Bloggens startsida

Kom igång med hemgjord sushi

Publicerad 09 mars 2016 14:48

Hemgjorda sushirullar är enklare att göra än man tror. Här finns mitt recept på sushirullar med 2 förslag på fyllningar. Men man kan ju fylla dem med vad man vill.

Om ni vill ha något att utgå från när ni väljer fyllning så utgå från 3 ingredienser per rulle. Ta

  1. Någon kött/fisk/stekt ägg/bönröra t.ex. gravad lax, köttfärssås, korv, stekt ägg i strimlor med salt. Detta ska gärna ha ganska mycket smak, så snåla inte med kryddningen, måste inte vara någon avancerad kryddning, salt och peppar går bra.
  2. Majonnäs/guacamole eller annan "gegga", något smetigt som håller ihop, bra om det också har lite smak som t.ex. salt, chili, pepparrot.
  3. Någon grönsak med lite krisp t.ex. gurka, paprika.

En sushirulle räcker till ca 12 bitar och är lagom för en vuxen portion. Så räkna en rulle per person och så kan man ju göra flera rullar med olika fyllning om man vill så man får lite att välja på när man ska äta.

Jag måste säga att jag föredrar sushi framför tacos. Så varför inte prova det en fredag- eller lördagkväll? Perfekt mat att göra tillsammans med familjen eller gästerna. Jag tror även att barn i lämplig ålder tycker det är kul.

Min första rulle jag gjorde blev lite för lös, trots att Sigrid sa åt mig att trycka ordentligt med bambumattan. Men det gjorde faktiskt inte särskilt mycket, det blev gott ändå och rullen höll ihop. Så med det vill jag säga att det är svårt att misslyckas. Det är så klart lätt gjort att första rullen man gör inte blir den snyggaste men det gör inte så mycket och går ju bra att äta det med, det är inget misslyckande som jag ser det.

Det viktigaste att tänka på för att få snygga rullar är att inte lägga på för mycket fyllning och sedan trycka ordentligt med bambumattan när man rullar ihop rullen. Efter att man gjort det en gång eller två så ger det sig och rullarna ser faktiskt helt ok ut.

Här är mitt recept på sushirullar och där ser du vilka ingredienser du behöver. Förutom det kan även en bambumåtta vara bra. Alla ingredienserna + bambumattan finns att köpa i samma hylla i affären. Det finns ett startkit som innehåller det mesta man behöver utom ingefäran och japansk soja (tror jag).

Kom igång med sushi - startkit

sushi startkit
Det du behöver för att göra egna sushirullar är: noriblad, wasabi, risvinäger, inlagd ingefära, sushiris (eller rundkornigt ris = grötris), bambumatta, japansk soja.

Det saknas ett viktigt tillbehör på bilden. Japansk soja!

japansk soja
Japansk soja.

Gör inte samma misstag som mig att glömma att köpa japansk soja, det blir inte så gott med vanlig soja, i mitt fall "mushroom soy", den är alldeles för stark och kraftig. Den japanska sojan är tunnare, ljusare och lite sötare.

Prova gärna göra sushi hemma, det är enklare än vad man tror!

/Susanne

Publicerad  09 mars 2016 14:48

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Seb ✏️ Skrivet av Susanne
Ja hemlagad sushi är riktigt gott! :)
✏️ Skrivet av Seb
Så gott med Sushi och så kul att göra själv. Nu är det bara att sätta igång å laga:)

Visa alla kommentarer