Sushiris

sushiris
Japanskt sushiris som blir vitt och klibbigt ris - perfekt till sushi.

Sushiris är en japansk sorts rundkornigt ris. Riset är vitt och blir väldigt klibbigt när man kokar det enligt receptet på sushiris. Sushiris används till att göra sushi.

Man måste dock inte köpa detta särskilda sushiris om man vill göra sushi, rundkornigt ris - grötris (som används bland annat till att koka risgrynsgröt) går också bra.

Så kokar du sushiris

Räkna med att 250 g ris (2,75 dl) räcker till 4 sushirullar - maki sushi, lagom till 4 portioner.

  1. Skölj 250 g (2,75 dl) sushiris noggrant i kallt vatten i en sil och låt rinna av.
  2. Häll sedan riset i en skål och häll på nytt kallt vatten så riset täcks. Låt stå 20 minuter.
  3. Skölj riset igen i en sil och låt rinna av.
  4. Häll riset i en kastrull och häll på 4 dl vatten.
  5. Låt koka upp. Sänk värmen till lägsta och lägg på ett lock. Låt stå 10 minuter eller tills vattnet har absorberats.
  6. Ta bort kastrullen från värmen och låt riset svalna till rumstemperatur.
  7. Blanda 2 tsk risvinäger med 2 tsk strösocker, rör tills sockret lösts upp. Blanda sedan detta med riset.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av sushiris.

Energi: 347 kcal
Kolhydrater: 78 g (varav sockerarter: 0.2 g)
Protein: 6.8 g
Fett: 0.9 g (varav mättat fett: 0.3 g)
Fibrer: 1.3 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bland asiatiskt och andra sushiprodukter.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Svalt och torrt, förslut öppnad förpackning eller häll upp riset i en lufttät burk med lock. Håller sig ca 2 år, se bäst-före-datum på förpackningen.

Byt ut Ersätt med:

Rundkornigt ris (grötris).

Vad väger sushiris?

Måttomvandla sushiris mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Ris, potatis, pasta |


sushirullar maki sushi

Sushirullar - Maki Sushi

Recept på sushirullar - maki sushi. Att göra sin egen sushi är enklare än man tror. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 1 timme men om man förbereder riset ca 20 min

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Daniella
Ylva det är som du säger, man måste ånga grötris lite efter det är klart för att det ska bli som sushiris!

500 g grötris
7 dl vatten

Koka riset så här
Skölj 500 g ris flera gånger i kallt vatten. Du kan se att vattnet först är grumligt och att det blir nästan klart när du sköljt klart.
Täck riset med nytt kallt vatten.
Låt riset ligga i blöt i minst 30 minuter.
Häll av vattnet.
Fyll på med 7 dl nytt vatten.
Koka upp utan lock.
Sänk värmen till den lägsta och låt riset koka i 20 minuter med lock.
Ta bort kastrullen från värmen.
Låt riset stå med lock och ånga i 15 minuter.
Låt riset svalna i en stor skål

Använde detta recept från en annan sida (gjorde hälften dock) och det blev perfekt!
✏️ Skrivet av Ylva
Hej, jag testade att använda grötris istället för sushiris. Det gick inte att koka det enligt instruktioner för sushiris. Det blev kladdigt men tyvärr fortfarande hård kärna, så det slutade med att jag fick ångkoka riset tills det var helt färdigt. Har du eller någon annan något tips på mått etc för att jag ska slippa den proceduren? Vore tacksam för det!

Tackar för en bra och informativ blogg!
✏️ Skrivet av Anna Nassanian
Hej!

Jag bor utomlands och har hört att man kan använda Sushiris för att koka risgrynsgröt. Jag har precis fått en Slow-Cooker och läser att man kan koka gröten i den, men min fråga är: törs man använda Sushiris att koka gröten i Slow-Cooker?

Ber om ursäkt för min förvirrade fråga! :D
💬 Svar till Daniel ✏️ Skrivet av Susanne
Nej det verkar som leverantören gett fel information. Dock är det nästintill rätt om jag tittar på de högst uppmätta värden. Det verkar som mätvärdet kan variera mellan 85 - 95 g om jag kollar olika källor. Så om man väljer det högsta värdet i spannet så är det ju väldigt lite som skiljer till 100 men självklart vill jag ha så rättvisande värden som möjligt. Så jag ändrar nu till att 1 dl sushiris väger 90 g vilket gör att 250 g sushiris blir ca 2,75 dl. Återkom gärna om du har fler synpunkter! Tack för att du påpekade detta! 👍
✏️ Skrivet av Daniel
250g ris motsvarar inte 2.5 dl

Visa alla kommentarer