Kommentarer till - Fransyska - Sida 1

"Fransyska är nötkött och kan användas till stekar. Här finns mer info och recept där fransyska ingår."

Vill du tillägga något? Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Anna Nilsson 2017-02-11 15:07
Tack för en givande och matnyttigt sida! 😀👍🍴🍲
person Svar till Catarina penna Skrivet av Susanne 2014-10-01 22:57
Jag brukar oftast göra det på fransyska eller nötstek. Nötstek är ingen egen styckdel men ibland är det ju vad som står på förpackningen i affären, även om det ofta är fransyska. Mer info om nötstek och vilka styckningsdetaljer som används till nötstek finns här.
penna Skrivet av Catarina 2014-09-28 18:21
Jättebra sida som jag just hittade! Toppenrecept, tack!

Jag undrar en sak ang fransyska: jag älskar porterstek som jag tycker är perfekt bjudmat på vintern, och fransyska och högrev rekommenderas ofta till detta. Jag har läst att rostbiff är för lyxigt och t o m kan bli segt då porterstek ska koka ganska länge. Det är m a o bortkastade pengar.

Vilket kött skulle du rekommendera till porterstek?

Tack!
person Svar till Erik penna Skrivet av Susanne 2014-03-16 23:19
Det är inget fel på receptet, jag har gjort det minst 100 gånger. Men här är några tips som kanske hjälper: Det är skillnad på köttbit och köttbit. Det finns riktigt sega bitar fransyska och då är det svårt att få bort den segheten. För att undvika att köpa en seg bit så tänk på att vaccuum-mörad eller kött förpackad i vanlig atmosfär är det möraste köttet. Undvik alltså köttet förpackat i modifierad atmosfär (ofta det kött som har längre hållbarhet och ser mörkrött ut i färgen). Den modifierade atmosfären gör att köttets naturliga mörningsprocess avbryts. Däremot ser köttet aptitligt ut med den mörkröda färgen men där går man alltså på en nit. Sedan för att köttet ska bli så saftigt och mört som möjligt så ska det tillagas så länge som möjligt. Jag brukar tillaga det på 125°C till mediumstekt men om jag visste att jag köpt en riktigt seg bit så skulle jag köra på 100°C. Låt sedan köttet vila innan du skär upp det, så att det är ljummet då. Lycka till och tänk som sagt på hur köttet är förpackat i affären, det är stor skillnad!
person Svar till Erik penna Skrivet av Amanda 2014-03-16 20:10
Detta är inte ett dåligt recept, antagligen så tillagade du den fel eftersom fransyskan inte ska bli seg.
penna Skrivet av Erik 2014-03-15 19:06
Dåligt recept, blev jätte seg och inge god. Aldrig mer fransyska.
person Svar till Donovan penna Skrivet av Susanne 2011-11-16 22:08
Tack, lägger till det!
penna Skrivet av Donovan 2011-11-15 03:08
fransyskan kallas normalt silver side på engelska..
  1