Vaniljsocker

Vaniljsocker
Vaniljsocker

Vaniljsocker och vanillinsocker används för att ge vaniljsmak till bakverk, glass och desserter.

Vaniljsocker

Vaniljsocker är finmalet socker som smaksatts med vanilj. I vaniljsocker kommer smaken från äkta vaniljstång, vilket man kan se på de svarta prickarna som är frön från vaniljstänger. Det finns även äkta vaniljsocker utan svarta prickar, där har man låtit vaniljstängerna stå och dra i socker.

Vanillinsocker

Vanillinsocker innehåller inte äkta vanilj utan det är smaksatt med det syntetiska smakämnet vanillin. Även äkta vaniljsocker kan innehålla vanillin, kolla innehållsförteckningen. Vanillinsocker kan användas istället för vaniljsocker.

Vaniljextrakt

Äkta vaniljextrakt är gjort av vaniljstänger som fått dra i alkohol och är flytande. Vaniljextrakt används på samma sätt som vaniljsocker i bakverk, glass och desserter. Vaniljextrakt är vanligt utomlands men ovanligt i Sverige, men det går oftast bra att byta ut vaniljextrakt mot samma mängd vaniljsocker.

Vaniljessens

Vaniljessens kan betyda samma sak som vaniljextrakt. Men det kan också vara smaksatt med vanillin istället för vanilj.

Vaniljarom

Vaniljarom finns att köpa på liten flaska eller i små påsar (Dr Oetker) och kan användas för att få vaniljsmak. Vaniljarom har högre koncentration än vaniljsocker och därför behövs bara 1 krm per tesked vaniljsocker. En påse motsvarar 1 msk vaniljsocker. Läs på förpackningen för exakta mått.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

Innehåller inga e-nummer men innehåller vaniljarom. Om man vill ha äkta vara rekommenderas äkta vaniljpulver eller vaniljstång.

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av vaniljsocker.

Energi: 405 kcal
Kolhydrater: 100 g
Protein: 0 g
Fett: 0 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

vanilla sugar

Hitta Finns i affären:

Bland bakgrejer, nära socker.

Tummen upp GI tips:

Vaniljsocker har liksom annat socker mycket högt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Torrt i rumstemperatur. Håller sig flera år, se bäst före datum.

Sedlar Pris:

Ca 10 kr

Byt ut Ersätt med:

Andra sorters socker för sötman och för att få vaniljsmaken kan man ersätta med vaniljarom. Vaniljessens/Vaniljextrakt är vanligt förekommande utomlands och går oftast bra att ersätta med samma mängd vaniljsocker.

Vad väger vaniljsocker?

Måttomvandla vaniljsocker mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Socker och sötningsmedel |


Bananmuffins

Bananmuffins

Goda och saftiga bananmuffins som kan bakas både stora (amerikanska) eller mindre (svenska). Enkelt och mycket gott recept.

klocka Tid: 35 minuter
Blåbärsmuffins

Blåbärsmuffins

Goda och saftiga blåbärsmuffins, fina muffins med blåbär som är enkla att göra med detta recept.

klocka Tid: 35 min varav 20 min i ugnen
Cheesecake

Cheesecake

Fantastiskt god cheesecake. En frusen glasstårta med digestivekex. Mycket god och även enkel att göra med detta recept.

klocka Tid: 30 min + 4 timmar i frysen
Chokladbollar

Chokladbollar

Baka chokladbollar. En svensk klassiker som även kallas kokosbollar. Enkelt recept, perfekt för nybörjare och barn. Ingen ugn behövs. Rulla i kokosflingor eller pärlsocker.

klocka Tid: 30 minuter
chokladkola

Chokladkola

Ljuvligt god chokladkola som du enkelt gör själv med detta recept. Använd gärna termometer. Passar utmärkt som julgodis.

klocka Tid: 1 ½ timme
Chokladsockerkaka

Chokladsockerkaka

Ett recept på en mycket god och saftig chokladsockerkaka som är enkel att göra. Måste provas!

klocka Tid: 1 timme och 15 min varav 50 minuter i ugnen
Chokladsurprisetårta

Chokladsurprisetårta

Recept på god chokladtårta med fyllning av aprikosmarmelad eller äppelmos samt grädde. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 45 min i ugn + 45 min arbete
Chokladsås

Chokladsås

Mycket god chokladsås med ett enkelt recept med ingredienser man oftast har hemma. Servera gärna ljummen eller kall till glass. Perfekt till både stora och små.

klocka Tid: 10 min
chokladtårta

Chokladtårta

Mycket god chokladtårta fylld med banan och grädde. Enkla men goda chokladtårtbottnar. God chokladglasyr ovanpå.

klocka Tid: 1 timme effektiv tid
Citronpaj med lime

Citronpaj med lime

Citronpaj är en underbart god sötsyrlig efterrättspaj med citron och lime. Servera med vispad grädde. Enkelt recept.

klocka Tid: 1 ½ timme, varav 30 min arbetsinsats
Drömtårta - Drömrulltårta

Drömtårta - Drömrulltårta

Baka drömtårta / drömrulltårta. En otroligt god chokladrulltårta med smörkrämsfyllning. Enkelt recept.

klocka Tid: 35 minuter
Enkel bärpaj

Enkel bärpaj

Mycket enkel bärpaj som går supersnabbt att göra med detta recept. En verkligen superenkel och jättegod pajdeg.

klocka Tid: 1 timme varav 10 min jobb + tid i ugn + tid att svalna
hallonglass med hallon

Hallonglass

Superenkelt recept på supergod glass som inte innehåller så mycket socker.

klocka Tid: Med glassmaskin ca 40 min, utan glassmaskin ca 4 timmar, varav 10 min jobb
jordgubbar med citronyoghurt och vaniljyoghurt

Jordgubbar med yoghurtsås

God efterrätt med jordgubbar och en klick smaksatt yoghurt med citron eller vanilj. Enkelt recept.

klocka Tid: 10 minuter
yoghurtglass med jordgubbar

Jordgubbsyoghurtglass

Ett mycket enkelt recept på glass gjord på yoghurt och jordgubbar. Glassmaskin rekommenderas.

klocka Tid: 15 min + 4 timmar i frysen
kladdkaka

Kladdkaka

Underbart god kladdkaka, en kladdig chokladtårta som är superenkel att göra med detta recept! Perfekt till fikat med en klick vispad grädde.

klocka Tid: 15 minuters jobb + 22 min i ugnen + 1-2 timmar att stelna
Kladdmuffins

Kladdmuffins

Supergoda kladdmuffins som blir som kladdiga chokladmuffins med detta recept! Enkla att göra med bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 min varav 10 min i ugnen
Kokostoscakaka

Kokostoscakaka

Seg chokladkaka med kokostoscatäcke. Himmelskt god och mycket enkelt recept som bakas i långpanna.

klocka Tid: 1 timme
kola

Kola

Mycket god kola, gräddkola som du enkelt gör själv. Recept med tydliga instruktioner så att alla lyckas.

klocka Tid: 1 ½ timme
Lätta Mazariner

Lätta Mazariner

Jättegoda mazariner som går snabbt att baka! Underbart god mandelsmak och söt knaprig glasyr som kan smaksättas. Enkelt recept.

klocka Tid: ca 45 min, varav 15 min i ugnen
Mango med vaniljkvarg

Mango med vaniljkvarg

Mango är gott tillsammans med vaniljkvarg. Snabbt och enkelt serverar du detta.

klocka Tid: 5 min
Mörk Chokladkaka

Mörk chokladkaka

Enkelt recept på god mörk chokladkaka med mandel. 20 min jobb. Bilder steg för steg!

klocka Tid: 50 min varav 30 min i ugnen
Nötkladdkaka

Nötkladdkaka

Fantastiskt god nötkladdkaka, en kladdkaka med nötter som blir otroligt god. Enkel att göra med detta recept.

klocka Tid: 45 minuter varav 20 min i ugnen
Rabarberkaka

Rabarberkaka

Recept på en underbart god rabarberkaka. En mjuk och saftig sockerkaka med rabarber i som är enkel att göra.

klocka Tid: 55 min varav 40 min i ugnen
Rabarberpaj med mandeltäcke

Rabarberpaj med mandeltäcke

Recept på en mycket god rabarberpaj med ett täcke med mandelmassa och kokos. Enkel att göra.

klocka Tid: 40 min varav 25 min i ugnen
sockerkaka

Sockerkaka

Jättegod sockerkaka. Mycket god, mjuk och saftig. Enkelt recept att baka i sockerkaksform. Gott till fikat.

klocka Tid: 1 timme
Strassburgare

Strassburgare

Kakor som du spritsar smeten krusig med en sprits. Smör, margarin, potatismjöl är vad du behöver.

klocka Tid: 45 minuter
Äppelmosbullar

Äppelmosbullar

Ett recept på goda och framförallt mycket enkla bullar med äppelmos. Degen jäser bara en gång och degen klickas ut vilket sparar mycket tid!

klocka Tid: 1 ½ timme
Äppelmuffins

Äppelmuffins

Recept på äppelmuffins. Baka stora eller mindre muffins med äpple. Goda, mjuka och saftiga med kanel och socker.

klocka Tid: ca 40 min varav 20 min i ugnen
Äppelpaj

Äppelpaj

Jättegod äppelpaj - en smulpaj med äpple, kokosflingor och kanel. Mycket enkelt och gott recept!

klocka Tid: 45 min (varav 25 min i ugnen)

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer