Olja

olja
Olivolja och kallpressad rapsolja.

Det finns olika sorters olja man kan använda när man lagar mat eller bakar.

Matolja är ganska smaklös och passar bra när man just inte vill ha någon smak från oljan, t.ex. i bakverk. Även rapsolja (ej kallpressad) har liknande egenskaper men har oftast lite högre kvalité än matolja.

Olivolja passar bra till de flesta maträtter och har oftast högre kvalité. Däremot ska man undvika olivolja när man bakar söta bakverk eller till majonnäs och liknande för där kan olivsmaken ta över och ge en besk ton.

Själv brukar jag alltid ha rapsolja och olivolja hemma. Rapsolja köper jag både kallpressad och "vanlig". Den vanliga rapsoljan använder jag till bakverk och kalla såser som t.ex. kall béarnaisesås och majonnäs. Den kallpressade använder jag t.ex. till ugnsstekt potatis.

Innehållsinformation

gul flagga Tillsatsfritt:  kan innehålla tillsatser

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av olja.

Energi: 884 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 0 g
Fett: 100 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Datum Hållbarhet och förvaring:

Matolja förvaras i kylskåp. Olivolja förvaras i rumstemperatur.

Sedlar Pris:

Stor variation mellan olika sorter och olika kvalitéer.

Byt ut Ersätt med:

Smör, flytande margarin.

Vad väger olja?

Måttomvandla olja mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Matfett |


aioli med lime och mynta

Aioli med lime och mynta

Enkelt recept på en god aioli smaksatt med lime och mynta. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
Basilikakyckling med tagliatelle

Basilikakyckling med tagliatelle

Enkelt recept med kycklingklubbor. Basilika och olivolja ger god smak tillsammans med tagliatelle.

klocka Tid: 50 minuter varav 10 minuters jobb
Brytbröd med sesamfrö

Brytbröd

Recept på brytbröd. Mycket goda och dekorativa att servera till middag, frukost eller mellanmål. Smidiga att baka.

klocka Tid: 2 timmar varav 45 minuters jobb
chokladdoppad frukt

Chokladdoppad frukt

Chokladdoppad frukt är ett gott recept med lågt GI på frukt doppad i choklad. Gott som godis eller garnering på bakverk.

klocka Tid: 15 min + tid att stelna
cornflakesgodis

Cornflakesgodis

Cornflakesgodis är superenkelt och jättegott godis eller julgodis! Smält choklad och blanda med cornflakes och kokosflingor.

klocka Tid: 25 min
Kycklingben med curry och mango chutney

Currymarinerade kycklingben

Enkelt recept med kycklingben som man marinerar med olja, curry och salt samt mango chutney.

klocka Tid: 50 minuter varav 40 minuter i ugnen
färskpotatissallad

Färskpotatissallad

Recept på en mycket god och fräsch potatissallad gjord på färsk potatis med god dressing.

klocka Tid: ca 5 timmar, varav ½ timmes arbete om man skalar potatis i maskin
helstekt entrecote

Helstekt entrecôte

Recept på helstekt entrecote som du enkelt gör i ugnen. Mycket gott, passar bra som huvudrätt.

klocka Tid: ca 1 timme 45 min varav 1 ½ timme i ugnen
helstekt kalkon i halvor

Helstekt kalkon i halvor

Recept på helstekt kalkon i halvor. Enkelt och gott. Köttet går bra att frysa in. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 2 timmar varav 1,5 timmar i ugnen
kalljästa dinkelbaguetter

Kalljästa dinkelbaguetter

Baka underbart goda och luftiga, lagom sega baguetter med dinkelmjöl som får kalljäsa i kylskåpet.

klocka Tid: 1 timmes jobb + minst 9 timmars jäsning
kokosgodis Bounty

Kokosgodis Bounty

Gör ditt eget kokosgodis - blir som Bounty, fast godare. Bountybitarna fyllda med kokoskola och doppade i choklad blir himmelskt goda med detta enkla recept.

klocka Tid: 60 min + tid att stelna
korvbröd med fullkorn

Korvbröd med fullkorn

Baka dina egna goda korvbröd med fullkorn! Mycket godare, nyttigare och matigare än köpta. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 2 timmar varav 45 minuters jobb
marshmallows

Marshmallows

Recept på marshmallows. Göra dina egna marshmallows enkelt med detta recept med bilder steg för steg!

klocka Tid: ca 2 timmar varav en timme för att stelna
baguetter

Matiga baguetter

Goda matiga baguetter som passar att servera till maten eller att ta med på utflykten. Ett enkelt recept på gott bröd.

klocka Tid: ca 2 timmar
Matmuffins med salami

Matmuffins med salami

Recept på goda matmuffins med fetaost, salami, soltorkade tomater och färsk basilika. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 35 minuter
morotsbiffar

Morotsbiffar

Recept på Morotsbiffar - Köttfärsbiffar med morot. Mycket goda och saftiga biffar som är enkla att göra.

klocka Tid: 25 minuter
Nasi goreng

Nasi Goreng

Ett recept på den indonesiska rätten Nasi Goreng. Mycket gott och dessutom nyttigt och enkelt recept!

klocka Tid: ca 35 min
paella

Paella

Här är ett gott och enkelt recept på Paella. 4 portioner. Tid ca 40 min. Du behöver saffran, kyckling, paprika, räkor...

klocka Tid: ca 40 min beroende på koktiden hos riset
pajdeg med olja

Pajdeg med olja

Mycket god och enkel pajdeg med olivolja och fullkorn som kan röras ihop och tryckas ut snabbt och enkelt.

klocka Tid: 25 min varav 15 i ugnen
pilaffris

Pilaffris

Ett recept på pilaffris, när man vill piffa till riset lite extra! Pilaffris används också i Paella.

klocka Tid: 10-30 min beroende på vilket ris man väljer
pizzadeg pizza

Pizza med pizzadeg med jäst

Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Förslag på fyllningar: Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk.

klocka Tid: 1 ½ - 2 timmar, varav ½ - 1 timme jäsning
Rotsaksgratäng

Rotsaksgratäng

Recept på rotsaksgratäng. En mycket god och lyxig gratäng. Potatis skalas och skärs i tunna skivor.

klocka Tid: 1 timme och 15 min, varav 50 minuter i ugnen
Rotsakspytt

Rotsakspytt

Potatis i ugn är alltid gott. Detta recept där även morötter och rotselleri ingår blir ännu godare. Timjan och honung piffar till ytterligare och ger en riktig smakupplevelse.

klocka Tid: 1 timme
Rågflingebullar - Bröd

Rågflingebullar GI-bröd

Recept på Rågflingebullar. Mycket gott, nyttigt bröd med lägre GI som du bakar enkelt. Mycket fibrer.

klocka Tid: 2 timmar vara 1 timme jäsning och 15 min i ugnen
Skärgårdsrutor

Rågrutor

Recept på gott och fiberrikt rågbröd. Goda rågrutor som går snabbt och enkelt att baka ut.

klocka Tid: 2 timmar varav 45 minuters jobb
Solrosfrallor

Solrosfrallor

Recept på jättegoda solrosfrallor - små bröd med solrosfrön. Servera till middag eller som frukostbröd.

klocka Tid: ca 2 timmar
tortillabröd

Tortillabröd

Tortillabröd är både enkelt och billigt att göra själv med detta recept och goda blir de också!

klocka Tid: 45 min
lax med fetaost och örter

Ugnsstekt lax med fetaost och örter

Mycket gott och enkelt recept med lågt GI med laxfilé på en bädd av wokgrönsaker och ett täcke av crème fraiche, fetaost och örtkryddor. Endast 10 minuters jobb.

klocka Tid: 35 minuter
yoghurtbröd

Yoghurtbröd till bakmaskin

Recept på yoghurtbröd. Bröd till bakmaskin med yoghurt och mjölk. Lantbrödsmjöl, rågmjöl och vetemjöl.

klocka Tid: 3 timmar varav 5 min jobb

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer