Falukorv

falukorv
En ring falukorv, 800 g.

Falukorv är en klassisk svensk korv. Falukorv är färdiglagat kött och kan ätas som den är men är godast att tillaga.

Falukorv brukar innehålla 45-50% kött. Resten av ingredienserna är potatismjöl, kryddor och diverse tillsatser så det är ingen särskilt nyttig korv. Falukorv är en billig korv med billiga ingredienser.

Se upp med köttråvaran. Står det inte att det är svensk köttråvara så är det inte det, även om tillverkaren oftast försöker luras med "tillverkad enligt svensk tradition", "tillverkad i Sverige", svenska flaggor på förpackningen etc. Det måste stå "Svenskt kött" eller att köttråvaran är svensk annars kan det vara vilket skräp som helst.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

gul flagga Laktosfritt:  Kan innehålla laktos

Läs på förpackningen.

gul flagga Glutenfritt:  Kan innehålla gluten

Läs på förpackningen.

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av falukorv.

Energi: 260 kcal
Kolhydrater: 4 g (varav sockerarter: 0.5 g)
Protein: 9 g
Fett: 23 g (varav mättat fett: 9.5 g)

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I kyldisken bland korv, köttbullar.

Tummen upp GI tips:

Falukorv har ganska högt GI eftersom den innehåller mycket potatismjöl med högt GI.

Datum Hållbarhet och förvaring:

I kylen, ca 3 veckor.

Sedlar Pris:

ca 30 kr/kg.

Byt ut Ersätt med:

Annan korv.

Liknande ingredienser

| Charkprodukter - Korv, bacon m.m. |


Korv stroganoff

Korv stroganoff

Recept på korv stroganoff, klassisk husmanskost med falukorv. God och enkel mat som går snabbt att tillaga!

klocka Tid: 20 minuter
Korvgratäng

Korvgratäng

Mycket gott och enkel korvgratäng med falukorv, broccoli och ostsås. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 20 min
Korvpanna med chili

Korvpanna med chili

Mycket god korvpanna med chili och champinjoner. Snabbt och enkelt recept med falukorv och chilisås.

klocka Tid: 25 min

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Jennie ✏️ Skrivet av Susanne
Man kan äta rå falukorv, den är så att säga tillagad så det är inget farligt att äta. 
✏️ Skrivet av Jennie
Jag brukar äta rå falukorv, det är så gott.
Är det nyttigt?

Visa alla kommentarer