Choklad

mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad
Mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad.

Du kan antingen använda bakchoklad, blockchoklad eller vanlig choklad du hittar i godishyllan i affären i recepten. Du bör dock undvika det som endast kallas block.

Blockchoklad och bakchoklad är choklad som framställs för att användas i bakverk. De tål uppvärmning vilket inte är säkert att vanlig choklad gör.

Smält eller flagad choklad används ofta som garnering. Man kan också använda choklad att doppa småkakor i eller göra sitt eget chokladgodis.

Choklad hittar du nog i alla affärer. Det finns många olika sorter, dyrare och lite billigare sorter av ljus choklad, mörk choklad samt vit choklad.

Det som heter Block i affären (utan choklad i namnet) gör det eftersom den inte innehåller tillräckligt mycket choklad för att få heta choklad. Där har man ersatt kakaosmöret med annat fett.

Jag rekommenderar att man använder en choklad av god kvalitet och inte de som kallas för block. Det är bara att smaka på chokladen så känner man skillnaden i kvalitet.

Skillnad på blockchoklad och bakchoklad

Blockchoklad innehåller inte kakaosmör och håller sig därför bättre i rumstemperatur utan att smälta. Bakchoklad är mer likt vanlig choklad men lämpar sig bättre till bakning eftersom den tål upphettning. Bakchoklad har godare och "chokladigare" smak än blockchoklad.

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

gul flagga Laktosfritt:  Kan innehålla laktos

Generellt gäller ju mörkare choklad desto mindre laktos. Vissa mörka sorter innehåller ändå spår av laktos. Kolla innehållsförteckningen.

grön flagga Glutenfritt:  Ja

grön flagga Vegetariskt:  Ja

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av choklad.

Energi: 547 kcal
Kolhydrater: 54 g
Protein: 7 g
Fett: 34 g
Fibrer: 1 g

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Chocolate block

Hitta Finns i affären:

Bland bakgrejer.

Tummen upp GI tips:

Ju högre kakaohalt det är desto mindre söt är chokladen och desto bättre ur GI-synpunkt.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Förvaras i rumstemperatur, gärna något svalare men inte i kylskåp.

Sedlar Pris:

ca 25 kr för 200 g

Byt ut Ersätt med:

Smält choklad i ett bakverk kan ibland bytas ut mot kakaopulver, smör och socker.

Liknande ingredienser

| Choklad i bakverk |


Apelsinmandelrutor

Apelsinmandelrutor med chokladtäcke

Mycket goda kakor med endast 4 ingredienser: mandelmassa, apelsin, ägg och choklad. Bakas enkelt i långpanna.

klocka Tid: 1 timma och 20 minuter varav 30 minuter i ugnen
chokladcheesecake

Chokladcheesecake med kolasås

Fantastiskt god frusen cheesecake med choklad och kolasås (dulce de leche) som är enkel att göra och går att förbereda helt och hållet. En underbar glasstårta som imponerar på gästerna.

klocka Tid: 1 timme + minst 6 timmar i frysen
chokladcigarrer

Chokladcigarrer

Recept på chokladcigarrer. Nötkakor doppade i choklad. Goda klassiska småkakor.

klocka Tid: 1 timme
chokladdoppad frukt

Chokladdoppad frukt

Chokladdoppad frukt är ett gott recept med lågt GI på frukt doppad i choklad. Gott som godis eller garnering på bakverk.

klocka Tid: 15 min + tid att stelna
chokladglass

Chokladglass

Recept på godaste chokladglassen som du enkelt gör själv med eller utan glassmaskin!

klocka Tid: 15 minuter + 20 minuter i glassmaskin eller 3-4 timmar i frysen
Chokladmuffins med hallon

Chokladmuffins med hallon

Baka goda stora och lyxiga chokladmuffins med chokladbitar och hallon i. En ljuvligt god smakkombination. Enkelt recept.

klocka Tid: 1 timme, varav 30 minuter i ugnen
chokladsufflé

Chokladsufflé

Enkelt recept på god och krämig chokladsufflé som du enkelt gör i små formar. Servera varma från ugnen.

klocka Tid: 30 minuter, varav 10 i ugnen
dajmtårta eller glassmarängtårta

Dajmtårta / Glassmarängtårta

En drömgod glassmarängtårta. En lyxigt god glasstårta som är perfekt att göra i förväg och förvara i frysen. Kallas även dajmtårta.

klocka Tid: 7 timmar varav 1 timmes jobb
enkel glass

Enkel glass

Gör din egen glass med detta superenkla recept som kan varieras i det oändliga. Förslag på massor av smaksättningar.

klocka Tid: 10 min + 4 timmar i frysen
havreformar

Havreformar med kokos och choklad

Baka mjuksega havreformar med kokosflingor och en stor bit choklad. Enkelt recept som görs i en kastrull och går snabbt att göra!

klocka Tid: 1,5 timmar varav 15 minuters jobb
ischoklad

Ischoklad

Gör din egen goda ischoklad. Du behöver choklad, kokosfett och ischokladformar. Det går snabbt och enkelt att tillverka detta klassiska julgodis. Även förslag på smaksättningar.

klocka Tid: 30 min
Jordgubbstårta

Jordgubbstårta

Jordgubbstårta är en riktig sommartårta. Ett recept på gräddtårta med jordgubbar. Sockerkaksbotten och vaniljkräm och jordgubbar som fyllning och självklart garnerad med jordgubbar.

klocka Tid: 3 timmar varav 1 ½ timmes jobb
kolakladdkaka

Kolakladdkaka

Underbar kolakladdkaka med chokladbitar i. Fantastiskt god och lättbakad. Enkelt recept. Servera med grädde eller glass.

klocka Tid: 35 minuter + minst en timme att svalna
kondiskakor

Kondiskakor

Mycket goda mazarinliknande kakor för den som gillar choklad och mandel. Receptet går fort och är enkelt att göra.

klocka Tid: 30 minuter
Marängkrisptårta

Marängkrisptårta

Recept på marängkrisptårta. En ljuvligt god marängtårta med en fantastisk citronsmörkräm som fyllning. Toppad med vispad grädde och choklad.

klocka Tid: 2,5 timmar varav 1 timmes jobb.
pannacotta med vit choklad

Pannacotta med vit choklad

Ett lyxigt recept på pannacotta med vit choklad. Riktigt krämig, len och fin och lagom söt smak. En väldigt fin dessert.

klocka Tid: 15 min + 2 timmar i kylskåpet
Ägg av marsipan doppade i choklad

Påskgodis

Marsipanägg doppade i choklad är påskgodis som du enkelt gör själv med marsipan eller mandelmassa och choklad med detta recept.

klocka Tid: 30 minuter
sachertårta

Sachertårta

Baka själv Sachertårta som är en mycket god och lyxig chokladtårta med mycket choklad. Klassiskt tårtrecept.

klocka Tid: 4,5 timmar varav 50 minuters jobb

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Gabriel ✏️ Skrivet av Susanne
Du kanske ska ta florsocker eller ljus sirap istället för strösocker för jag tror inte sockerkristallerna i vanligt strösocker löser upp sig i den smälta chokladen så då blir det lite knaprigt. 
✏️ Skrivet av Gabriel
Hej,
Kan man blanda i socker i smält blockchoklad? Jag ska doppa bananer i det, men blockchoklad jag köpte var inte så söt som jag skulle vilja.
✏️ Skrivet av Amina
Dina recepter är bäst.

Nu kan jag Baka bra utan att det blir kavs och en gega

MVH......... Amina yossof
✏️ Skrivet av Tommy
Block får inte kallas för Blockchoklad för att det innehåller inte tillräckligt med KAKAO.

Visa alla kommentarer