Citronarom

Citronarom
Så här ser en flaska citronarom ut. Den är ganska liten, ca 7 cm hög.

Citronarom kan användas istället för att riva citronskal. Istället droppar man i några droppar av citronarom, snabbt och enkelt!

En nackdel är dock priset. Det är betydligt billigare att köpa citroner och riva skalet, särskilt om man behöver mycket citronskalssmak. Men vill man bara ha lite citronskalssmak så är den färdiga aromen smidig att använda.

Det finns olika sorters citronarom i affären. De vanligaste är Cedro Citron hushållsarom och Dr Oetker citronarom.

1 tsk av Cedro Citron motsvarar rivet citronskal från ½-1 citron. En flaska Cedro Citron innehåller 13 ml och 1 tsk = 5 ml. Alltså motsvarar en flaska ca 2 citroner.

Cedro Citron innehåller olja, citronolja och aromämnen från citron.

Citronarom från Dr Oetker innehåller sojaolja och citronarom. Min egna uppfattning är att doseringen är ungefär den samma som Cedro Citron. Men det bästa är alltid att smaka sig fram.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av citronarom.

Energi: 828 kcal
Kolhydrater: 0 g
Protein: 0 g
Fett: 92 g

Tips och info

Hitta Finns i affären:

Bland baktillbehör

Datum Hållbarhet och förvaring:

Håller sig i några år från inköpsdatum. Se bäst före datum på flaskan.

Sedlar Pris:

ca 15 kr för en flaska på 13 ml

Byt ut Ersätt med:

Rivet citronskal.

Vad väger citronarom?

Måttomvandla citronarom mellan vikt och volym

Konvertera från valfri måttenhet till en annan.

Måttomvandla fler ingredienser.

Liknande ingredienser

| Smaksättning |


Cheesecake

Cheesecake

Fantastiskt god cheesecake. En frusen glasstårta med digestivekex. Mycket god och även enkel att göra med detta recept.

klocka Tid: 30 min + 4 timmar i frysen
citronsockerkaka

Citronsockerkaka

Jättegod, mjuk och saftig citronsockerkaka med fin smak av citron. Enkelt recept som går snabbt att göra.

klocka Tid: 50 minuter varav 35 minuter i ugnen
hallonkaka

Hallonkaka

Underbar hallonkaka. Mjuk och saftig kaka med hallon och en frasig yta som man får när man hyvlar över smör. Oerhört enkelt recept som gör succé till fikat!

klocka Tid: 60 minuter varav 40 minuter i ugnen
hallonkladdkaka

Hallonkladdkaka

Recept på hallonkladdkaka. Mycket god och enkel kladdkaka med hallon som blir extra god med det valfria tillägget rivet citronskal eller citronarom.

klocka Tid: 40 min varav 25 min i ugnen
hallonmoussetårta

Hallonmoussetårta

En ljuvligt god och lyxig hallonmoussetårta med chokladmandelbotten som är glutenfri. Tårtan går bra att förbereda och förvara i kylen.

klocka Tid: 1 timmas jobb + minst 2-4 timmar i kylskåp
jordgubbar med citronyoghurt och vaniljyoghurt

Jordgubbar med yoghurtsås

God efterrätt med jordgubbar och en klick smaksatt yoghurt med citron eller vanilj. Enkelt recept.

klocka Tid: 10 minuter
jordgubbskaka

Jordgubbskaka

Recept på jordgubbskaka. God, mjuk och saftig kaka med jordgubbar. God smakbrytning med citron som gör kakan jättegod.

klocka Tid: 1 timme varav 40 min i ugnen
jordgubbsmuffins

Jordgubbsmuffins

Ljuvligt goda och saftiga jordgubbsmuffins som är enkla att göra med färska eller frysta jordgubbar.

klocka Tid: 40 minuter varav 20 minuter i ugnen
krämig jordgubbspaj

Krämig jordgubbspaj

Mycket god krämig och lagom söt jordgubbspaj! Enkelt recept med bilder steg för steg!

klocka Tid: 1 timme varav 35 min i ugnen
Marängkrisptårta

Marängkrisptårta

Recept på marängkrisptårta. En ljuvligt god marängtårta med en fantastisk citronsmörkräm som fyllning. Toppad med vispad grädde och choklad.

klocka Tid: 2,5 timmar varav 1 timmes jobb.
pannacotta med äpple

Pannacotta med äppeltopping

Gott och enkelt recept på pannacotta med kanelkokt äppeltopping. Recept med bilder steg för steg.

klocka Tid: 25 minuters effektivt jobb och minst 2 timmar i kylen
plommonpaj

Plommonpaj

Recept på en underbar plommonpaj som räcker till 10-12 bitar. Tid: 1 timme. Pajdeg och fyllning med mandelmassa och plommon.

klocka Tid: 1 timme varav 30 min i ugnen

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer