Bacon

bacon
Bacon i skivor.

Bacon är sidfläsk som kan vara rökt, rimmat eller behandlad med rökarom.

Det bacon vi har i Sverige liknar mest amerikanskt bacon med en fetthalt på ca 50%. Back bacon som är kanadensiskt bacon är mindre fett, det liknar mer rökt skinka. Även Storbritannien och Irland har ett bacon av magrare sort än vi.

Ett mjukstekt bacon får man om man lägger det i kall stekpanna och ett knaperstekt bacon om man lägger det i het stekpanna.

Bacontärningar kan användas i t.ex. fläskpannkaka i stället för fläsk, på pizza och i pytt i panna.

Bacon i stekta skivor ingår i klassiska "bacon och ägg".

Innehållsinformation

röd flagga Tillsatsfritt:  Nej

grön flagga Laktosfritt:  Ja

grön flagga Glutenfritt:  Ja

röd flagga Vegetariskt:  Nej

Näringsvärde

Dessa näringsvärden gäller per 100 gram av bacon.

Energi: 345 kcal
Kolhydrater: 0 g (varav sockerarter: 0.0 g)
Protein: 13.4 g
Fett: 32.8 g (varav mättat fett: 13.7 g, enkelomättat fett: 14.8 g, fleromättat fett: 2.8 g)
Fibrer: 0 g
Kolesterol: 58 mg
Natrium: 820 mg

Tips och info

Storbritaniens flagga Engelskt namn:

Bacon

Hitta Finns i affären:

I charkdisken.

Datum Hållbarhet och förvaring:

Se förpackningen.

Byt ut Ersätt med:

Rökt skinka, rökt bogfläsk ibland rimmat fläsk.

Liknande ingredienser

| Charkprodukter - Korv, bacon m.m. |


baconinlindad fisk

Baconinlindad fisk

Recept på baconinlindad fisk serverad med broccolimos. Gott och enkelt. Bilder steg för steg.

klocka Tid: 30 min
baconinlindad halloumi

Baconinlindad halloumi

Recept på baconinlindad halloumi. Gott och enkelt grilltillbehör. Skär halloumi i stavar. Linda baconskivor runt.

klocka Tid: 10 minuter
baconinlindad sparris

Baconinlindad sparris

Recept på baconinlindad sparris. Gott och enkelt tillbehör till grillat. Grillas några minuter per sida. Supergott!

klocka Tid: 15 minuter
blomkålssoppa

Blomkålssoppa

Recept på mycket god blomkålssoppa. Gott och enkelt utan tillsatser! Krämig, len och fin soppa med blomkål. Passar LCHF.

klocka Tid: ca 25 minuter
Currykyckling

Currykyckling

Enkelt och gott currykyckling-recept med kycklinglårfilé eller kycklingfilé samt curry, paprika och bacon.

klocka Tid: 20 min
exotisk fläskfilé

Exotisk fläskfilé

Recept på Fläskfilé med curry, bacon och banan! En jättegod festrätt som är enkel att göra.

klocka Tid: 40 min varav 20 min i ugnen
Festlig gryta

Festlig gryta

Mycket god festlig gryta med fläskkött, svamp och bacon. Enkel att göra. Passar både till vardag och fest. Servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 40 min
Flygande Jakob

Flygande Jakob

Flygande Jakob blir gott med kyckling, banan, jordnötter, chilisås och vispgrädde. Enkelt recept, servera gärna med kokt ris.

klocka Tid: 45 minuter varav 15 minuter i ugnen
lchf-fläskpannkaka

Fläskpannkaka LCHF

Recept på fläskpannkaka LCHF. Gott, mättande och enkelt med få kolhydrater. Innehåller ägg, grädde, bacon, keso och ost.

klocka Tid: ca 40 minuter
kotlettrad, potatis, balsamsås

Helstekt inlindad kotlettrad med pesto

Ett recept på en riktig festmåltid! Helstekt kotlettrad fylld med pesto inlindad i skinka. Bilder steg för steg.

klocka Tid: ca 4 timmar, varav 10 min jobb
Paprikakyckling

Paprikakyckling

Mycket god stekt kycklingfilé i sås med paprika, lök, bacon, grädde m.m. Festligt, men ändå enkelt recept att göra. Servera gärna med ris.

klocka Tid: 40 min
pasta carbonara

Pasta carbonara

Recept på krämig och god pasta carbonara som görs enkelt med hela ägg och grädde. Därmed blir det inga överblivna äggvitor.

klocka Tid: 25 minuter
pizzadeg pizza

Pizza med pizzadeg med jäst

Baka din egen pizza med det här receptet på pizzadeg med jäst. Förslag på fyllningar: Hawaii, skaldjur, kebab och vegetarisk.

klocka Tid: 1 ½ - 2 timmar, varav ½ - 1 timme jäsning
Pizza

Pizza med pizzadeg på bakpulver

Jättegod pizza med bakpulverdeg som går snabbt att göra! Recept med förslag på fyllning med champinjoner, bacon och ananas.

klocka Tid: 1 timme

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer