Fläskbog

fläskbog
Fläskbog, picnicbog eller fläskstek är en benfri köttbit av gris.

Fläskbog, picnicbog eller fläskstek är en benfri köttbit av gris.

Den passar till att steka hel i ugn eller grilla. Man kan även strimla den och använda till wok. Den kan också skivas och stekas eller grillas.

Köttet blir gott och saftigt eftersom det innehåller ganska mycket insprängt fett. Det kan bli lite för mycket fett ibland som man i så fall får skära bort.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för fläskbog:

  • Medium: 70°C
  • Genomstekt: 75°C

Tillagningstips

Köttet (i hel bit) kan generellt tillagas i ugnstemperaturen någonstans mellan strax över den innertemperatur man vill uppnå och 200°C.

Köttet blir saftigare och godare ju lägre ugnstemperatur man har men det tar då också längre tid innan det blir klart.

Jag brukar själv oftast välja ugnstemperaturen 125°C (för både gris, nöt, lamm) eftersom köttet då blir saftigt och gott, utan att det tar evigheter innan det blir klart. Det tar då oftast några timmar för en köttbit på 1-2 kg.

Ugnsinställningarna är över- och undervärme. Placera köttbiten i nedre delen av ugnen.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av fläskbog.

Energi: 137 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 19 g
Fett: 7 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I köttdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Håller sig några dagar i kylen, se bäst före datum. Går bra att frysa och håller sig då ca 3-6 månader.

Sedlar Pris:

ca 30-60 kr/kg

Byt ut Ersätt med:

Benfri karré i bit, skinkstek.

Liknande ingredienser

| Fläskkött |


fajitas

Fajitas

Recept på goda, enkla kryddiga fajitas. Tid 15 minuter.

klocka Tid: 15 minuter
Festlig gryta

Festlig gryta

Mycket god festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon. Enkel att göra. Passar både till vardag och fest. Servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 40 min
höstgryta

Höstgryta

Enkelt recept på en mycket god höstgryta med fläskkött, paprika, äpple och vitkål. Såsen blir jättegod. Servera med t.ex. kokt ris.

klocka Tid: 30 min
Kinesisk gryta

Kinesisk gryta

En god kinesisk gryta med smak av ingefära och kardemumma. Enkelt recept med bilder steg för steg!

klocka Tid: 25 minuter
leverpastej

Leverpastej

Gott och enkelt recept på leverpastej. Jo man kan faktiskt göra själv. Den blir bredbar och god. Enkelt med bilder steg för steg.

klocka Tid: 2 timmar varav en timme i ugnen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Lars Granander
Hittar inte din app Kökshjälpen. Mvh Lars
✏️ Skrivet av Maria
Hej!

Jag undrar vad det är för skillnad mellan picnicbog och bogfläsk?
💬 Svar till Michaela ✏️ Skrivet av Susanne
Ja om du skär den i små bitar. Dock blir ju köttet kokt då förstås och kanske lite smaklöst om du köper en rå köttbit som ej ligger i saltlake, men den tar ju smak från soppan så om den är god kryddad så kan det nog bli bra.
✏️ Skrivet av Michaela
Kan man koka den i ärtsoppa?
💬 Svar till barbro ✏️ Skrivet av Susanne
Det tar ca 1,5 - 2 timmar gissar jag på men du bör verkligen använda termometer. Tänk på att till de allra flesta ugnar så ingår en termometer som man kan koppla till ugnen så piper den när rätt temperatur har uppnåtts. Annars kan man köpa en enkel köttermometer.

Visa alla kommentarer