Sambal oelek

sambal oelek
Sambal oelek finns att köpa i små glasburkar.

Sambal oelek är en indonesisk chilipasta - en våt kryddblandning som är stark och smakrik.

I små mängder sätter sambal oelek god smak på en rätt utan att den blir stark. Gillar man mer hetta så kan man tillsätta mer sambal oelek.

I recepten på recepten.se så är smaken mild i de recept där sambal oelek ingår om jag inte skrivit något annat.

Innehållsinformation

gul flagga Tillsatsfritt:  kan innehålla tillsatser

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av sambal oelek.

Energi: 121 kcal
Kolhydrater: 17.9 g
Protein: 2.9 g
Fett: 3 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bland asiatiska livsmedel.

Tummen upp GI tips:

Innehåller inget socker. Är helt ok ur GI-synpunkt.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Oöppnad glasburk kan förvaras i rumstemperatur och håller sig i flera år, se bäst före datum. Öppnad glasburk förvaras i kylskåp där den håller sig mycket länge.

Kundvagn Köptips:

Billig kryddblandning som räcker länge eftersom man oftast använder ganska små mängder i varje recept. Pris ca 25 kr för 200 g.

Byt ut Ersätt med:

Kan ibland uteslutas även om man då missar "pricken över i" i maträtten. Man kan ersätta med en större mängd stark chilisås. Man kan också byta ut mot t.ex. chipotle paste för att få lite mexikansk touch istället och variera lite.

Vad väger sambal oelek?

1 tsk 5 g
1 msk 15 g

Måttomvandla sambal oelek mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Kryddor |


relaterade artiklar Läs gärna:

  • Krydda maten - Lär dig krydda maten. Tips för den ovane kocken.
asiatisk oxfilé

Asiatisk oxfilé

Detta recept på oxfilé är perfekt till festen. Asiatisk smak fås med mango chutney, vitlök, ingefära, sambal oelek m.m.

klocka Tid: 1 timme
guacamole

Guacamole

Guacamole är en grön god röra som innehåller mycket avokado. Passar bra som dipp till nachos och tillbehör till tacos.

klocka Tid: 10 minuter
kall chilibéarnaisesås

Kall chilibéarnaisesås

Fantastiskt god kall chilibéarnaisesås som enkelt mixas ihop på 2 minuter. Gott och enkelt recept som passar perfekt till grillat!

klocka Tid: 5 minuter
Kebab i pitabröd

Kebab i pitabröd

Stek kebab och gör en god kebabsås. Fyll pitabröden med kebab, kebabsås och sallad, gurka och paprika.

klocka Tid: 15 min
kebabrulle

Kebabrulle

Kebabkryddad lövbiff, vitkål och vitlökssås i tunnbröd blir en god kebabrulle. Enkelt, gott. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 35 min
kycklingen serverad med grönsaker

Kyckling i ugn med sambal oelek

Ett riktigt superrecept! Supergott och endast 10 minuters arbetsinsats. Perfekt recept på bjudrätt! Bilder steg för steg!

klocka Tid: 1 timme och 40 minuter
Kycklingkebab med kall sås

Kycklingkebab med kall sås

Enkelt recept på kebabkryddad kyckling med god sås. Klart på 15 min. Bilder steg för steg!

klocka Tid: 15 min
Limefilé

Limefilé

Limefilé - Recept på fläskfilé i en mycket god limesås med crème fraiche, kalvfond, sambal oelek, soja och honung. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
kotletter i ugn

Sambal-kotletter

Mycket gott och enkelt recept på kotletter i ugn som bara smälter i munnen. Endast 5 minuters jobb för en riktig festmåltid!

klocka Tid: 1 h och 45 min
skaldjursgryta

Skaldjursgryta

Mycket god skaldjursgryta som är enkel att göra. Goda smaker från lax, tomater, vin, vitlök, morötter och palsternacka. Prova gärna denna läckra skaldjursgryta som gjorde succé hemma hos mig!

klocka Tid: 40 minuter

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info