Sallad

isbergssallad
Isbergssallad är en av de vanligaste sorterna sallad. Finns året runt i grönsaksdisken.

Sallad, blad med olika utseende och smak, finns i en mängd olika sorter t.ex. plocksallad, isbergssallad, romansallad, huvudsallad och ekbladssallad. Andra alternativ är ruccolasallad, mâchesallad, spenat och endiv. I samtliga fall heter det egentligen sallat när man menar växten och sallad när man menar maträtten.

Sallat kan blandas med olika sorters ingredienser beroende på hur "matig" man vill ha salladen.

Salladsblad kan naturligtvis också användas om ätbar dekoration.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av sallad.

Energi: 14 kcal
Kolhydrater: 1 g
Protein: 2 g
Fett: 0 g
Fibrer: 1 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

salad

Hitta Finns i affären:

Grönsaksdisken året runt.

Tummen upp GI tips:

Sallad innehåller mest vatten och har lågt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Svalt.

Sedlar Pris:

15-40 kr/kg för isbergssallad

Kundvagn Köptips:

Priset varierar mycket från vecka till vecka. När priset är som högst kan det vara läge att köpa andra sorters sallad.

Byt ut Ersätt med:

Andra salladssorter.

Vad väger sallad?

Måttomvandla sallad mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Grönsaker |


chipotleburgare

Chipotleburgare

Recept på chipotleburgare. Goda och enkla biffar som du steker eller grillar med god smak av chili.

klocka Tid: ca 20 minuter
fajitas

Fajitas

Recept på goda, enkla kryddiga fajitas. Tid 15 minuter.

klocka Tid: 15 minuter
hamburgare med tillbehör

Hamburgare

Recept på hur man gör sina egna hamburgare med nötfärs. Även recept på chilidressing och gurkdressing som är gott till hamburgarna.

klocka Tid: 20 minuter
Julmacka

Julmacka

God julmacka med rödbetssallad och skinka. Ett recept på julsmörgås som passar bra som lätt lunch eller mellanmål.

klocka Tid: 10 min
Kalkonwraps

Kalkonwraps

Recept på kalkonwraps. Gott och enkelt med kalkonkött i tunnbrödsrulle. Går även att göra med skinka eller kycklingkött.

klocka Tid: 10 min
Kebab i pitabröd

Kebab i pitabröd

Stek kebab och gör en god kebabsås. Fyll pitabröden med kebab, kebabsås och sallad, gurka och paprika.

klocka Tid: 15 min
lufttorkad skinka på salladsbädd

Lufttorkad skinkrulle på salladsbädd

Ett recept på förrätt med en rostad brödskiva med färskost, salladsbädd, limestänk, pinjenötter och lufttorkad skinka. Supergott och superenkelt!

klocka Tid: 10 min
melonsallad

Melonsallad

En riktigt god melonsallad som passar perfekt till grillat. Enkelt recept med endast 3 ingredienser. Bästa sommarsalladen.

klocka Tid: 20 minuter
Räkröra med ingefära

Räkröra med ingefära

Recept på god och enkel förrätt. Räkor skalas och hackas och blandas med gräslök, ingefära, salt och crème fraiche.

klocka Tid: 30 min
rödkålssallad

Rödkålssallad

Mycket god rödkålssallad med apelsiner och äpplen. Perfekt på julbordet. Enkelt recept att göra.

klocka Tid: 30 minuter
tacorulle

Tacorulle

Recept på tacorulle. En tunnbrödsrulle med köttfärs med tacosmak och sås som du enkelt gör själv utan färdigköpta kryddblandningar. Ekonomiskt, enkelt och gott!

klocka Tid: ca 40 minuter
tonfiskrulle

Tonfiskrulle

Ett recept på tonfiskrulle - en god tunnbrödsrulle med tonfisk, crème fraiche, gurka, paprika, sallad. Gott, enkelt och nyttigt.

klocka Tid: 15 min
Tunnbrödsrulle med lax

Tunnbrödsrulle med lax

Recept på tunnbrödsrulle med gravad lax, färskost, salladsblad och gurka. Rulla ihop och servera! Gott och enkelt!

klocka Tid: 5 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer