Dill

dill
Bladdill finns att köpa färsk i kruka.

Dill är gott till fisk, kött och såser samt även som dekoration.

Det finns bladdill och krondill. Bladdill finns året runt i affären i kruka eller fryst i frysdisken. Krondill brukar finnas under augusti månad. Man kan även själv odla dill.

Bladdill

Bladdill har inga blommor och har en mildare smak än krondill. Bladdill passar bra som dekoration eller smaksättare i förrätter och såser m.m.

Krondill

Blommorna kallas dillkronor och  används bl.a. när man kokar kräftor.

Bladen används till dekoration, smaksättning av bl.a. kokt färskpotatis, hackad i såser, kokt dillkött, ägg- och fiskrätter.

Frysa dill

Dill går bra att frysa och man kan även köpa fryst dill. Den håller sig länge, minst 1 år. Se dock upp med att inte frysa in bröd och annat som lätt tar smak av dillen för nära dillen. Det bästa av den anledningen är därför att frysa in dill i glasburkar.

Innehållsinformation

grön flagga Tillsatsfritt:  Ja

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av dill.

Energi: 58 kcal
Kolhydrater: 3.7 g
Protein: 7.4 g
Fett: 0.8 g
Fibrer: 2.8 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Dill leaf

Hitta Finns i affären:

I grönsaksdisken. Kan köpas i knippa, i plastförpackning eller i kruka. Fryst finns i frysdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Lägst hållbarhet i knippa och ca 2 veckor i plastförpackning. I kruka kan man vattna och sköta om den som krukväxt. Förvaras svalt. Fryst dill håller sig länge i frysen, se bäst före datum.

Byt ut Ersätt med:

Dill är svårt att byta ut men om det mest används för dekoration så kan persilja vara ett alternativ.

Vad väger dill?

Måttomvandla dill mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Färska kryddörter |


bakad potatis med räkor och kesoröra

Bakad potatis med räkor och kesoröra

Recept på bakad potatis fylld med en röra med räkor, keso, rödlök m.m. Gott och enkelt.

klocka Tid: 20-90 minuter (beroende på om bakar potatisen i ugn eller mikro)
dillkött med dillsås

Dillkött

Klassiskt recept på dillkött som du kokar i en stor gryta med krondill eller vanlig dill och sedan gör en god dillsås på spadet. Enkelt och billigt storkok!

klocka Tid: 2 timmar och 15 min, varav ca 30 min jobb
fiskgratäng

Fiskgratäng

Jättegod fiskgratäng med dill och räkor. Gott och enkelt recept! Servera gärna med potatismos.

klocka Tid: ca 30 minuter
färskpotatisgratäng

Färskpotatisgratäng

Mycket god färskpotatisgratäng som verkligen smälter i munnen! Enkelt recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 75 min varav 45 min i ugnen
Gravad lax

Gravad lax

Hemgjord gravad lax som är enkel att göra och blir jättegott med detta recept. Du behöver endast salt, vitpeppar, socker och dill.

klocka Tid: 2-5 dygn, 15 minuters jobb
Gravlaxpasta

Gravlaxpasta

Mycket enkelt recept på pasta med en god och enkel sås med gravad lax, crème fraiche m.m. Klart på 10 minuter.

klocka Tid: 10 minuter
gubbröra

Gubbröra

Klassiskt recept på gubbröra med lök, potatis, ägg och ansjovis. Gott på julbord, påskbuffé, som förrätt och kvällsmat serverat på en bit bröd.

klocka Tid: 1 timme varav 25 minuters jobb
Kall dillsås

Kall dillsås

Recept på en god kall dillsås som är superenkel att göra. Klar på mindre än 5 minuter. Servera till fisk.

klocka Tid: 5 minuter
kall räksås

Kall räksås

Recept på kall räksås. God och lyxig sås med räkor. God till fisk. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 5 min eller 20 min om du skalar räkorna själv
färskpotatis kokad i olja och vatten

Kokt färskpotatis med olja

Tips på hur man koka färskpotatisen så den blir ännu godare och bara smälter i munnen!

klocka Tid: 25 minuter
kräftströmming

Kräftströmming

Recept på kräftströmming. Gott och enkelt med strömmingfilé i ugnen! Bilder steg för steg!

klocka Tid: 40 minuter varav 25 minuter i ugnen
lax med kall dillsås

Lax med kall dillsås

Recept på lax med kall dillsås. Gott och enkelt! Fisken tillagas enkelt i ugnen.

klocka Tid: 35 minuter
lax i pastasås

Lax- och limepasta

Snabbt och enkelt recept på pasta med lax, lime och crème fraiche. Klart på samma tid det tar att koka pastan. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 15 minuter
laxpaté

Laxpaté med räkor och dill

Recept på laxpaté. Len och fin smak. Lyxigt och väldigt gott med lax, dill och räkor. Perfekt att servera på en buffé.

klocka Tid: 2 timmar varav 40 minuters jobb
laxrullar med pepparrot

Laxrullar med pepparrot

Laxrullar med pepparrot. Recept på goda och enkla snittar som enkelt görs av tunnbröd med god fyllning av färskost.

klocka Tid: 20 minuter
Laxröra på formbröd

Laxröra

Laxröra är en god förrätt med kallrökt eller gravad lax. Enkelt recept som tar ca 20 minuter att göra.

klocka Tid: 20 minuter
lättrimmad ugnsbakad lax

Lättrimmad ugnsbakad lax

Recept på fantastiskt god lättrimmad ugnsbakad lax i en god sås. Supergott med pepparrot till den lättsaltade laxen.

klocka Tid: 1 timme + 3 timmar i kylskåp
pastasås med kräftstjärtar

Pastasås med kräftstjärtar

Mycket gott och lyxigt recept på pastasås med kräftstjärtar som du gör snabbt och enkelt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 20 min
räkröra

Räkröra

Recept på räkröra till förrätt, räksmörgås, tillbehör till bakad potatis m.m. Gott och enkelt!

klocka Tid: 30 minuter
räktårta

Räktårta

Mycket god räktårta. Med kavring, färskost, räkor, röd lök, dill och citron. Gott och enkelt recept.

klocka Tid: ca 1 timme
saltgurka

Saltgurka - färsksaltad

Recept på mycket god färsksaltad gurka, saltgurka från Östergötland! Godare och mycket billigare än köpt.

klocka Tid: 10 minuter + 1 dygn i kylskåp
Sill med kryddgrönt

Sill med kryddgrönt

Gott och enkelt recept på snabbsill som du gör med 5-minuterssill. Använd de gröna örter du föredrar. Mild och fin smak som är min favorit på sillbuffén.

klocka Tid: 15 minuter + minst 2 timmar i kylen
silltårta

Silltårta

Supergod silltårta med matjesill - en matjesilltårta. Lätt att göra. Perfekt till påsk, midsommar eller annat tillfälle!

klocka Tid: 40 minuter + tid i kylen
skagenröra

Skagenröra

Recept på hemgjord skagenröra. En god kall röra med räkor och dill. Gott och enkelt! Mycket godare än köpt.

klocka Tid: 30 minuter (varav 20 min för att skala räkorna)
skaldjurspaj

Skaldjurspaj med spenat

En mycket god skaldjurspaj med krabba, musslor och spenat. God och nyttig pajdeg med fullkorn. Enkelt recept.

klocka Tid: 1 timme varav 45 min i ugnen
Smörgåstårta

Smörgåstårta

Min supergoda smörgåstårta som är enkel att göra med mitt recept! Mycket god fyllning!

klocka Tid: 60 minuter + gärna stå i kylen över natten
Ägghalvor

Ägghalvor

Recept på ägghalvor till förrätt eller buffé och perfekt på påskbordet. Enkelt och gott!

klocka Tid: 20 minuter
Ägghalvor med pepparrot

Ägghalvor med pepparrot

Recept på fina ägghalvor med räkor att servera till förrätt, buffé eller på påskbordet.

klocka Tid: 20 minuter + tid för äggen att svalna

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info