Kommentarer till - Jäst - Sida 1

"Information och recept som innehåller jäst. Jäst finns för söta degar och för matbröd. Det finns färsk jäst och torrjäst. Läs mer..."

Vill du tillägga något? Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
person Svar till Per penna Skrivet av Susanne 2017-01-17 00:40
Tack för input. Ja det skulle säkert påverka försäljningen. Skriv gärna och berätta hur det går! Själv vågar jag inte prova och riskera ett helt bak. :)
penna Skrivet av Per 2017-01-15 19:07
Har googlat runt lite om huruvida man kan frysa jäst (färsk) och enligt de som testat går det alldeles utmärkt. Hur länge den tål att vara i frysen verkar dock lite oklart men iaf några veckor.
Brukar vara så att tillverkarna skyddar sig och säger det inte är bra så blir försäljningen även högre då många slänger sin jäst efter bäst-före-datum.
Ska testa själv till nästa bak :)
person Svar till Barbro Morin penna Skrivet av Susanne 2016-01-23 16:02
Jästbolaget säger att jästen inte ska frysas eftersom jästcellerna då kan frysa sönder och förlora jäskraften.
penna Skrivet av Barbro Morin 2016-01-23 08:24
Kan man frysa in överblivna jästpaket ?
person Svar till Linda penna Skrivet av Susanne 2015-12-13 16:07
Oftast brukar det bara ta 30-60 minuter att jäsa upp andra gången. Det ska jäsa till ungefär dubbel storlek.
penna Skrivet av Linda 2015-11-22 16:25
Jag har idag gjort en kalljäst deg med kallt vatten och torrjäst (och rapsolja och salt) och vetemjöl special som har jäst upp helt normalt, men det tog givetvis längre tid.

Jag plastade skålen med degen, som jag även oljade in, och la över en bakduk. Degen har stått i rumstemperatur, i ugnen, eftersom mitt kök är riktigt kallt med mycket drag från ytterdörren och balkongdörren (och förmodligen fönstrena). Men inte mycket att göra åt när man bor i en hyresrätt hos en snål hyresvärd som aldrig renoverar eller tar tag i problemen man felanmäler. :-(

Jag planerar nu att baka ut den till små frallor eller bollar och använda till pizza.
Jag vet inte hur länge de kommer att behöva jäsa andra gången eller om de ens orkar jäsa upp en gång till. Men det skulle iallafall gå att använda degen nu direkt.

Jag följde receptet på torrjästpaketets baksida - för pizzadeg. Men det kan lika gärna bli frallor av en pizzadeg :-)
person Svar till OLLE penna Skrivet av Susanne 2014-12-06 18:01
Inte färsk jäst. Läs på förpackningen för att vara helt säker.
penna Skrivet av OLLE 2014-12-05 10:41
Innerhåller jäst konserveringsmedel?
person Svar till Håkan penna Skrivet av Susanne 2013-01-19 13:48
Om man använder bakmaskin så måste man använda torrjäst men annars så går det bra med färsk jäst. Själv brukar jag nästan alltid använda färsk jäst, dels för att jag gillar det och dels för att det är billigare och dessutom är de flesta recept skrivna för färsk jäst och då kan man följa dem rakt av. Vissa recept där man inte värmer degvätskan fungerar inte med torrjäst, t.ex. kalljäst bröd.
penna Skrivet av Håkan 2013-01-19 12:21
Hejsan!
Kanske en dum fråga(finns inga dumma frågor iofs)
Finns det användningsområden som passar bättre eller sämre med torr respektive färsk jäst?
med tanke på hållbarheten så borde man ju bara handla torr, jag har alltid använt färsk men tänkte prova torr idag.
person Svar till Lena penna Skrivet av Susanne 2012-07-09 23:24
Den håller sig lika länge men se till att plasta in den i en plastpåse eller plastfolie så den inte torkar.
penna Skrivet av Lena 2012-07-09 18:11
Hur länge håller sig färsk jäst som är öppnad? Om man tex bakar på 25g och inte vill/hinner baka något mer samma dag med resten av jästen.
person Svar till Anna penna Skrivet av Susanne 2011-10-08 18:07
Jag vet inte om det stämmer med vitaminerna. Men generellt så är det olika typer av bröd så man kan oftast inte byta jäsmedel rakt av.  
penna Skrivet av Anna 2011-10-07 14:43
Hej! Jag har hört att bikarbonat och bakpulver förstör vitaminerna i brödet, men mitt favoritrecept är ett bikarbonatbröd, så jag undrar om det finns något sätt man kan byta ut bikarbonaten mot jäst?
person Svar till Annika penna Skrivet av Susanne 2011-03-09 23:21

Om man har för varm degvätska så kan man döda jästsvamparna.

Om man har för kall degvätska så tar det längre tid för degen att jäsa än vad som står i receptet.

Generellt så kan man om det inte jäst så mycket låta degen stå ett tag till så brukar den jäsa upp. Att det tar längre tid kan förutom degvätskans temperatur bero på rumstemperatur och drag.

Snart kommer en artikel om hur man får sina bröd att jäsa, generella tips och felsökning och det kommer bli en länk från denna sida!

penna Skrivet av Annika 2011-03-04 15:01
Vad gör jag för fel när jag inte får degen att jäsa upp? Har gjort som det står på receptet.
  1