Bloggens startsida

Susannes matblogg

Jfokus 2016

Publicerad 2016-02-26 12:11

En av årets höjdpunkter för mig som javautvecklare är konferensen Jfokus som varar i 3 dagar med talare från hela världen. De senaste åren har den varit på Stockholm Waterfront som har mycket ändamålsenliga lokaler och även maten har varit bra. Maten på en konferens ska inte underskattas, ett viktig del tycker jag, vet inte det beror på att jag driver en receptsajt? ;)

Jfokus semlor
Goda specialdesignade semlor.

I år var det dessutom 10-årsjubiléum för Jfokus och jag är faktiskt en av dem som varit med alla år! Årets upplaga av Jfokus var väldigt bra, den bästa någonsin och då har det alltid varit bra varje år! Mattias Karlsson som driver och arrangerar Jfokus gör ett enastående jobb tillsammans med Helena Hjertén med flera som vi andra verkligen kan tacka för att Jfokus är den fantastiska konferens den är!

Det är fantastiskt trevligt att få gå på föreläsningar och däremellan träffa andra javanördar, många är även gamla kollegor. Jag jobbade ju som konsult i 5 år innan jag blev entreprenör på heltid och jag hade inte så jättelånga uppdrag så jag har jobbat ihop med ganska många, så det är kul att träffa dem igen.

Mingel på Jfokus 2016
Mingel på Jfokus.

Årets höjdpunkter på Jfokus tycker jag var: föreläsningarna av Adam Bien och Amira Lakhal. Adam Bien livekodade och gav sina bästa tips för Java EE 7 blandat med med mycket humor. Amira pratade om hur hon använt accelorometersensorn i sin mobil (Android) för att samla in data som hon sedan analyserade så att appen sedan visste om hon stod upp, gick eller joggade. Hennes presentation (dock ej filmad på Jfokus) finns även här på youtube.

Adam Bien på Jfokus 2016
Adam Bien föreläser.

För er som inte vet det så är recepten.se utvecklad i Java av mig. Det är det programmeringsspråk jag kan bäst och som jag gillar bäst.

Det var när jag lärde mig Java som bitarna föll på plats för mig och jag insåg att systemutveckling är min grej! Det är så himla häftigt att kunna bygga det man vill!

Ja nu är det 1 år till nästa Jfokus. Tills dess ska jag jobba på med mina projekt, det finns mycket att göra inte minst med recepten.se!

Jfokus 2016
Vi ses nästa år på Jfokus.

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info