Körsbärstomater

körsbärstomater
Körsbärstomater är små söta tomater.

Körsbärstomater kallas även cherrytomater eller cocktailtomater.  Det är en sorts små tomater med lite sötare smak än vanliga stora tomater.

Körsbärstomater används ofta i sallader och finns i flera olika färger, vanligast är röda men det finns även gula, orangea och lite mörkare lila.

Odlar man själv finns hundratals sorter att köpa frön till. I affären är utbudet betydligt mer begränsat.

Använd gärna i grytor och i t.ex. köttfärssås eller gör egen lyxig tomatsoppa eller tomatsås.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av körsbärstomater.

Energi: 22 kcal
Kolhydrater: 4 g
Protein: 1 g
Fett: 0 g
Fibrer: 1 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Cherry tomato

Hitta Finns i affären:

I grönsaksdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvarade i kylskåp kan de hålla någon vecka beroende på kvalitet vid inköpstillfället.

Byt ut Ersätt med:

Vanliga tomater i bitar.

Liknande ingredienser

| Grönsaker |


Korvpanna med chili

Korvpanna med chili

Mycket god korvpanna med chili och champinjoner. Snabbt och enkelt recept med falukorv och chilisås.

klocka Tid: 25 min
pizzadeg pizza

Pizza med pizzadeg med jäst

Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Förslag på fyllningar: Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk.

klocka Tid: 1 ½ - 2 timmar, varav ½ - 1 timme jäsning
ricottapaj

Ricottapaj

Recept på ricottapaj. God och lyxig paj till förrätt. Ricottaosten ger en len och krämig smak. Går bra att förbereda!

klocka Tid: 1 timme + minst 3-4 timmar i kylskåp
salamipaj med fetaost

Salamipaj med fetaost

Mycket god Salamipaj med fetaost, röd lök, tomater och basilika. Enkelt recept på en lyxig matpaj med god pajdeg. Servera med sallad.

klocka Tid: ca 80 min varav 40 min i ugnen
Smörgåstårta

Smörgåstårta

Min supergoda smörgåstårta som är enkel att göra med mitt recept! Mycket god fyllning!

klocka Tid: 60 minuter + gärna stå i kylen över natten
tacogratäng

Tacogratäng

Jättegod tacogratäng som är väldigt enkel att göra med detta recept. Perfekt till fredagsmyset. Servera med goda tillbehör.

klocka Tid: 50 minuter varav 25 minuter i ugnen
Tunnbrödsrulle med lax

Tunnbrödsrulle med lax

Recept på tunnbrödsrulle med gravad lax, färskost, salladsblad och gurka. Rulla ihop och servera! Gott och enkelt!

klocka Tid: 5 minuter

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer