Sejfilé

sejfilé
Sejfilé, fiskfilé från sej som är en mager fisk.

Sejfilé är fiskfilé från sej.

Den har ett fast och fint kött med något gråare och grövre kött än torskfilé.

Sej finns vid svenska västkusten, Nordsjön, norska kusten, runt Brittiska öarna och i Biscayabukten.

Sej är en mager fisk.

Tillagning

Fisk kan stekas, kokas eller grillas. Använd gärna termometer för ett perfekt resultat.

Innertemperatur

För att veta när fisken är lagom tillagad, stoppa in en digital termometer med spetsens mitt i (den största) fiskbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för sejfilé:

  • Medium: 52°C
  • Genomstekt: 56°C

Tillagningstips

Generellt är en långsam tillagning på låg temperatur, 100-125°C i mitten av ugnen att föredra eftersom fisken då blir jämnt tillagad och fiskköttet blir saftigt.

Om det är tunna filéer kan snabb tillagning på hög värme i stekpanna passa bättre om man vill ha en yta, men steker man för länge är det lätt att fisken blir torr.

Om man har lite tjockare filébitar och vill ha en yta men ändå saftigt fiskkött inuti så kan man steka först på hög värme för att få ytan och sedan fortsätta tillagningen i ca 125°C i mitten av ugnen.

Utan termometer kan du se att fisken är klar antingen genom att testa med en gaffel att fiskköttet lätt delar sig eller att kolla att fiskköttet är vitt och ogenomskinligt.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av sejfilé.

Energi: 91 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 21 g
Fett: 1 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Fryst sej finns i frysdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Hållbarhet för fryst sej se förpackningen.

Byt ut Ersätt med:

Torskfilé, hokifilé.

Liknande ingredienser

| Fisk och skaldjur |


baconinlindad fisk

Baconinlindad fisk

Recept på baconinlindad fisk serverad med broccolimos. Gott och enkelt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 min

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer