Kokosfett

kokosfett
Så här ser den vanligaste sortens kokosfett ut. Det finns bland smör och andra kylda mejerivaror i de flesta mataffärer.

Kokosfett är en av världens viktigaste fettråvaror och används framför allt för tillverkning av margarin, p.g.a. sin låga smältpunkt.

Kokosfett brukar användas i godis där man blandar det med smält choklad för att chokladen ska få en fin konsistens.

Kokosfett kan även användas som stekfett när man lagar mat och passar även bra som frityrolja.

Kokosfett innehåller 100% fett, mest mättat fett. Det säljs i förpackningar på 500 g.

Förväxla inte med kokosolja som är kallpressat, inte är härdat och är flytande i rumstemperatur. Om man ersätter kokosfett med kokosolja i godis så går det bra om man serverar godiset kylskåpskallt men låter man det ligga framme i rumstemperatur bara några minuter så blir det kladdigt eftersom kokosolja är rinnande i rumstemperatur till skillnad från kokosfett.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av kokosfett.

Energi: 884 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 0 g
Fett: 100 g (varav mättat fett: 91 g)

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

coconut butter

Hitta Finns i affären:

Bland mejeriprodukter, oftast i närheten av smör och margarin. I närheten av nötter brukar det finnas kallpressat kokosfett - kokosolja som är hälsosammare men även dyrare.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara i kylskåp. Håller sig minst 2 månader.

Sedlar Pris:

ca 30 kr för 500 g

Byt ut Ersätt med:

Kokosolja, matolja. (De har dock inte samma smält-temperatur.)

Vad väger kokosfett?

100 g 1.11 dl

Måttomvandla kokosfett mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Matfett |


cornflakesgodis

Cornflakesgodis

Cornflakesgodis är superenkelt och jättegott godis eller julgodis! Smält choklad och blanda med cornflakes och kokosflingor.

klocka Tid: 25 min
ischoklad

Ischoklad

Gör din egen goda ischoklad. Du behöver choklad, kokosfett och ischokladformar. Det går snabbt och enkelt att tillverka detta klassiska julgodis. Även förslag på smaksättningar.

klocka Tid: 30 min
kokosgodis Bounty

Kokosgodis Bounty

Gör ditt eget kokosgodis - blir som Bounty, fast godare. Bountybitarna fyllda med kokoskola och doppade i choklad blir himmelskt goda med detta enkla recept.

klocka Tid: 60 min + tid att stelna

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Marita Karlsson ✏️ Skrivet av Susanne
Jag vet tyvärr inte om det fungerar. Skriv gärna om du får reda på svaret!
✏️ Skrivet av Marita Karlsson
Hej, jag bor utomlands och får inte tag i cocosfett till ischokladkaka. Kan jag använda osaltat smör i stället?
💬 Svar till Sara ✏️ Skrivet av Susanne
Det kan hända det fungerar ibland men inte alltid. Kokosfett och smör har olika egenskaper.
✏️ Skrivet av Sara
Hej
Kan man använda cocos istället för smör i recepter?
✏️ Skrivet av Blomman
Det där är det absolut sämsta alternativet av kokosfett,det skall vara kallpressat och det köper du på hälsokostaffärerna. Biofoods ekologiska utan smak köper jag för 55 kr på hälsokosten.Använd inte detta som finns i livsmedelsaffärerna

Visa alla kommentarer