Nötbog

nötbog
Nötbog

Nötbog är magert benfritt nötkött som passar till rostbiff, nötstek eller grytstek. Passar även till porterstek, sjömansbiff och tjälknöl.

Nötbog kan också gå under namnet "benfri märgpipa". Namnet kommer av att bog med ben kallas för märgpipa.

Nötbog är relativt billigt nötkött.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för nötbog:

  • Blodig: 60°C
  • Medium: 65°C
  • Genomstekt: 70°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av nötbog.

Energi: 118 kcal
Kolhydrater: 0 g (varav sockerarter: 0.0 g)
Protein: 21 g
Fett: 3.7 g (varav mättat fett: 1.5 g)
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Se bäst före datum. Går även att frysa och håller sig ca 1 år.

Sedlar Pris:

ca 60-80 kr/kg

Byt ut Ersätt med:

Fransyska, rostbiff

Liknande ingredienser

| Nötkött |


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Sophia
Jag tycker att du har en jättebra sida där alla recept jag hittills gjort (blivit ett gäng nu) har varit jättegoda! Och jag tycker att det är enkla, utförliga recept och väldigt goda rätter. Jag går alltid in på din sida först för att se om du har något recept med det jag tänkt mig! Och det har du för det mesta :) Som nu, nötbog! TACK!
💬 Svar till Stefan ✏️ Skrivet av Susanne
Nötbog är en bit som lämpar sig att tillaga som stek för att köttet ska bli saftigt, gott och mört. Att tillaga stek är enkelt men man måste ha en kött-termometer. En kött-termometer ingår oftast som standard till ugnen iaf de senaste 15 åren. Annars finns det att köpa kött-termometrar i vanliga välsorterade matbutiker och t.ex. på IKEA. Jag rekommenderar dig verkligen att använda termometer när du tillagar stek, du kommer då upptäcka hur enkelt det är och du får då din ätbara mat. Utan termometer är det omöjligt att veta när köttet är klart. Man behöver inte ha några kock-ambitioner för att använda termometer. Inte ens jag har kock-ambitioner trots att jag driver en receptsajt. ;) Jag vill bara ha vanlig lättlagad mat utan krångel. :)
✏️ Skrivet av Stefan
Verkar vara ett fint kött och så, men den här sidan verkar inte precis vara speciellt användbar för någon som inte försöker låtsas vara kock och bara vill ha ätbar mat.

Visa alla kommentarer