare kan vitlök användas som behandling mot tarmparasiter, sårvård, eksem och för att förebygga cancersjukdomar.

Vitlök är inte giftigt men kan vara ansträngande för magen i höga doser. Börja därför kurer med små doser i början och öka successivt.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av vitlök.

Energi: 160 kcal
Kolhydrater: 31.1 g (varav sockerarter: 0.9 g)
Protein: 6.4 g
Fett: 0.5 g (varav mättat fett: 0.1 g, enkelomättat fett: 0 g, fleromättat fett: 0.3 g)
Fibrer: 1.5 g
Transfett: 0 g
Kolesterol: 0 mg
Natrium: 17 mg

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

garlic

Hitta Finns i affären:

Finns i alla affärer året runt. På hösten kan det finnas färsk vitlök med blast. Blasten har mild och fin smak.

Tummen upp GI tips:

Vitlök är bra för att öka fettförbränningen och minska sötsuget. Dessutom sätter det smak på maten.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara svalt i kylskåp. Hållbarhet ca 2-3 veckor.

Byt ut Ersätt med:

Vitlökspulver och torkad hackad vitlök finns att köpa i kryddburkar och går bra att använda istället för hel vitlök.

Liknande ingredienser

| Grönsaker |


aioli med lime och mynta

Aioli med lime och mynta

Enkelt recept på en god aioli smaksatt med lime och mynta. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
asiatisk oxfilé

Asiatisk oxfilé

Detta recept på oxfilé är perfekt till festen. Asiatisk smak fås med mango chutney, vitlök, ingefära, sambal oelek m.m.

klocka Tid: 1 timme
Broccolisoppa

Broccolisoppa

Mycket god broccolisoppa. Enkelt recept på soppa med broccoli utan tillsatser eller andra konstigheter! Klar på 15 minuter.

klocka Tid: 15 min
Burgundisk oxfilé

Burgundisk oxfilé

Recept på Burgundisk oxfilé. Lyxig och god varmrätt. 6-8 portioner. Tar ca 1 timme att tillaga.

klocka Tid: 1 timma
citronkyckling

Citronkyckling

Mycket god citronkyckling, kycklingfilé med smak av citron. Enkelt och gott. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 minuter
ugnsstekta rotsaker och lammstek och skysås

Citronmarinerad lammstek

Gott och lyxigt recept på marinerad lammstek med citron och vitlök som serveras med skysås och rostade rotsaker.

klocka Tid: lammstek: 30 minuter effektiv tid
exotisk fläskfilé

Exotisk fläskfilé

Recept på Fläskfilé med curry, bacon och banan! En jättegod festrätt som är enkel att göra.

klocka Tid: 40 min varav 20 min i ugnen
guacamole

Guacamole

Guacamole är en grön god röra som innehåller mycket avokado. Passar bra som dipp till nachos och tillbehör till tacos.

klocka Tid: 10 minuter
Kall vitlökssås

Kall vitlökssås

God kall vitlökssås. Passar bra till grillat kött! Enkelt recept.

klocka Tid: 5 minuter
Kycklingwok

Kycklingwok

Enkelt recept på kycklinglårfilé med wokgrönsaker kryddad med chili, paprika och vitlök! Snabbt och gott utan halvfabrikat!

klocka Tid: 15 min
köttfärssås

Köttfärssås

Klassisk köttfärssås med lök och krossade tomater. Gott, snabbt och enkelt med detta recept. Servera gärna med spaghetti.

klocka Tid: 20 minuter
Köttgryta med tomatsmak

Köttgryta med tomatsmak

Mycket god mustig köttgryta med tomat, lagerblad, vitlök, buljong, lök. Låt koka ca 45 minuter eller längre så blir köttet mört och fint. Enkelt recept.

klocka Tid: 1 timme
Lammstek

Lammstek

Recept på saftig och god lammstek kryddad med rosmarin och vitlök samt en god sås av stekskyn.

klocka Tid: 2 timmar
grillmarinad karrékotletter

Marinad till grillat kött

En enkel och god marinad som du själv gör och låter köttet ligga i innan du grillar det.

klocka Tid: 5 minuter
marinerade champinjoner

Marinerade champinjoner

Recept på inlagda champinjoner. Mycket gott och enkelt tillbehör till olika maträtter eller på buffébordet.

klocka Tid: 10 minuters arbete + 6 timmar i kylskåp
Nasi goreng

Nasi Goreng

Ett recept på den indonesiska rätten Nasi Goreng. Mycket gott och dessutom nyttigt och enkelt recept!

klocka Tid: ca 35 min
pasta carbonara

Pasta carbonara

Recept på krämig och god pasta carbonara som görs enkelt med hela ägg och grädde. Därmed blir det inga överblivna äggvitor.

klocka Tid: 25 minuter
pizzadeg pizza

Pizza med pizzadeg med jäst

Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Förslag på fyllningar: Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk.

klocka Tid: 1 ½ - 2 timmar, varav ½ - 1 timme jäsning
potatisgratäng

Potatisgratäng

Mycket god potatisgratäng med lök och grädde. Enkelt och snabbt recept som du inte misslyckas med.

klocka Tid: Tid: 50 minuter, varav 20 min i ugnen.
rödbetstsatsiki

Rödbetstsatsiki

Rödbetstsatsiki är gott och passar till det mesta som en god kall sås. Perfekt på julbordet att äta till köttbullar och skinka.

klocka Tid: 10 minuter
skaldjursgryta

Skaldjursgryta

Mycket god skaldjursgryta som är enkel att göra. Goda smaker från lax, tomater, vin, vitlök, morötter och palsternacka. Prova gärna denna läckra skaldjursgryta som gjorde succé hemma hos mig!

klocka Tid: 40 minuter
Sötsura kotletter

Sötsura kotletter

Recept på fläskkotletter i sötsur sås kryddad med chili. Gott och enkelt.

klocka Tid: 25 minuter
tacopaj

Tacopaj

Otroligt god Tacopaj - en tacokryddad köttfärspaj med krämigt täcke. Enkelt recept. Perfekt till fredagsmyset eller festen.

klocka Tid: 1 timme och 10 min
tacorulle

Tacorulle

Recept på tacorulle. En tunnbrödsrulle med köttfärs med tacosmak och sås som du enkelt gör själv utan färdigköpta kryddblandningar. Ekonomiskt, enkelt och gott!

klocka Tid: ca 40 minuter
Tzatziki

Tzatziki

Mycket god tzatziki. En god kall krämig sås med yoghurt, gurka och vitlök. Enkelt recept från det grekiska köket som passar till det mesta.

klocka Tid: 15 minuter
ugnsstekta rotsaker

Ugnsstekta rotsaker

Enkelt recept på ugnsstekta rotsaker och vitlök som blir jättegott. 40 minuter i ugnen. Gott till kött.

klocka Tid: en timme

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Sofia ✏️ Skrivet av Susanne
Inte vad jag känner till. Det är nyttigt med vitlök.
✏️ Skrivet av Sofia
Jag äter jättemycket vitlök. Det är så gott.
Kan det vara onyttigt att äta för mycket vitlök?

Visa alla kommentarer