Mandelmassa

Mandelmassa
Färdigköpt mandelmassa.

Mandelmassa bör innehålla ungefär 50% mandel och 50% socker. Finare (och dyrare) mandelmassa innehåller lite högre andel mandel. Mandelhalten var fram till 2003 tvunget att minst vara 50% för att få kallas mandelmassa, men inte nu längre så se upp! Billigare sorter innehåller ofta malda aprikoskärnor och en mängd tillsatser. En bättre mandelmassa bör innehålla minst 50% mandel och endast bestå av sötmandel, socker och tillsatsen glukossirap.

Mandelmassa kan man köpa i affären men man kan också göra mandelmassa själv om man har en matberedare eller mixer. Den hemgjorda mandelmassan blir då helt utan tillsatser.

Gör din egen mandelmassa

Om man vill ha fin ljus mandelmassa måste man först skålla och skala mandeln. Det gör man genom att lägga mandeln i kokande vatten en stund och sedan låta svalna lite och sedan skala mandlarna. Därefter kör man i matberedare eller mixer:

  • 200 g mandel
  • 1 dl florsocker
  • 1 dl strösocker

När mandeln är finmald, tillsätt lite vatten, grädde eller mjölk under mixning tills mandelmassan får den rätta konsistensen.

Innehållsinformation

gul flagga Tillsatsfritt:  kan innehålla tillsatser

Läs på förpackningen.

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av mandelmassa.

Energi: 460 kcal
Kolhydrater: 52 g
Protein: 10 g
Fett: 23 g
Fibrer: 4 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

almond paste

Hitta Finns i affären:

Bland bakgrejer.

Tummen upp GI tips:

Mandelmassa innehåller mycket socker och har därför högt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Se bäst-före-datum på förpackningen som avser förvaring av oöppnad förpackning i rumstemperatur. Mandelmassan håller sig ännu längre om den förvaras i kylskåp. Öppnad förpackning bör förslutas väl, sätt plastfolie på snittytan, och förvara i rumstemperatur eller kylskåp för längre hållbarhet. Om den inte försluts väl så bör den användas inom ett par månader eftersom den torkar och blir hård (av luften). Det yttersta skiktet hårdnar först så man kan ofta skära bort den biten och använda resten. Man kan även stoppa mandelmassan i dubbla plastpåsar och doppa i varmt vatten så mjuknar den.

Sedlar Pris:

Ca 60 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Större förpackningar är billigare per kilo men om man inte använder så mycket är de mindre bättre eftersom en öppnad förpackning gör att mandelmassan torkar och blir hård.

Stapeldiagram Näringsvärdestips:

Näringsvärden per 100g: Energi: 452.9kcal/1894.8kJ Protein: 9.9g Fett: 23g varav mättat: 1.76g, enkelomättat: 15.4g, fleromättat: 4.86g, kolesterol: 0mg Kolhydrater: 51.5g, varav sockerarter: 50.4g Fibrer: 3.5g

Byt ut Ersätt med:

Marsipan som är sötare och har lite mjukare, sockrigare konsistens eller gör din egen mandelmassa.

Liknande ingredienser

| Bakingredienser |


Apelsinmandelrutor

Apelsinmandelrutor med chokladtäcke

Mycket goda kakor med endast 4 ingredienser: mandelmassa, apelsin, ägg och choklad. Bakas enkelt i långpanna.

klocka Tid: 1 timma och 20 minuter varav 30 minuter i ugnen
biskvier i långpanna

Biskvier i långpanna

Farligt goda och lättbakade biskvier i långpanna. Ett smidigt och enkelt recept att baka dessa lyxiga bakverk som har en strykande åtgång.

klocka Tid: ca 3 timmar varav 1 timmes jobb
Blåbärsbullar

Blåbärsbullar

Baka goda blåbärsbullar med det här enkla receptet! Underbart god fyllning med mandelmassa och kardemumma samt blåbär så klart!

klocka Tid: ca 2,5 timmar, varav 45 minuters jobb
chokladpaj

Chokladpaj med mandel

Mycket gott recept på chokladpaj med pajdeg och fyllning med mandel, kakao. Garnerad med mörk choklad.

klocka Tid: 1 timme
hallonmoussetårta

Hallonmoussetårta

En ljuvligt god och lyxig hallonmoussetårta med chokladmandelbotten som är glutenfri. Tårtan går bra att förbereda och förvara i kylen.

klocka Tid: 1 timmas jobb + minst 2-4 timmar i kylskåp
Jordgubbsbullar

Jordgubbsbullar

Mycket goda somriga jordgubbsbullar, verkligen saftiga och lyxiga bullar med jordgubbar i. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 2 timmar, varav 45 minuters jobb
glasstårta med lime

Limeglasstårta

Recept på en mycket god glasstårta med lime som består av lime-glass och en biskvi-liknande tårtbotten. Enkel att göra, glutenfri och går bra att förbereda.

klocka Tid: 30 min effektiv arbetstid + 20 min i ugnen och 4 timmar i frysen
mazarinkladdkaka

Mazarinkladdkaka

Baka min goda mazarinkladdkaka med chokladganache med mitt enkla recept. En lyxig kladdkaka med smak från mandelmassa och choklad som gifter sig perfekt.

klocka Tid: ca 2 timmar varav 20 minuters jobb
mazarinrutor

Mazarinrutor

Jättegoda lättbakade mazarinrutor. Ett nytt favoritrecept. Så här bakar du mazariner snabbt och lätt i långpanna. Mördegsbotten med en saftig mandelfyllning toppad med glasyr.

klocka Tid: ca 2 timmar varav 40 min arbetstid
plommonpaj

Plommonpaj

Recept på en underbar plommonpaj som räcker till 10-12 bitar. Tid: 1 timme. Pajdeg och fyllning med mandelmassa och plommon.

klocka Tid: 1 timme varav 30 min i ugnen
Ägg av marsipan doppade i choklad

Påskgodis

Marsipanägg doppade i choklad är påskgodis som du enkelt gör själv med marsipan eller mandelmassa och choklad med detta recept.

klocka Tid: 30 minuter
Rabarberpaj med mandeltäcke

Rabarberpaj med mandeltäcke

Recept på en mycket god rabarberpaj med ett täcke med mandelmassa och kokos. Enkel att göra.

klocka Tid: 40 min varav 25 min i ugnen
semlekladdkaka

Semlekladdkaka

Recept på semlekladdkaka. Otroligt god och enkel kaka - semlor och kladdkaka är en perfekt kombo. Perfekt till fika eller efterrätt.

klocka Tid: 35 min varav 20 min i ugnen.
semlelängd

Semlelängd

Recept på semlelängder, perfekt till 4-6 personer. Bilder steg för steg!

klocka Tid: 2 timmar
Semmeltårta

Semletårta

Recept på semletårta. Perfekt att servera till många personer! Godare eftersom mandelmassan blir jämnare fördelad. Enkelt recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 1 timme och 45 minuter
semlor

Semlor

Mycket goda luftiga hembakade semlor med ljuvlig hemgjord mandelmassa. Recept på de godaste semlorna som du bakar själv!

klocka Tid: 2 timmar
äppelmaräng

Äppelmaräng

Recept på gammaldags äppelmaräng. God lyxig paj med äpplen, mandelmassa och maräng som är enkel att göra.

klocka Tid: 1 timme varav 30 min i ugnen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Jeanette
Hej, går det även att göra mandelmassa på mandlar med skalet kvar?
Mvh Jeanette
✏️ Skrivet av Madeleine
Hur många gram mandelmassa blir det?
✏️ Skrivet av Lina
Tack så mycket för receptet! Lätt att laga och väldigt gott :)
💬 Svar till Gullvig ✏️ Skrivet av Susanne
Det finns olika recept på mandelmassa, både med och utan äggvita.
💬 Svar till Sara ✏️ Skrivet av Gullvig
Ska man inte ha äggvita i mandelmassan?

Visa alla kommentarer