Mandelmjöl

mandelmjöl
Mandelmjöl är skållad skalad och mald sötmandel.

Mandelmjöl är skållad skalad och mald mandel.

Mandelmjöl kan man antingen göra själv eller köpa färdigt i påsar. Om man gör mandelmjöl själv är det inte nödvändigt att skålla och skala, det går bra att bara mala med skalet på.

Mandelmjöl är bra att använda till bakverk och desserter när man vill baka utan kolhydrater. I vissa recept kan man byta ut vetemjöl mot mandelmjöl för att få lågt GI och även glutenfritt.

Gör ditt eget mandelmjöl

Om du vill göra ditt eget mandelmjöl så kan du mala sötmandel i en mandelkvarn. 1 dl sötmandel ger då 1,3 dl mandelmjöl.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av mandelmjöl.

Energi: 609 kcal
Kolhydrater: 13.4 g
Protein: 20 g
Fett: 52 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bland bakgrejer.

Tummen upp GI tips:

Mandelmjöl har lågt GI. Bra att ersätta vetemjöl mot i vissa recept. Mandelmjöl är perfekt för dig som äter få kolhydrater enligt LCHF och även för glutenintoleranta.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara i rumstemperatur. Hållbarhet ca 1 år. Läs på förpackningen.

Sedlar Pris:

Ganska dyrt, ca 30 kr för 125 g.

Byt ut Ersätt med:

Kokosmjöl, men inte rakt av - oftast ungefär en tredjedel så stor mängd kokosmjöl som mandelmjöl. Du kan även tillverka mandelmjöl själv genom att mala sötmandel med mandelkvarn. Tänk dock på att det måste bli finmalet om den ska få samma bakegenskaper som det färdigköpta mandelmjölet.

Vad väger mandelmjöl?

Måttomvandla mandelmjöl mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Nötter, frön |


Banankladdkaka

Banankladdkaka

Recept på banankladdkaka - en mycket god kladdkaka som blir extra krämig, med len och fin smak tack vare banan. Går att göra glutenfri.

klocka Tid: 45 minuter, varav 15 minuters jobb
blåbärsmandelkaka

Blåbärsmandelkaka

En ljuvligt god blåbärsmandelkaka. En superenkel kaka med blåbär som bara rörs ihop i en kastrull. En glutenfri blåbärskaka med mandelmjöl.

klocka Tid: 10 minuters jobb + 40 min i ugnen och tid att svalna
blåbärsmoussetårta

Blåbärsmoussetårta

Ljuvlig blåbärsmoussetårta. En riktigt lyxig och god tårta med en len blåbärssmak. Recept som är lätt att följa.

klocka Tid: ca 2 timmar
budapestkladdkaka

Budapestkladdkaka

Farligt god budapestkladdkaka - en kladdig kladdkaka toppad med budapestmaräng. Bakas enkelt med mitt recept.

klocka Tid: 30 min + 40 min i ugnen och 2 timmar att stelna
Chokladmuffins LCHF och glutenfria

Chokladmuffins LCHF

Recept på LCHF-Chokladmuffins. Mycket goda chokladmuffins utan varken vetemjöl eller strösocker. De är glutenfria och enkla att göra.

klocka Tid: ca 45 minuter varav 20 minuter i ugnen
glutenfri mandelkladdkaka

Glutenfri mandelkladdkaka

En otroligt god mandelkladdkaka - glutenfri kladdkaka! Mycket god och krämig med mandel- och chokladsmak. Ett superenkelt recept att göra!

klocka Tid: ca 30 minuter varav 19 min i ugnen
kolaäppelkaka

Kolaäppelkaka

Underbar kolaäppelkaka som är glutenfri. En mjuk och saftig och lite kladdig kaka med lite sega kanter. Enkelt recept med äpplen, farinsocker och mandelmjöl.

klocka Tid: 1 timme, varav 40 min i ugnen
LCHF-äppelpaj

LCHF-Äppelpaj

Recept på LCHF-äppelpaj. Gott och enkelt med få kolhydrater - utan socker och vetemjöl. Mums!

klocka Tid: ca 35 min varav 20 min i ugnen
mandel och rabarberkaka

Mandel- och rabarberkaka

Himmelskt god mandel- och rabarberkaka. Enkelt recept på en underbart mjuk, saftig, söt och syrlig kaka som man bara vill ha mer av.

klocka Tid: 80 minuter varav 50 min i ugnen
ostkaka lchf

Ostkaka LCHF

Mycket god glutenfri ostkaka, LCHF med få kolhydrater! Servera med vispad grädde och bär. Enkelt recept.

klocka Tid: 50 min varav 40 min i ugnen + 30 min att svalna
rabarberpaj LCHF

Rabarberpaj LCHF

Recept på rabarberpaj LCHF - med få kolhydrater. Perfekt även för diabetiker och glutenintoleranta. Gott och enkelt!

klocka Tid: 40 min varav 25 min i ugnen
semmelkladdkaka

Semmelkladdkaka

En magiskt god semmelkladdkaka med mandelmjöl som dessutom är glutenfri. Både godare och kladdigare än recept med vetemjöl.

klocka Tid: 40 minuter + minst 1 timme att svalna och stelna
svartvinbärspaj

Svartvinbärspaj

Otroligt god svartvinbärspaj med knäckigt täcke som är superenkel att göra. Receptet är som en extra bonus glutenfritt.

klocka Tid: ca 35 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Viktoria
Svar till Birgitta Sjunnesson: 1 hg är 2 dl enligt omvandlaren ovan. /mvh
✏️ Skrivet av Birgitta Sjunnesson
Mandelmjöl 1hg till dl
💬 Svar till Sanela Mehanovic ✏️ Skrivet av Susanne
Varför inte använda en mandelkvarn? Det finns både manuella mandelkvarnar och så finns det mandelkvarn som tillbehör till köksmaskiner, jag har en till min assistent. Annars kan man även mixa mandel i en matberedare, det är dock svårt att få det så finhackat så att det blir som mjöl, men det kan fungera beroende på recept.
✏️ Skrivet av Sanela Mehanovic
Jag undrar om man kan göra finmalet mandelmjöl hemma? I så fall vilket redskap ska man använda istället för mandelkvarn?

Visa alla kommentarer