Bloggens startsida

Matblogg eller matsajt?

Publicerad 21 oktober 2013 21:15

Jag har fått frågan och själv funderat kring om recepten.se är en matblogg eller en matsajt eller kanske båda delar?

Recepten.se har ju en bloggdel och den tror jag vi alla är överens om att den är en blogg. Jag bloggar mest för att berätta om nyheter, dels på min sajt men också om olika produkter och annat matrelaterat samt lite om vad jag gör och tycker om olika saker. Däremot publiceras alla recept, information om ingredienser, köksredskap, artiklar om t.ex. måttomvandling, grillning, BMI och träning m.m. till största del på övriga sajten eftersom den är "specialanpassad" för den typen av innehåll.

matblogg

Men skulle man kunna se även resten av sajten som en blogg? Ja det beror förstås på hur man definierar en blogg.

Vad är en blogg?

Jag tror att de flesta inklusive jag själv tänker oss att en blogg har följande kriterier

  • Tydlig avsändare
  • Personligt
  • Text och bilder och kanske video
  • Publicerat i datumordning
  • Möjlighet att bläddra till "nästa inlägg", "förra inlägget".
  • Innehållet uppdelat i kategorier och/ eller taggar.
  • Möjlighet att kommentera

Det är publiceringen i datumordning och att bläddra till "nästa inlägg" som mitt övriga innehåll på recepten.se fallerar på annars uppfyller recepten.se alla krav, det är ju jag som skrivit alltihop och det är jag tydlig med. Kanske kan man säga att tidlösheten är en faktor som skiljer en blogg från en sajt? 

Att just matbloggar blivit så populärt tror jag dock inte beror på att bloggformatet är den mest ideala formen av receptpublicering utan snarare att bloggformatet är det som är lättast tillgängligt. Det är idag enkelt att starta en blogg men betydligt svårare att bygga en egen sajt.

Hade det funnits receptsajter att ladda ner eller starta på nätet precis som bloggar tror jag att ganska många valt det formatet istället.

Mitt fokus på min receptsajt är tydliga och enkla recept. Eftersom jag är bra på att strukturera innehåll så har jag fokuserat mycket på det för att alla besökare, även ovana hemmakockar ska kunna lyckas med recepten. Det är därför jag gör recepten med bilder steg för steg. Det är också därför har jag skrivit om alla ingredienser och köksredskap samt gjort en måttomvandlingsfunktion bland annat.

Det som jag ser som den stora nackdelen med alla matbloggar är att man missar väldigt mycket sökmotoroptimering när man t.ex. inte kan länka ihop ingredienser. Det är ju därför som sådana sajter som mytaste (f.d. hittarecept) funnit någon form av existensberättigande som de dessvärre tyvärr har missbrukat allt mer och mer. Bloggarna utnyttjas maximalt för sin egen vinstmaximering och Googles sökresultat spammas och jag tror inte jag träffat en enda människa som gillar den sajten.

Själv får jag däremot spontana mejl och kommentarer från okända människor nästan varje dag som säger att de tycker om min sajt. Det är alltid lika roligt att höra och då vet man att något måste man göra rätt.

För att få en välbesökt sajt och tävla med de stora drakarna krävs ett bra strukturerat användarvänligt innehåll vilket kräver mycket jobb med att skriva och fotografera men också en del systemutvecklingsinsatser. Eftersom jag lyckats kombinera detta kan jag tävla med de största receptsajterna trots att det är stora företag som ligger bakom dem. Detta trodde jag aldrig skulle vara möjligt men visade sig otroligt nog vara det. Jag tror faktiskt aldrig jag hade lyckats så bra som jag gjort om jag byggt min sajt utifrån en blogg.

Så huruvida recepten.se är en matblogg eller inte? Ja man får tycka vad man vill och egentligen spelar det kanske ingen roll? Huvudsaken för mig är att tillräckligt många gillar det jag gör oavsett vilken etikett man väljer! :)

/Susanne

Publicerad  21 oktober 2013 21:15

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer