Granatäpple

granatäpple
Ett granatäpple.

Granatäpple innehåller granatäppelkärnor vilket är det som man äter av granatäpplet. Resten av frukten består av skal och skiljeväggar mellan kärnorna som slängs.

Så här skalar du snabbt och enkelt ett granatäpple.

Granatäppelkärnorna är små och sötsyrliga i smaken med krispig konsistens och rosa-röd färg.

Granatäppelkärnor är väldigt nyttigt, det innehåller mest antioxidanter av alla frukter och grönsaker.

Granatäppelkärnor är gott att servera i sallader, fint att garnera desserter med samt även gott att äta som de är med t.ex. vispad grädde till.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av granatäpple.

Energi: 56 kcal
Kolhydrater: 11 g
Protein: 1 g
Fett: 1 g
Fibrer: 15 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I fruktdisken, finns även frysta färdigskalade granatäppelkärnor i frysdisken.

Sedlar Pris:

Ca 10-20 kr/st.

Byt ut Ersätt med:

Passionsfrukt, hallon.

Liknande ingredienser

| Frukt |


Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Maria ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för tipset! :)
✏️ Skrivet av Maria
Vill bara tipsa om hur man enkelt får ut kärnorna ur granatäpplet utan att stänka ner köket. Skär granatäpplet i två delar. Håll den ena halvan ner i en 3-literspåse med kärnorna neråt. Banka med en slev eller liknande på skalet, så att kärnorna lossnar och faller ner i påsen. Akta fingrarna bara :-)
💬 Svar till Elliot Blixt ✏️ Skrivet av Susanne
Granatäpple är ju gott i t.ex. sallader både sådana grönsakssallader och lite mer matiga med pasta, bulgur eller liknande. Det är också gott som tillbehör eller garnering till olika bakverk. Jag har faktiskt inga specifika recept med granatäpple (än). Jag får jobba på det! ;) Kul att du gillar min receptsida! :)
✏️ Skrivet av Elliot Blixt
Hej! Kan du något recept på något annat med granat äpple?:)
PS. Bra sida:)

Visa alla kommentarer