Idealmjöl

idealmjöl
Idealmjöl - klumpfritt vetemjöl.

Idealmjöl kan man säga är klumpfritt vetemjöl.

Idealmjöl är bra att använda när man gör sås eller grytor och vill ha såsen lite tjockare. Då kan man bara vispa ner idealmjöl utan att det klumpar sig som det skulle göra om man använder vanligt vetemjöl.

Använder man vanligt vetemjöl så måste man röra ut det i lite vätska först (vanligtvis vatten eller mjölk) för att få bort klumpar och hälla i en stråle som man vispar ner, vilket kallas att göra en toppredning.

Med idealmjöl sparar man lite tid på att slippa göra en redning och det är också enklare att dosera idealmjölet - ta lite i taget tills man får önskad tjocklek. Tänk på att vispa ordentligt när man häller på idealmjölet för annars så kan det (faktiskt) klumpa sig.

Jag rekommenderar att inte ta för mycket idealmjöl för då kan såsen se lite smågrynig ut. Vill man göra en sås mycket tjockare så att det krävs stor mängd idealmjöl (mer än några teskedar på 4 portioner) så rekommenderar jag att göra en redning med vetemjöl i första hand eftersom det då blir en finare sås. Sedan kan man komplettera med idealmjöl för att finjustera.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

grön flagga Laktosfritt:  Ja

röd flagga Glutenfritt:  Nej

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av idealmjöl.

Energi: 350 kcal
Kolhydrater: 71 g
Protein: 10 g
Fett: 2 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bland mjöl.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvara torrt i rumstemperatur. Håller sig ett par år, se bäst före datum.

Sedlar Pris:

ca 10 kr för 500 g

Byt ut Ersätt med:

Gör en toppredning, d.v.s. blanda vetemjöl och lite vatten/mjölk/grädde så att vetemjölet blir utblandat utan klumpar och häll i en stråle som du vispar ner. Arrowrot fungerar på samma sätt som idealmjöl.

Vad väger idealmjöl?

1 tsk 3 g
1 msk 9 g

Måttomvandla idealmjöl mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Mjöl och gryn |


asiatisk oxfilé

Asiatisk oxfilé

Detta recept på oxfilé är perfekt till festen. Asiatisk smak fås med mango chutney, vitlök, ingefära, sambal oelek m.m.

klocka Tid: 1 timme
ryggbiff med svampsås

Biff med mustig svampsås

Recept på stekt ryggbiff med svampsås. Mycket gott och enkelt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 minuter
biffgryta

Biffgryta

Recept på biffgryta! Enkel och mycket god gryta med grytbitar av nöt eller nötstek. Köttet blir mört och gott!

klocka Tid: 1-2 timmar
Burgundisk oxfilé

Burgundisk oxfilé

Recept på Burgundisk oxfilé. Lyxig och god varmrätt. 6-8 portioner. Tar ca 1 timme att tillaga.

klocka Tid: 1 timma
hjortstek med timjan

Hjortstek med timjan

Recept på hjortstek med timjan och en god sås. Enkelt att göra. Servera gärna med en god potatisgratäng.

klocka Tid: ca 3 timmar varav 15 minuters jobb
Kyckling i apelsinsås

Kyckling i apelsinsås

Ett recept på en god, nyttig och enkel rätt med kyckling och apelsin.

klocka Tid: 25 minuter
Kycklingfilé med zucchini

Kycklingfilé med zucchini

Snabbt och enkelt recept på kycklingfilé med morötter och zucchini. Klart på 25 min. Nyttigt och gott! Bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuter
thai kycklinggryta

Kycklinggryta Thai

Recept på en god kycklinggryta med thaismak. Enkelt och gott med kokosmjölk, röd currypasta, champinjoner.

klocka Tid: 30 minuter
Lammstek

Lammstek

Recept på saftig och god lammstek kryddad med rosmarin och vitlök samt en god sås av stekskyn.

klocka Tid: 2 timmar
Paprikakyckling

Paprikakyckling

Mycket god stekt kycklingfilé i sås med paprika, lök, bacon, grädde m.m. Festligt, men ändå enkelt recept att göra. Servera gärna med ris.

klocka Tid: 40 min
porterstek

Porterstek

Recept på porterstek med en himmelskt god sås med fyllig smak som görs på kokspadet som man kokar steken i. Perfekt bjudmat.

klocka Tid: 2 timmar varav 15 min arbete
Rostbiff

Rostbiff

Engelsk och fransk rostbiff som görs på benfritt nötkött av rostbiff, fransyska eller innanlår. Enkelt recept.

klocka Tid: 3 timmar varav 10 minuters jobb
Sötsur sås

Sötsur sås

Supergod sötsur sås. Passar t.ex. till wok eller friterat. Enkelt recept.

klocka Tid: 10 min
Sötsura kotletter

Sötsura kotletter

Recept på fläskkotletter i sötsur sås kryddad med chili. Gott och enkelt.

klocka Tid: 25 minuter
Varm citronsås till fisk

Varm citronsås till fisk

Recept på god varm citronsås som passar bra till fisk. Såsen är klar på 5 minuter. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 5 minuter

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Wenche Lund
Nå er det snar slutt på Idealmjølet her hos oss. Grensen til Sverige er stengt. Er det mulig å kjøpe det på nett?
💬 Svar till Anne Holmdahl ✏️ Skrivet av Linda
Hej Anne.

När det gäller Idealmjölet har en del konsumenter hört av sig och upplevt att mjölet inte beter sig som det brukar eller har samma konsistens som vanligt.
Detta är något vi tar på största allvar och vi håller just nu på att se över processen för att säkerställa kvalitén framåt. Under tiden rekommenderar vi att man löser upp Idealmjölet i kallt vatten.

Vi beklagar att du har fått en produkt som inte lever upp till förväntan. Om ni vill skapa en reklamation ber vi er vänligen att kontakta oss via vår hemsida eller via mail.
Mvh// Linda - Team Kungsörnen
💬 Svar till Anne Holmdahl ✏️ Skrivet av Susanne
Hej, recepten.se är en receptsida, jag som driver den har inget att göra med de som producerar olika livsmedel. Med det sagt så har jag inte märkt någon skillnad men jag har nog inte köpt någon ny förpackning senaste året så kanske har de ändrat något.
✏️ Skrivet av Anne Holmdahl
Hej!
Jag undrar varför ni förändrat strukturen på idealmjölet? Förr var det enkelt att använda, men nu blir det alltid klumpigt, likt små geléklumpar. Det är bättre att använda vanligt vetemjöl.
Finns den gamla sortens idealmjöl kvar?
Gör jag något fel vid användningen? Det som händer nu hände aldrig med den gamla sorten.
💬 Svar till Mildred Jonson ✏️ Skrivet av Susanne
Idealmjöl är ju också "vitt mjöl", det innehåller ju vetemjöl så det borde gå att göra pannkakor av. Kan annars tipsa om bananpannkakor som inte alls innehåller mjöl, mycket gott det med! :)