Bloggens startsida

Susannes matblogg

Funderar på växthus

Publicerad 2017-04-09 18:36

Efter förra årets odlingssäsong som var min första fick jag mersmak för odling men känner att jag vill ha en bättre plats för mina odlingar än balkongen som blev överfull och så behöver jag ha automatisk bevattning.

Så därför börjar vi nu planera för växthus. Eftersom växthus dessutom är fina och trevliga om man köper ett tillräckligt stort så att man kan sitta i det också så får det ju dubbla funktioner.

Nu har vi inte den största tomten men hoppas kunna klämma in ett växthus på ca 12-15 kvadratmeter. Då kan man både odla och sitta i det.

Familjen på utflykt
Jag och barnen utanför Willab Garden.

Vi gjorde en utflykt till Willab Garden i Bromma och tittade på deras utställning. Butiken och utställningen ligger i ett tråkigt industriområde (Ulvsunda, nära Bromma flygplats) men när vi väl kom in så var det en väldigt fin miljö inomhus.

Willab Garden Bromma
Willab Garden i Bromma.

Vi passade på att prata med ett par säljare och bombarderade dem med frågor och fick många bra svar! Det finns ju ett enormt utbud minst sagt och många val man måste göra.

Växthus Green house på Willab Garden
Växthuset Green house på Willab Garden.

De har verkligen en fin och inspirerande utställning med mycket fin inredning i växthusen. Man får verkligen säga att de är duktiga på att marknadsföra sina produkter. Även deras kataloger och på hemsidan har de ju mycket fina och inspirerande bilder.

Inredning i växthus
Mycket fin inredning i växthusen på utställningen på Willab Garden.

Vi kommer dock inte att hinna få upp växthuset inför årets odlingssäsong men vi hoppas att det kanske går att få upp till hösten. Då har vi sommaren på oss att göra grunden som tyvärr inte är helt okomplicerad med en del berg i vägen som måste spräckas bort.

Men det betyder också att jag även har sommaren på mig att fundera över hur växthuset ska inredas med hyllor och odlingslådor. Finns mycket att fundera på! Det blir till att kolla mycket på hur andra har gjort. Alla tips tas tacksamt emot!

I växthuset har jag tänkt att odla sådant man äter som tomater, gurka, paprika, chili m.m. I år blir det bara en mindre odling på balkongen. Mer om detta senare!

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info