Äkta vaniljpulver

äkta vaniljpulver
100% ekologiskt vaniljpulver, fri från tillsatser! Innehåller inte heller socker. En burk innehåller 10 g vilket räcker till 5 tsk, dock behövs bara en fjärdedel till hälften så stor mängd jämfört med vaniljsocker.

Äkta vaniljpulver består av enbart malda vaniljstänger och har en naturlig vaniljsmak till skillnad från vaniljsocker och vanillinsocker.

Vaniljpulver utan tillsatser

Äkta vaniljpulver är ett svart pulver som endast består av mald vaniljstång. Vaniljpulver är lika bra och god som vanlig vaniljstång men lättare att använda och dosera. Det innehåller inget socker, inga färgämnen och inga tillsatser. Det är alltså helt naturlig äkta vanilj och smakar mycket mera och godare vanilj än vaniljsocker.

Byt ut vaniljsocker mot vaniljpulver

I alla recept där vaniljsocker används så kan man byta ut det mot mellan en fjärdedel och hälften så mycket äkta vaniljpulver för att få lika mycket vaniljsmak. Därför blir inte äkta vaniljpulver så mycket dyrare som man kanske först kan tro eftersom man inte behöver ta lika mycket.

Vanilj från Madagaskar

80% av världens export av vanilj kommer från Madagaskar. Vanilj kommer från en orkidé. De skördas omogna och sedan vänds och svettas de i 3-4 månader tills de fått sin brun-svarta färg.

Vanilj - dyrt men gott

Vanilj är den dyraste kryddan efter saffran och kan användas i desserter, vispad grädde, kakor, glass, kaffe, te m.m.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av vaniljpulver.

Energi: 204 kcal
Kolhydrater: 7 g
Protein: 6 g
Fett: 5 g
Fibrer: 39 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Kan hittas i välsorterade affärer bland bakgrejer.

Tummen upp GI tips:

Vaniljpulver har lågt GI eftersom det inte innehåller något socker.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Torrt i rumstemperatur. Hållbarhet ca 2 år från inköpsdatum, se bäst-före-datum på förpackningen.

Sedlar Pris:

ca 30 kr för 10 g.

Stapeldiagram Näringsvärdestips:

1 tsk, ca 2 gr innehåller 6.78 kcal, 0 g fett, mindre än 1 g kolhydrater, 0 g socker, 0 g protein.

Byt ut Ersätt med:

Dubbel mängd vaniljsocker.

Vad väger vaniljpulver?

Måttomvandla vaniljpulver mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Kryddor |


bananpannkakor

Bananpannkakor

Tillaga bananpannkakor med mitt recept. Goda och mättande. Går snabbt att göra. Perfekt mellanmål. Naturligt glutenfritt och laktosfritt.

klocka Tid: 20 min
chokladbollar lchf

Chokladbollar LCHF

Galet goda chokladbollar LCHF med få kolhydrater som man kan unna sig med gott samvete. Lika goda som vanliga. Enkelt recept.

klocka Tid: ca 30 minuter
chokladpannacotta

Chokladpannacotta

Recept på chokladpannacotta som är mycket enkelt att göra! Mycket god och läcker dessert för den som gillar choklad!

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen
glass lchf

Glass LCHF - Grundrecept

Recept på glass med få kolhydrater - LCHF. Hur god som helst. Gör den med eller utan glassmaskin. Ät och njut!

klocka Tid: 15 min + 20 min i glassmaskin eller 3 timmar i frysen
kladdkaka lchf

Kladdkaka LCHF

Recept på Kladdkaka LCHF, utan socker och vetemjöl. Supergod och enkel att göra. Riktigt lyxigt och gott med choklad, smör, ägg...

klocka Tid: 25 minuter + tid för att svalna och stelna minst 30 min
LCHF-äppelpaj

LCHF-Äppelpaj

Recept på LCHF-äppelpaj. Gott och enkelt med få kolhydrater - utan socker och vetemjöl. Mums!

klocka Tid: ca 35 min varav 20 min i ugnen
nöttårta med vaniljkräm

Nöttårta med vaniljkräm

Saftig nöttårta med vaniljkräm. Jättegott recept som är glutenfritt. Botten med malda nötter, äggvitor och socker. Vaniljkrämen görs med äggulorna.

klocka Tid: ca 2 timmar
rabarberpaj LCHF

Rabarberpaj LCHF

Recept på rabarberpaj LCHF - med få kolhydrater. Perfekt även för diabetiker och glutenintoleranta. Gott och enkelt!

klocka Tid: 40 min varav 25 min i ugnen
vaniljglass

Vaniljglass

Recept på vaniljglass. Den godaste glassen med äkta råvaror. Så otroligt god! Aldrig mera köpt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 15 minuter + ca 20 min i glassmaskin eller 3-4 timmar i frysen
vaniljkesella

Vaniljkesella

Recept på vaniljkesella. Gör din egen vaniljkesella, superenkelt! Gott till frukt, bär, mellanmål och desserter istället för vispad grädde. Gott och enkelt!

klocka Tid: 5 minuter
vaniljkräm

Vaniljkräm

Recept på vaniljkräm som fyllning till tårta eller bakverk. Enkel att göra. Hemgjord blir mycket godare än köpt!

klocka Tid: 15 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Christina Svärd nyberg
Hej och tack för din mycket använda sida 😁. Jag använder vaniljsocker nästan alltid men det har ju, iaf när jag gör vaniljkräm, en tendens att bli smutsfärgat. Tänker ge mig på solbullar/seglarbullar och undrar om du har något tips så vaniljkrämsfyllningen blir gul och fin.
Mvh Christina
💬 Svar till Birgitta ✏️ Skrivet av Susanne
Det kan nog vara lite olika beroende på recept, men i Pannacotta t.ex. så brukar jag ta 0.25 tsk, ev. något mer. Mitt bästa tips är att om det är möjligt smaka dig fram. Med vaniljpulver är det ju enkelt att dosera efter eget tycke och smak. På det viset är det ju faktiskt mycket bättre än vaniljstång.
✏️ Skrivet av Birgitta
Hur mycket vaniljpulver skall man ta för att ersätta en vaniljstång?

Visa alla kommentarer