Kommentarer till - Bakpulver - Sida 1

"Bakpulver är ett jäsmedel som används till mjuka kakor och andra bakverk. Bakpulver kan ersättas med bikarbonat. Recept som innehåller bakpulver."

Vill du tillägga något? Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av susa 2017-06-10 17:37
Finns även ett förhållande mellan mängden bakpulver per deciliter vetemjöl
person Svar till susnet penna Skrivet av Oskar 2011-03-21 10:55
Ja, så jag tror att jag kommer att köra på bakpulver nästa gång jag ska göra smet som jag bara ska äta=) Ska även testa att låta den "jäsa" lite för att se om det hjälper.
person Svar till Oskar penna Skrivet av Susanne 2011-03-20 21:43

Nej, jag är ingen expert. Intressant det du skriver!

Bikarbonat rekommenderas ju som alternativ till samarin så jag tror inte att dess jäseffekt i magen borde vara ohälsosam.

person Svar till susnet penna Skrivet av Oskar 2011-03-20 21:25
Hmm är du helt säker på detta? Läste nämligen detta i en annan tråd när jag letade efter svar:
"Det finns två typer av bakpulver.

Dels dubbelverkande, som bildar en en liten del av gasen redan i smeten, och största delen av gasen i ugnen, vid temperaturer över ungefär 60 grader...

Sen finns det enkelverkande, som utvecklar all sin gas i ugnen. Denna typ används mest vid yrkessmässig bakning, eftersom bagaren har tillg¨ång till mycket kraftigare maskiner, som iallafall trycker in den mängd luft i smeten som krävs för att den ska bli till sin rätta konsistens

/K.G Hammar, bagare i hela mitt yrkesliv.."

https://www.flashback.org/showthread.php?p=29601066&posted=1#p29601066

Sen så står det såhär på wikipedia:
"Bakpulver är ett jäsmedel som ofta används som ersättning för jäst. Bakpulver är en blandning av natriumvätekarbonat (bikarbonat; E500), en syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse. Vid kontakt med vatten reagerar bikarbonatet med syran och koldioxid bildas, vilket ger jäsningseffekten. Bakpulver kan ibland ersättas med hjorthornssalt."

Så det verkar som att jäseffekten startar redan i smeten=)
person Svar till Oskar penna Skrivet av Susanne 2011-03-20 21:07
Bakpulvrets jäseffekt startar inte utan värme, så om inte smeten är varm så kommer aldrig jäsprocessen starta i din mage. :)
penna Skrivet av Oskar 2011-03-20 12:55
Om man vill äta muffinssmeten innan man gräddar den i ugnen till muffins, men vill ändå få så stor volym som möjligt på smeten, är det då bäst att använda bakpulver? Och ska man i så fall låta smeten stå och "jäsa" ett tag innan man äter den för att den ska få så stor volym som möjligt, och så att smeten inte jäser allt för mycket i magen?:)
  1