Entrecôte

entrecôte
Entrecôte kan köpas i skivor eller i bit. Köper man i bit kan göra helstekt entrecôte eller så kan man skiva det själv, ca 2 cm tjocka bitar kan vara lagom.

Entrecôte är en mör och fin köttbit av nöt med en del insprängt fett som gör den saftig och god. Därför brukar entrecôte ses som motsvarigheten till karrékotlett (fläskkött).

I affären säljs den i hel bit eller skivor, med eller utan ben. Köper man den i hel bit utan ben är den lätt att själv skiva i ca 2-3 cm tjocka skivor.

Entrecôte passar bra att steka eller grilla i skivor eller helsteka.

När man steker entrecote i skivor brukar det räcka med några minuter per sida på hög värme för en mediumstekt och därmed saftigast möjliga bit.

Tillagning

För att lyckas perfekt med tillagningen är mitt bästa tips att använda termometer.

Innertemperatur

För att veta när köttbiten är lagom stekt, stoppa in en kött-termometer eller digital termometer med spetsens mitt i köttbitens mitt.

Rekommenderad innertemperatur för entrecôte:

  • Blodig: 55°C
  • Medium: 60°C
  • Genomstekt: 68°C

Tillagningstips

Salta och peppra köttet runt om.

Rekommenderad ugnstemperatur för helstekt entrecôte i bit är 125-175°C. Tillaga i nedre delen av ugnen till önskad innertemperatur.

Låt köttet vila minst 30 minuter innan du skär upp det.

Generellt gäller:

  • Lägre ugnsvärme (och därmed längre tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger saftigare kött.
  • Högre ugnsvärme (och därmed kortare tid i ugnen för att uppnå rätt innertemperatur) ger torrare kött.

Fler innertemperaturer och tips hittar du i min stek- och grillguide.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av entrecôte.

Energi: 165 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 20 g
Fett: 10 g
Fibrer: 0 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

I köttdisken. Brukar även finnas i frysdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Entrecôte håller sig bra ca 6-12 månader i frysen.

Sedlar Pris:

ca 180-350 kr/kg

Kundvagn Köptips:

Eftersom priset varierar mycket, passa på att köpa entrecôte när den är billig och frys in.

Byt ut Ersätt med:

Ryggbiff.

Liknande ingredienser

| Nötkött |


relaterade artiklar Läs gärna:

helstekt entrecote

Helstekt entrecôte

Recept på helstekt entrecote som du enkelt gör i ugnen. Mycket gott, passar bra som huvudrätt.

klocka Tid: ca 1 timme 45 min varav 1 ½ timme i ugnen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer