Lingon

lingon
Goda lingon!

Lingon är ganska sura röda små bär.

Lingon kan man plocka i skogen under augusti-september eller köpa färska i affären under samma tid. Annars finns de året runt i frysdisken.

Lingon är gott att göra lingonsylt av men kan även användas i bakverk, glass m.m. Eftersom bären är ganska sura så är de goda tillsammans med sådant som är sött som t.ex. mjuk pepparkaka och glass.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av lingon.

Energi: 57 kcal
Kolhydrater: 11 g
Protein: 0.7 g
Fett: 0.5 g
Fibrer: 2.5 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I grönsaksdisken under augusti-september. I frysdisken året runt.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp. Håller sig minst några dagar.

Sedlar Pris:

ca 80 kr/kg

Byt ut Ersätt med:

Hallon, blåbär.

Vad väger lingon?

Måttomvandla lingon mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Bär |


Blåbärsmuffins

Blåbärsmuffins

Goda och saftiga blåbärsmuffins, fina muffins med blåbär som är enkla att göra med detta recept.

klocka Tid: 35 min varav 20 min i ugnen
jultårta

Chokladtårta med saffranstryffel

Underbar jultårta eller påsktårta. En chokladtårta toppad med saffranstryffel. Enkelt recept. Lyxigt god tårta till jul och nyår. Glutenfri.

klocka Tid: 3 timmar varav 30 minuters jobb
lchf-fläskpannkaka

Fläskpannkaka LCHF

Recept på fläskpannkaka LCHF. Gott, mättande och enkelt med få kolhydrater. Innehåller ägg, grädde, bacon, keso och ost.

klocka Tid: ca 40 minuter
kryddkaka

Kryddkaka

Kryddkaka är en mycket god mjuk kaka med en smakkombination av kaffe, sirap, kanel, nejlikor och russin.

klocka Tid: 90 minuter varav 60 minuter i ugnen
lingonmoussetårta med choklad

Lingonmoussetårta med choklad

Recept på lingonmoussetårta med choklad. Supergod, lyxig tårta som är enkel att göra. Går bra att förbereda och förvara i kylen eller frysen.

klocka Tid: 2 timmar + minst 1 timme att stelna
Lingonsill

Lingonsill

Enkelt och gott recept på lingonsill - inlagd sill med lingon som går snabbt att göra. Passar perfekt på julbordet.

klocka Tid: 15 minuters jobb + 1-2 dygn i kylen
lingonsylt

Lingonsylt

Recept på hemgjord lingonsylt som är superlätt att göra och blir jättegod! Mycket godare än köpt! Använd syltsocker eller vanligt strösocker eftersom lingon innehåller pektin.

klocka Tid: 20 minuter
mjuk pepparkaka

Mjuk pepparkaka

Mycket god mjuk pepparkaka. En underbart god sockerkaka med pepparkakskryddorna ingefära, nejlikor och kanel som är enkel att baka med detta recept.

klocka Tid: 1 timme, varav 45 min i ugnen
pepparkakscheesecake

Pepparkakscheesecake

Ljuvligt god pepparkakscheesecake, en lingonglasstårta med pepparkaksbotten som är helt fantasiskt god! Passar perfekt till jul och nyår!

klocka Tid: ca 1 timme + 4 timmar i frysen
pepparkakskladdkaka

Pepparkakskladdkaka

Ljuvlig god pepparkakskladdkaka, en kladdkaka som smakar pepparkaka och jul! En oväntad god smakkombination som måste provas!

klocka Tid: ca 30 minuter
saffranscheesecake

Saffranscheesecake

Himmelskt god saffranscheesecake. En lyxig fryst tårta med pepparkaksbotten med saffransglass och lingon. Enkelt recept.

klocka Tid: 45 min + 4 timmar i frysen
saffranskladdkaka

Saffranskladdkaka

Otroligt god och lyxig saffranskladdkaka med vit choklad. Krämig kladdig kaka som serveras kall med lingongrädde till. Enkelt recept.

klocka Tid: ca 1 timme och 45 min varav ca 15 minuters jobb
saffranspannacotta

Saffranspannacotta

Recept på saffranspannacotta. Mycket god och fin gräddig pannacotta med underbar smak av saffran. Garnera med lingon.

klocka Tid: 15 minuter + 2 timmar i kylen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer