Torrjäst

torrjäst
Torrjäst, finns för matbröd och för söta degar. På bilden är torrjäst för matbröd som har blå text. Torrjäst för söta degar har röd text.

Torrjäst är torkad färsk jäst. I de flesta recept kan man ersätta färsk jäst med torrjäst.

Fördelen med torrjäst är att det har lång hållbarhet och kan förvaras i rumstemperatur.

Läs på torrjästens förpackning vad som gäller. Oftast brukar en förpackning torrjäst (12 g) motsvara en förpackning (50 g) färsk jäst. Oftast brukar det vara så att torrjästen ska blandas med mjölet och degvätskan ska värmas till 40-45°C istället för max 37°C för färsk jäst. 40°C är lite varmare än fingervarmt.

Vilken torrjäst ska jag välja? För matbröd eller för söta degar?

Precis som för färsk jäst finns det torrjäst för matbröd och för söta degar.

Enligt mina egna oberoende tester rekommenderar jag följande:

  • mindre än 1 msk socker eller sirap i degen per 50 g färsk jäst - välj jäst för matbröd
  • mellan 1-3 msk socker eller sirap i degen per 50 g färsk jäst - välj vilket som
  • över 3 msk socker eller sirap i degen per 50 g färsk jäst - välj jäst för söta degar

Torrjäst till bakmaskin

När man bakar med bakmaskin brukar man nästan alltid använda torrjäst

En påse torrjäst (12 g) innehåller 4 tsk, så vill man ta motsvarande 25 g färsk jäst där så blir det alltså 2 tsk (6 g).

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

Torrjäst innehåller emulgeringsmedel E491. Använd färsk jäst om du vill slippa tillsatser.

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av torrjäst.

Energi: 360 kcal
Kolhydrater: 48 g
Protein: 37 g
Fett: 2 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bakavdelningen, ofta i närheten av bakpulver, mandelmassa och liknande.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara i rumstemperatur. Öppnad förpackning bör förslutas väl och förvaras i kylskåp och håller sig bra en vecka, sedan avtar jäsförmågan.

Sedlar Pris:

ca 8-10 kr för två påsar som motsvarar 2 pkt jäst à 50 g

Byt ut Ersätt med:

Färsk jäst. 1 frp (12 g) torrjäst motsvarar 1 frp (50 g) färsk jäst. Tänk på att inte värma degvätskan över 37°C om du använder färsk jäst för då dör den.

Vad väger torrjäst?

Måttomvandla torrjäst mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Jäsmedel |


Lantbröd för bakmaskin

Lantbröd för bakmaskin

Recept på lantbröd för bakmaskin. Innehåller lantbrödsmjöl.

klocka Tid: ca 3 timmar, varav 5 min jobb
bakmaskin solrosbröd

Solrosbröd i bakmaskin

Baka gott och nyttigt bröd med bakmaskin. Ett recept med rågmjöl, lantbrödsmjöl, kli, solrosfrön, olivolja m.m.

klocka Tid: 3 timmar, varav 5 min jobb
yoghurtbröd

Yoghurtbröd till bakmaskin

Recept på yoghurtbröd. Bröd till bakmaskin med yoghurt och mjölk. Lantbrödsmjöl, rågmjöl och vetemjöl.

klocka Tid: 3 timmar varav 5 min jobb

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Martin
Surfade hit efter att ha mött ett tortillla-recept som innehöll bakpulver (blä!), i jakt över instruktioner om hur man ersätter den horribla ingrediensen med ett rimligare jäsmedel. Provade att helt sonika ersätta 1:1, ge degen ett par timmar att jäsa och kan meddela att resultatet blev över förväntan.
✏️ Skrivet av Peter
Hej! Råkade hälla torrjästen direkt i bunken utan att blanda den med mjölet. Kommer degen att jäsa ändå?
💬 Svar till Louise Sandström ✏️ Skrivet av Susanne
Vilket recept? Men annars generellt så låter det som du tagit för mycket mjöl. Gräver du med decilitermått i mjölpåsen? I så fall är det säkert anledningen eftersom mjölet då packas och man tar lätt alldeles för mycket mjöl. Häll upp mjölet i litermått eller väg det så får du rätt mängd. Tänk även på att jästider kan variera beroende på din inomhustemperatur och om det är dragigt eller inte. Så det kan ta längre tid än vad som står i receptet.
✏️ Skrivet av Louise Sandström
Hej Jag har följt ert recept precis, men kanske lite mindre mjöl annars hade det nog varit som att baka ut modellera. Tycker det jäser så dåligt, nu står färdigbakade bullar på en övertäckt plåt ska stå en timme , så får jag se hur det går med jäsningen. Misslyckats 2 grr tidigare . Något svar , på det :-)

Visa alla kommentarer