Bloggens startsida

Susannes matblogg

Rosévin till mat

Publicerad 2011-05-10 01:51

Hur passar det att dricka rosévin till mat? Ja den frågan ville Philipson Söderberg besvara under en rosévinprovning som jag blev inbjuden till.

Two Oceans Rosévin

Rosévinet Two Oceans Shiraz Rosé provades under kvällen till olika sorters maträtter och tilltugg.

Two Oceans rosévin

Two Oceans Rosévin finns att köpa på Systembolaget och kostar 63 kr för en flaska (750 ml). Varunummer: 6460 i ordinarie sortimentet.

Om Rosévin

I Sverige beräknar vinbranschen att det kommer drickas 7.5 miljoner liter rosévin.

Rosévin är inte en blandning av rött och vitt vin som många felaktigt tror. Rosévin görs på blå druvor enligt en viss tillverkningsprocess.

Rosévin bör serveras kalla, ca 10°C är optimal temperatur

Mat som passar till rosévin

Rosévin passar bra till kött, fågel och fisk. Men precis som med rött och vitt vin så passar inte alla sorters rosévin till alla sorters maträtter.

Lättare roséviner är ljusare i färgen än kraftigare. Generellt så passar lättare roséviner till ljusare kött och kraftigare till mörkare kött.

Rosévinprovning

Vi fick prova Two Oceans rosévin till olika maträtter med bland annat fisk, skaldjur, tomat, kyckling, fläskfilé och det smakade mycket bra alltihop!

Detta var inte något jag blev överraskad av eftersom jag har köpt detta vin tidigare och druckit det till lite allt möjligt och det har också smakat bra.

Så vill man ha ett gott rosévin som passar till det mesta och inte heller kostar så mycket så är detta perfekt!

Jag gillar rosévin eftersom jag gillar smaken och det ger mig en somrig känsla, men rosévin kan faktiskt drickas året om!

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer