Spareribs - Tunna revbensspjäll

spareribs, tunna revbensspjäll
Spareribs, tunna revbensspjäll är gott att ugnssteka eller grilla.

Spareribs är tunna revbensspjäll till skillnad från tjocka revbensspjäll. Både tjocka och tunna revbensspjäll är en styckdel av bröstkorgen på gris. Tjocka revbensspjäll är de främre revbenen och tunna revbensspjäll de bakre revbenen.

Spareribs är goda att ugnssteka eller grilla. Strö på en kryddblanding eller pensla på barbecuesås och stek i ugn eller grilla 15-25 minuter per sida, läs hela receptet. Vänd och krydda även på andra sidan.

Beräkna ca 300 g revbensspjäll per portion (otillagad vikt).

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för tunna revbensspjäll:

  • Genomstekt: 70°C

Tillagningstips

Krydda köttet.

Rekommenderad ugnstemperatur är 175°C. Tillaga revbensspjällen i mitten av ugnen.

Vänd köttbiten efter ca 20 minuter och tillaga till angiven innertemperatur. Total tid det brukar ta är ca 30-50 minuter.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

Om du köper naturella (ej marinerade eller några andra kryddor så är de tunna revbensspjällen fria från tillsatser.

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av tunna revbensspjäll.

Energi: 193 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 18 g
Fett: 14 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Spareribs

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Sedlar Pris:

40-80 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Passa på att köpa när det är nedsatt pris i affären. Ca 50% av vikten på tunna revbensspjäll är ben, vilket kan vara bra att veta om man vill jämföra köttpriser.

Byt ut Ersätt med:

Tjocka revbensspjäll, fläskben.

Liknande ingredienser

| Fläskkött |


tunna revbensspjäll

Tunna revbensspjäll

Tillaga tunna revbensspjäll, ugnsstekta eller grillade. Gott och enkelt recept! Flera olika förslag på kryddning.

klocka Tid: ca 1 timme

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer