Ris

vitt ris
Vitt ris.

Riskornet består av kärna, silverhinna och skal. Kärnan är stärkelserik, silverhinnan är rik på B-vitaminer och mineralämnen och skalet är fiberrikt.

Vitt ris är skalat ris med portpolerad silverhinna. Parboiled ris: Genom behandling har en del av silverhinnans näringsämnen bevarats efter skalning och polering.

Det finns långkorniga, mellankorniga och rundkorninga rissorter.

Exempler på långkorniga rissorter är:

Råris.skalat men silverhinnan kvar, Fullkornsris: skalat men behandlat för att korta koktiden, Jasminris från Thailand, Basmatiris: en liten långkornig  smakrik sort från Indien och Pakistan.

Exempel på rundkorniga rissorter är: Avorioris och Grötris.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av ris.

Energi: 352 kcal
Kolhydrater: 77 g
Protein: 8 g
Fett: 1 g
Fibrer: 1 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

rice

Hitta Finns i affären:

Ris finns bland torra specierier.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Kan förvaras ganska länge se förpackningen. Förvaras torrt ej över rumstemperatur.

Byt ut Ersätt med:

Bulgur, mathavre, matvete, matkorn, pasta.

Vad väger ris?

Måttomvandla ris mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Ris, potatis, pasta |


ajvarkyckling

Ajvarkyckling

Recept på Ajvarkyckling. Mycket gott och mycket enkelt, endast 10 minuters jobb. Sedan sköter ugnen resten.

klocka Tid: 75 min varav 65 min i ugnen
biff stroganoff

Biff stroganoff

Recept på Biff Stroganoff. En mycket god klassiker. Enkelt att göra med bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 minuter
Currykyckling

Currykyckling

Enkelt och gott currykyckling-recept med kycklinglårfilé eller kycklingfilé samt curry, paprika och bacon.

klocka Tid: 20 min
Festlig gryta

Festlig gryta

Mycket god festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon. Enkel att göra. Passar både till vardag och fest. Servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 40 min
Flygande Jakob

Flygande Jakob

Flygande Jakob blir gott med kyckling, banan, jordnötter, chilisås och vispgrädde. Enkelt recept, servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 45 minuter varav 15 minuter i ugnen
höstgryta

Höstgryta

Enkelt recept på en mycket god höstgryta med fläskkött, paprika, äpple och vitkål. Såsen blir jättegod. Servera med t.ex. kokt ris.

klocka Tid: 30 min
Kassler med curry och banan

Kassler med curry och banan

Recept på en god maträtt med kassler. Curry, banan och mango chutney ger god smak.

klocka Tid: 30 min varav 15 min i ugnen
Ris och kassler i ugn

Kassler- och rislåda

Recept med kassler som tillagas i ugn. Med ris, purjolök, grädde, chilisås och majonnäs. Denna goda rätt går att förbereda.

klocka Tid: ca 50 min varav 20 minuters jobb
kasslergryta

Kasslergryta

Jättegod kasslergryta. Gott och enkelt recept med kassler i en god krämig sås smaksatt med lök, tomatpuré och chili.

klocka Tid: 20 minuter
Nasi goreng

Nasi Goreng

Ett recept på den indonesiska rätten Nasi Goreng. Mycket gott och dessutom nyttigt och enkelt recept!

klocka Tid: ca 35 min
paella

Paella

Här är ett gott och enkelt recept på Paella. 4 portioner. Tid ca 40 min. Du behöver saffran, kyckling, paprika, räkor...

klocka Tid: ca 40 min beroende på koktiden hos riset
pilaffris

Pilaffris

Ett recept på pilaffris, när man vill piffa till riset lite extra! Pilaffris används också i Paella.

klocka Tid: 10-30 min beroende på vilket ris man väljer
kotletter i ugn

Sambal-kotletter

Mycket gott och enkelt recept på kotletter i ugn som bara smälter i munnen. Endast 5 minuters jobb för en riktig festmåltid!

klocka Tid: 1 h och 45 min

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer