Bloggens startsida

Hembakat - en trevlig receptsamling

Publicerad 02 augusti 2008 03:48

När jag var i 11-årsåldern så fick jag hemskickat några receptkort från något som hette Hembakat. När en kompis sedan började att prenumerera på dem så ville jag självklart också det och min mamma gick med på det. De här recepten gillade jag eftersom det var mycket bilder och tydliga beskrivningar. Jag och mina kompisar bakade olika bakverk ibland tillsammans och ibland bakade jag själv och ibland fick man fråga mamma om hjälp. Nästan alltid när jag hade skollov så bakade jag något ur dem. Jag minns hur kul det var när man öppnade de nya receptförpackningarna när de kom med posten.

Det här var i början av 90-talet och någon gång i mitten eller slutet av 90-talet så försvann Hembakat. Det kom istället något som hette Stinas bästa bakrecept som jag också prenumererade på en kortare tid.

Nu i dagarna så fick jag en sprillans ny pärm från Hembakat och ett gäng nya recept hemskickat. Upplägget är detsamma som tidigare att man prenumererar och får 12 receptkort med jämna mellanrum och om man vill kan man välja att få 3x12 receptkort varje gång istället. Det är fortfarande mycket fina bilder och tydliga beskrivningar på recepten.

Hembakat pärm och receptkort

Pärm, register och recept från Hembakat.

Några av recepten är faktiskt exakt samma som från mina gamla Hembakat-pärmar och några känner jag också igen från Stinas bästa bakrecept. Men de flesta recepten har jag inte sett tidigare.

En annan skillnad från gamla Hembakat är att det nu är ett recept per receptkort med en bild på framsidan och beskrivningen på baksidan och där finns även en del beskrivande bilder.

De här recepten från Hembakat använder jag fortfarande. Jag har två fulla pärmar och eftersom jag hade 2 kompisar som också prenumererade så fick vi tillsammans alla kort så jag kopierade från dem de jag inte hade som jag ville ha.

Hembakat receptkort

Tre förpackningar med 12 recept i varje.

En nackdel är annars att man inte får korten i nummerordning och att det finns väldigt många kort och vill man ha alla blir det väldigt dyrt. Å andra sidan håller dessa receptkort väldigt hög kvalitet. De är inspirerande och de är lätta att ta med sig till köket och de går att torka av om man spiller på dem.

En skillnad mot förr är förstås också att nu finns internet med tillgång till oändligt många recept helt gratis, så varför betala för dem? Dock säljs det ju kokböcker som aldrig förr så jag tror att de flesta liksom jag tycker om recept med fina bilder, tydliga beskrivningar och gärna upptryckta på tjockt papper som tål att man spiller på dem och går att torka av.

När jag tänker efter så har jag nog inspirerats väldigt mycket av Hembakat. Dels så fick jag upp intresset för bakning i unga år och sedan när jag byggde recepten.se så är det just detta med bilder och tydliga beskrivningar som jag försökt åstadkomma. Dock är det förstås stor skillnad på mina receptbeskrivningar och bilder jämfört med Hembakats då de verkligen har jättefina bilder och fina receptkort av tjockt papper i en fin pärm.

Hembakat pärm

Min nya Hembakat-pärm.

Jag gillar verkligen papperskorten trots allt även om jag är en riktig datanörd som i princip spenderar all vaken tid framför en dator.

Uppdatering: Denna produkt verkar inte längre säljas.

Publicerad  02 augusti 2008 03:48

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Ann Wetterström
Jag har fem pärmar med recept
Är det någon som är intresserad av att köpa?
✏️ Skrivet av Susanne Magnusson
Hejsan!
Jag söker ett recept på en "After Eight tårta?
Någon som har recept?
✏️ Skrivet av Catharina
Hade också dom! Men har tappat bort det bästa receptet på en super smarrig jordgubbspaj!

Är det möjligtvis någon som har det receptet?

Var äpplen i med och blev så krämig och god!
💬 Svar till Charlotte Martinsson ✏️ Skrivet av Susanne
Vad är det för sorts recept, i vilken kategori? Är namnet exakt strösselbitar eller kan den heta något liknande?
✏️ Skrivet av Charlotte Martinsson
Tappat bort sonens favorit recept på Strösselbitar
Någon som har?

Läs gärna även: