Fransyska

fransyska
Fransyska säljs oftast i bit som nötstek med eller utan nät. Lätt att tillaga i ugn.

Fransyska är nötkött och passar bra till olika stekar och som grytbitar.

Stekar steks hela i ugnen eller i en stor kastrull på spisen. Till detta behövs en stektermometer. När köttet nått en innertemperatur på

  • 55°C är köttet rött och blodigt
  • 60°C är köttet rosa med röd kärna
  • 70°C är köttet lätt rosa
  • 75°C är köttet välstekt

Lagom ugnstemperatur brukar vara mellan 125°C och 175°C. Ju lägre temperatur desto saftigare kött men desto längre tid i ugnen.

Grytbitar är fransyskan skuren i mindre bitar, ca 3 centimeters kuber, och går ofta att köpa som grytbitar i affären. Grytbitar används till grytor och bör stå och koka minst en timme för att köttet ska bli mört och gott istället för segt.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för fransyska:

  • Blodig: 60°C
  • Medium: 65°C
  • Genomstekt: 70°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av fransyska.

Energi: 116 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 20.8 g
Fett: 3.5 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

silverside, rump steak piece

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Tummen upp GI tips:

Fransyska är nötkött och innehåller i princip inga kolhydrater och har därför lågt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Rått kött håller sig i kylen några dagar, se bäst före datum på paketet. I frysen håller sig köttet upp till ett år.

Sedlar Pris:

ca 60-90 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Köttpriserna varierar mycket från vecka till vecka. Passa på när priset är nedsatt och köp hem fransyska och frys in det du inte tillagar direkt.

Byt ut Ersätt med:

Annat nötkött som rostbiff och entrècôte.

Glödlampa Tips:

Tänk på att kött som är välstekt blir torrare. Godast och saftigast kött får man mellan 60-65°C tycker jag.

Liknande ingredienser

| Nötkött |


relaterade artiklar Läs gärna:

biffgryta

Biffgryta

Recept på biffgryta! Enkel och mycket god gryta med grytbitar av nöt eller nötstek. Köttet blir mört och gott!

klocka Tid: 1-2 timmar
porterstek

Porterstek

Recept på porterstek med en himmelskt god sås med fyllig smak som görs på kokspadet som man kokar steken i. Perfekt bjudmat.

klocka Tid: 2 timmar varav 15 min arbete
Rostbiff

Rostbiff

Engelsk och fransk rostbiff som görs på benfritt nötkött av rostbiff, fransyska eller innanlår. Enkelt recept.

klocka Tid: 3 timmar varav 10 minuters jobb

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Frida ✏️ Skrivet av Susanne
Det här är en ingredienssida, en infosida som handlar om livsmedlet fransyska, det finns länkar till recept med fransyska här.
✏️ Skrivet av Frida
Inte ett recept...
✏️ Skrivet av Ann-Marie Johansson
Tack för tipsen. Gjorde en fransyska i ugnen nyss... Kryddade med salt o svartpeppar och ringlade lite honung över och gav den en kvick stekyta i stekpannan först. Ner i ugnsform med lock tillsammans med lök, morötter, hel oskalad klyftad vitlök, färsk timjan och rött vin.... Följde ditt råd om 125 grader och det tog knappt 2 timmar för en stek på ca 1,5 kg.Jag stängde ugnen vid 57 grader enligt stektermometern för att resten av maten skulle hinna bli klar å lät steken gå upp till 63 grader i eftervärmen (ena sonen har svårt för blodigt kött). Steken blev mör och saftig och underbart god och fick sällskap av löken, morötterna, blomkål, potatis, rödvinssås och kantarellsås. Barnen och gubben ligger nu i matkoma i soffan haha.
💬 Svar till Lena Nystöm ✏️ Skrivet av Susanne
Tack snälla du för de vänliga orden! Kul att du tycker om mina recept! 💕
✏️ Skrivet av Lena Nystöm
HEJ
TACK FÖR DINA FINA RECEPT.
HÄLSNINGAR Lena👌

Visa alla kommentarer