Bloggens startsida

Lurad av Macåterförsäljaren som bytte ut datordelar

Publicerad 28 februari 2013 00:52

Se upp med Macåterförsäljare! Jag blev lurad av MacSupport / MStore när jag köpte min MacBook Pro via dem. När datorn gick sönder visade den sig innehålla en hårddisk och RAM-minnen från Kingston trots att jag beställt och betalat för Apple originaldelar. Inte nog med att Kingston-komponenterna är flera tusen kronor billigare, dessutom gäller inte längre Apples garanti (AppleCare) på alla serviceställen.

Tyvärr befarar jag att jag inte är den enda som blivit lurad och att inte heller MacSupport / MStore är det enda företaget som eventuellt satt i system att lura sina kunder genom att byta ut datordelar.

I mars 2011 beställde jag min Macbook Pro via en säljare på MacSupport efter att ha besökt deras butik MStore på Birgerjarlsgatan.

orderbekräftelsen
Orderbekräftelsen. Observera att det står "Apple listpris". Vilken kund vill köpa något annat än Apples originaldelar till Apples listpris?

Trots att jag var noggrann vid beställningen och att jag ändå har hyfsad koll på datorer så blev jag lurad. När min hårddisk gick sönder i januari 2013 och jag via garantin (AppleCare) skulle lämna in den på reparation visade det sig att datorn innehöll en hårddisk och RAM från Kingston och servicestället tog därför inte emot min dator utan jag hänvisades till det företag jag köpt datorn hos.

Fakturan
Fakturan fick jag när jag hämtade ut datorn. Jag frågade varför det stod "Kingston" på raden för hårddisken och fick svaret att det var Kingston som tillverkat hårddisken åt Apple och att det skulle vara samma sak som att beställa datorn från Apple Store. Observera att även RAM-minnet är Kingston, enda sättet att veta det är att googla på artikelnumret.

Därefter gick jag till säljkontoret och konfronterade säljaren. Jag visade honom orderbekräftelsen och vår mejlväxling vid köpet och fick då bland annat svaren:

  • "Alla hårddiskar kan gå sönder."
  • "Kingston är inte sämre än Apple."
  • "Du kan ju inte komma nu efter 2 år, det skulle du sagt till om direkt när du hämtade ut datorn."
  • "Det är inget konstigt att byta ut komponenter. Det gör vi hela tiden."

Jag krävde av säljaren att min dator skulle återställas till originalutförande - alltså att hårddisken och RAM-minnena skulle bytas ut till Apple originaldelar som jag beställt och betalat för.

Säljaren backade inte en millimeter, han bad inte om ursäkt eller någonting. Det enda jag fick honom att gå med på var att prata med sin chef. Han lovade att höra av sig.

datorn
Datorn jag köpte för 2 år sedan visade sig innehålla billigare datordelar som jag inte beställt.

När säljaren inte hört av sig på 2 dagar så gick jag till säljkontoret igen och fick då prata med säljchefen som var mera tillmötesgående och som efter att ha fått se min orderbekräftelse och mejlväxling med säljaren gick med på att stoppa in Apple originaldelar i min dator.

Dock fick vi veta att detta inte gick att genomföra eftersom Apples garanti inte gäller nya delar. (Min dator var beställd från Apple med den minsta och billigaste hårddisken och RAM-minnen.) AppleCare gäller endast de originaldelar som sitter i datorn när man beställer den ny. Stoppar man in andra delar senare så är det endast 3 månaders garanti. Tillbaka på ruta ett igen alltså.

Säljchefen erbjöd mig då en större hårddisk av något annat märke och att jag skulle få förtur i kön om min dator gick sönder så jag skulle slippa vänta. Jag fick intrycket av att jag kanske kunde få en hårddisk som kostade ca 4000 kr. Min känsla var att de försökte komma undan billigt snarare än att köpa den bästa hårddisken till mig för ca 8000 kr.

Hävning av köp

Men som tur är träffade jag min goda vän och affärspartner Caroline Nilsson som inte bara är bäst på träning, utan även råkar vara jurist! När Caroline fick se mitt skriftliga bevismaterial sa hon direkt att jag hade blivit lurad och att jag hade laglig rätt att häva köpet. Hon skrev ihop ett mejl om hävning av köpet med hänvisning till olika lagparagrafer i köplagen.

Mejlet skickades. Säljchefen hörde sedan av sig och sa att de anlitat en jurist. En vecka senare kom det frågor om skriftligt bevismaterial på vad säljaren sagt vid köpet och vad säljaren sagt då jag hämtade ut datorn. Jag svarade på mejlet och gav dem en sista chans att göra upp i godo genom att häva köpet direkt. Nästa dag ringde säljchefen och sa att jag kunde komma och lämna tillbaka datorn och få pengarna tillbaka. Seger!

Jag blev lurad men skrattar bäst som skrattar sist! Med alla pengarna jag fick tillbaka har jag nu köpt en ny betydligt bättre dator - via Apple Store!

Läs gärna mina köptips när du ska köpa en ny Mac så att du slipper bli lurad!

Uppdaterat: Läs gärna även juristen Carolines historia om detta där hon tar upp köplagen m.m. Även MacWorld skriver om mig och min historia.

Skriv gärna en kommentar nedan!

/Susanne

Publicerad  28 februari 2013 00:52

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Anders ✏️ Skrivet av Susanne
Ja det känns som man alltid blir lurad mot den som har informationsövertaget. Man måste bli expert på allt för att undvika att bli lurad...

Tyvärr var det ju precis det jag gjorde i det här fallet, jag gick till det lokala, närmaste företaget. Så det är inte alltid någon garanti. Men på mindre orter där ett företag är mer beroende av sitt rykte kanske det fungerar bättre än i Stockholm generellt sett iaf.

För att bli undvika att lurad när man köper just Mac så rekommenderar jag att handla den online på Apple Store. Då vet man att man får den "äkta varan".
✏️ Skrivet av Anders
Dator eller mat, man blir lurad .
Köp lokalt av en som Du känner och som Du kan gå tillbaka till om det inte funkar.
💬 Svar till ldt ✏️ Skrivet av Susanne
Tack för feedback som jag håller med om! :) Jag skriver upp det på min långa att-göra-lista!

Jag har kodat apparna själv ja. Jag är utvecklare.
💬 Svar till Susanne ✏️ Skrivet av ldt
Ja om du säger det så ;)

Tänkte på recepten.se men nu såg jag ju att det fanns en. Om jag får ge lite konstruktiv kritik så känner jag att ikonerna överst bryter temat lite. Nåt med datorstils-ikonerna som inte passar med jordgubben och det rosa som sätter tonen för recepten.se.

Har du skrivit dom själv?
💬 Svar till ldt ✏️ Skrivet av Susanne
De bästa datorerna för utvecklare är enligt mig Mac så jag kommer inte köpa PC oavsett hur bra garanti de har. :)

En Android-app till vilken app? recepten.se och Poworkout Trim & Tone finns på Google Play. Kökshjälpen är på gång. Vilken app önskar du?

Visa alla kommentarer