Majonnäs

Äkta majonnäs
Äkta hemgjord majonnäs, innehåller nästan bara fett och inga kolhydrater.

Majonnäs kan man göra själv eller köpa i affären i glasburk eller på tub, i olika fetthalter och med olika smaksättningar.

Om man vill veta vad man äter och vill ha en god majonnäs gjord på bra råvaror så är min rekommendation att göra sin egen. Mitt enkla recept på majonnäs går på 5 minuter och den håller sig minst 1 månad i kylen. Det är bra att använda en olja med neutral smak som ej kallpressad rapsolja eller matolja. Undvik alltså olivolja och kallpressad rapsolja som har en smak som gör majonnäsen besk.

Köpt majonnäs

Originalmajonnäs har ofta en mycket hög fetthalt eftersom majonnäs till största del består av uppvispad olja och olja är 100% fett.

Majonnäs med lägre fetthalt innehåller oftast större andel kolhydrater och diverse industriella ingredienser och är därför förmodligen inte alls bättre för hälsan.

Mitt råd är att köpa den majonnäs som verkar innehålla mest naturliga råvaror med minst tillsatser och lågt innehåll av kolhydrater.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

Köpt majonnäs innehåller nästan alltid tillsatser.

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av majonnäs.

Energi: 718 kcal
Kolhydrater: 1.5 g
Protein: 1 g
Fett: 80 g

Tips och info

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara öppnad burk i kylskåp. Håller sig minst ett halvår.

Byt ut Ersätt med:

Remouladsås, creme fraiche.

Vad väger majonnäs?

Måttomvandla majonnäs mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Ketchup, senap, såser m.m. |


bakad potatis med skinkröra

Bakad potatis med skinkröra

Recept på bakad potatis med en god skinkröra. Potatisen kan bakas i ugn eller mikro. Gott och enkelt.

klocka Tid: 15 min vid tillagning i mikron, annars 50-90 minuter
hamburgare med tillbehör

Hamburgare

Recept på hur man gör sina egna hamburgare med nötfärs. Även recept på chilidressing och gurkdressing som är gott till hamburgarna.

klocka Tid: 20 minuter
Kalkonwraps

Kalkonwraps

Recept på kalkonwraps. Gott och enkelt med kalkonkött i tunnbrödsrulle. Går även att göra med skinka eller kycklingkött.

klocka Tid: 10 min
kall béarnaisesås

Kall béarnaisesås

Recept på kall crème fraiche-baserad sås med béarnaise-smak. Enkel kall sås som du gör på 5 minuter.

klocka Tid: 5 minuter + gärna minst 1 timme i kylen
Kall fisksås

Kall fisksås

Mycket god kall fisksås - en enkel sås som passar till stekt och panerad fisk. Klar på 5 minuter. Mycket enkelt recept.

klocka Tid: 5 minuter
kall räksås

Kall räksås

Recept på kall räksås. God och lyxig sås med räkor. God till fisk. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 5 min eller 20 min om du skalar räkorna själv
Kall vitlökssås

Kall vitlökssås

God kall vitlökssås. Passar bra till grillat kött! Enkelt recept.

klocka Tid: 5 minuter
Ris och kassler i ugn

Kassler- och rislåda

Recept med kassler som tillagas i ugn. Med ris, purjolök, grädde, chilisås och majonnäs. Denna goda rätt går att förbereda.

klocka Tid: ca 50 min varav 20 minuters jobb
Kebab i pitabröd

Kebab i pitabröd

Stek kebab och gör en god kebabsås. Fyll pitabröden med kebab, kebabsås och sallad, gurka och paprika.

klocka Tid: 15 min
kebabrulle

Kebabrulle

Kebabkryddad lövbiff, vitkål och vitlökssås i tunnbröd blir en god kebabrulle. Enkelt, gott. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 35 min
lax med kall dillsås

Lax med kall dillsås

Recept på lax med kall dillsås. Gott och enkelt! Fisken tillagas enkelt i ugnen.

klocka Tid: 35 minuter
Laxfilé med romsås

Laxfilé med romsås

Superenkelt och gott recept på Laxfilé med romsås och kokt potatis. Klart på 30 minuter!

klocka Tid: 30 minuter
Mimosasallad

Mimosasallad

Mycket god mimosasallad som är enkelt att göra. Blanda gräddfil och majonnäs. Tillsätt avrunnen fruktcocktail. Rör om. Servera.

klocka Tid: 5 minuter
Potatissallad

Potatissallad

Den godaste potatissalladen tycker jag! Med äpple, lök och gurka i receptet. Ät den här och du vill aldrig mer köpa potatissallad!

klocka Tid: 40 minuter
remouladsås

Remouladsås

Recept på hemgjord tillsatsfri remouladsås. Mycket enkelt och gott. Gott till skaldjur och fisk.

klocka Tid: 10 minuter
Romsås

Romsås

Recept på god och enkel romsås. Gott till fisk. Blanda crème fraiche och majonnäs. Tillsätt salt och röd stenbitsrom.

klocka Tid: 5 minuter
räkröra

Räkröra

Recept på räkröra till förrätt, räksmörgås, tillbehör till bakad potatis m.m. Gott och enkelt!

klocka Tid: 30 minuter
Räkröra med gurka

Räkröra med gurka

Räkröra med gurka är ett recept på förrätt som går snabbt att göra. En god röra med räkor och gurka.

klocka Tid: 10 min
Räkröra med ingefära

Räkröra med ingefära

Recept på god och enkel förrätt. Räkor skalas och hackas och blandas med gräslök, ingefära, salt och crème fraiche.

klocka Tid: 30 min
rödbetssallad

Rödbetssallad

Recept på en otroligt god klassisk rödbetssallad som är enkel att göra på en halvtimme. Gör den och du vill aldrig mera ha köpt. Söt och krispig med äpple och röd lök i.

klocka Tid: 30 minuter
Sill med kryddgrönt

Sill med kryddgrönt

Gott och enkelt recept på snabbsill som du gör med 5-minuterssill. Använd de gröna örter du föredrar. Mild och fin smak som är min favorit på sillbuffén.

klocka Tid: 15 minuter + minst 2 timmar i kylen
skagenröra

Skagenröra

Recept på hemgjord skagenröra. En god kall röra med räkor och dill. Gott och enkelt! Mycket godare än köpt.

klocka Tid: 30 minuter (varav 20 min för att skala räkorna)
Smörgåstårta

Smörgåstårta

Min supergoda smörgåstårta som är enkel att göra med mitt recept! Mycket god fyllning!

klocka Tid: 60 minuter + gärna stå i kylen över natten
tacopaj

Tacopaj

Otroligt god Tacopaj - en tacokryddad köttfärspaj med krämigt täcke. Enkelt recept. Perfekt till fredagsmyset eller festen.

klocka Tid: 1 timme och 10 min
tonfiskrulle

Tonfiskrulle

Ett recept på tonfiskrulle - en god tunnbrödsrulle med tonfisk, crème fraiche, gurka, paprika, sallad. Gott, enkelt och nyttigt.

klocka Tid: 15 min
Ägghalvor

Ägghalvor

Recept på ägghalvor till förrätt eller buffé och perfekt på påskbordet. Enkelt och gott!

klocka Tid: 20 minuter
Ägghalvor med pepparrot

Ägghalvor med pepparrot

Recept på fina ägghalvor med räkor att servera till förrätt, buffé eller på påskbordet.

klocka Tid: 20 minuter + tid för äggen att svalna

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Ellinor
Gjorde precis majonäs efter ditt recept. Chansade och gjorde dubbel sats och den blev helt PERFEKT!
Tack!
💬 Svar till Jessica ✏️ Skrivet av Susanne

Ja det är inte helt lätt men t.ex. kan crème fraiche eller turkisk yoghurt smaksatt med dijonsenap eller någon vinäger möjligen fungera.

Skriv gärna hur det blev om du provar eller om du kommer på något annat bra!

✏️ Skrivet av Jessica
Hej, jag är äggallergiker och ser att i många av dina recept så ingår majonnäs. Vad skulle du säga att man kan använda i de flesta fallen som ersättare för majonnäs?

Visa alla kommentarer