Oxfilé

oxfilé
En bit oxfilé.

Oxfilé brukar finnas både färsk och fryst i matvaruaffärer. Nötfilé är samma sak som oxfilé. Kalvfilé är också samma fast från kalv (vilket är dyrare). Oxfilé är den finaste och dyraste delen på ett nötkreatur (ko) eftersom det är mört och fint, det blir inte segt när man tillagar det.

För att tillaga oxfilé, låt köttet bli rumsvarmt, skär i 2 cm tjocka skivor, hetta upp en stekpanna, stek några minuter på varje sida så de får färg, salta och peppra under tiden. Lägg på ett ugnsfat och ställ in i kylen i 30 minuter så att de blir kalla. Sätt på ugnen och ställ in dem mitt i ugnen i 225°C  i 10 minuter. Då får man de möra fina bitarna, precis som på restaurang.

Man kan också enbart steka oxfilé i tunnare skivor. Tänk på att inte steka för länge så det blir helt genomstekt för då blir inte köttet lika mört och då kan man egentligen lika gärna köpa en billigare köttbit.

Innertemperaturen bör vara 50-55°C för blodig, ca 60°C för medium. Medium brukar vara det man får om man inte säger något annat på restaurang. Då är köttet rosa i mitten.

Skär inte upp köttet under stekningen för att kontrollera hur stekt det är för då blir rinner köttsaften ur och det blir torrare. Använd istället en stektermometer om du steker större bitar och mät innertemperaturen. Om du steker tunnare bitar så känn på dem med fingrarna - är det mjukt och lämnar fingeravtryck är den blodig och är den mjuk men ändå ger motstånd och fjädrar tillbaka är den medium och är den fast så är den genomstekt. En kom-ihåg-regel för detta är:

  • Om det känns som när du trycker mot din kind = Blodig
  • Om det känns som när du trycker mot din nästipp = Medium
  • Om det känns som när du trycker mot din panna = Genomstekt

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för oxfilé:

  • Blodig: 55°C
  • Medium: 60°C
  • Genomstekt: 65°C

Tillagningstips

Oxfilé kan stekas hel nederst i ugnen i 125-150°C. Använd stektermometer och stek till rätt innertemperatur beroende på vad du föredrar. Det brukar ta 30-50 minuter.

Låt köttet vila minst 10 minuter eller minst 20 minuter i folie innan du skär upp det.

Generellt gäller:

  • Lägre ugnsvärme (och därmed längre tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger saftigare kött.
  • Högre ugnsvärme (och därmed kortare tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger torrare kött.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av oxfilé.

Energi: 124 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 21.7 g
Fett: 4.1 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

fillet of beef, fillet steak, fillet mignon

Hitta Finns i affären:

Färsk i köttdisken och fryst i frysdisken.

Tummen upp GI tips:

Oxfilé är kött och kött innehåller i princip inga kolhydrater så man kan säga att GI är väldigt lågt.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Oxfilé håller sig minst 6 månader i frysen.

Sedlar Pris:

Dyrt, ca 300 - 400 kr/kg, där det billigaste priset är för fryst. Färsk svensk oxfilé är svår att hitta under 400 kr/kg.

Byt ut Ersätt med:

Annat benfritt mört kött, t.ex. fläskfilé, rostas eller entrecôte. Dyrare alternativ är ankbröst eller lammrostbiff.

Liknande ingredienser

| Nötkött |


asiatisk oxfilé

Asiatisk oxfilé

Detta recept på oxfilé är perfekt till festen. Asiatisk smak fås med mango chutney, vitlök, ingefära, sambal oelek m.m.

klocka Tid: 1 timme
Burgundisk oxfilé

Burgundisk oxfilé

Recept på Burgundisk oxfilé. Lyxig och god varmrätt. 6-8 portioner. Tar ca 1 timme att tillaga.

klocka Tid: 1 timma
oxfilé med svampsås

Oxfilé med svampsås

Supergott och enkelt klassiskt recept på oxfilé med svampsås. Med detta recept blir din oxfilé perfekt.

klocka Tid: 1 timme

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Elin ✏️ Skrivet av Susanne
Superbra! :) Kul att höra! :)
✏️ Skrivet av Elin
Hej jag tillagade enligt detta recept när vi gjorde vår nyårsmiddag, ville bara berätta att det blev helt perfekt! Och då har jag aldrig tillagat köttbitar förut men mina gäster sa det var det bästa kött de ätit!! BINGO :)
💬 Svar till novis i köket ✏️ Skrivet av Susanne
Jag har aldrig gjort det så jag vet faktiskt inte men kanske någon annan vet?
✏️ Skrivet av novis i köket
jag undrar bara om det är ok att slå sönder fibrerna i en filè för att om möjligt få den ännu mörare, tjipp tjopp

Visa alla kommentarer