Kommentarer till - Hamburgarkedjor och deras hamburgare - Sida 1

"Tillsatser och färdiglagade hamburgare på McDonalds. Max öppnar nya restauranger."

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar!

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av David Olandersson 2012-08-04 14:30
Jag vet att det här är en väldigt gammal post men jag kunde inte låta bli att göra research på ämnet.

Innehåll i biffen på McDonalds:
100% nötkött.
http://apps.mcdonalds.se/sweden/prodfacts.nsf/allergi

Innehåll i biffen på Max:
Svenskt Nötkött, vatten, potatis, ägg, potatismjöl, koksalt, torrmjölk, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatis-stärkelse, kryddextrakt (rosmarin).
http://max.se/produktinformation.aspx?showparts=1051

Innehåll i biffen på Burger King:
Hittar följande citat i Vanliga Frågor: "Burger King´s hamburgare innehåller endast 100% nötkött, helt utan tillsatser eller konserveringsmedel."
http://www.burgerking.se/kontakt/vanliga-fragor/

Jag har vidare sett hur det spekulerats huruvida de kanske menar att köttet i biffen består av bara nötkött men att det finns andra ingredienser.

Jag dömer det dock som högst osannolikt. Reglerna för livsmedel är väldigt tydliga med att det måste finnas en fullständig innehållsförteckning. Så stora kedjor som McDonalds, Max och Burger King skulle knappats kunna verkat så många år i Sverige och komma undan med rena lögner när det kommer till just innehållsförteckningen. McDonalds är förmodligen den mest granskade matkedjan i Sverige.

En sak är iaf säkert. Max står långt ner på min lista.
penna Skrivet av Malin 2009-02-28 23:33
De som säger att 100% nötkött utan kryddor inte smakar något: Nej det är ju sant, det är därför vi kryddar kötten när de är färdigstekta...
penna Skrivet av alda 2008-06-25 00:50
jag e tolv år

jag gillar absolut max bäst jag bryr mig inte om ngt annan än m att det smakar gott

men man väntar väldigt länge så det stör mig kan ngn svara på det varför man väntar länge ngn som jobbar elr har jobbat på max?
penna Skrivet av Susanne 2008-06-08 03:25

Svar till Josefine: Som jag skrev tidigare så stod det inte färdiglagat på kartongerna utan värmebehandlat, så det är inget fryst rått kött som kommer utan det är värmebehandlat vilket mycket väl kan ha samma betydelse som färdiglagat i praktiken.

Förresten kontaktade jag McDonalds för att få klarhet i vad som ingår i hamburgarna och de hävdar gång på gång att det är 100% nötkött i hamburgarna och inget annat (annat än kött) vilket jag verkligen inte tror på då 1. nötkött utan kryddor smakar ingenting 2. jag läste på förpackningarna att det ingick potatisflingor, salt, kryddor och ett gäng E-nummer. Egentligen inget konstigt för det är ungefär samma som om man går till frysdisken i affären och läser innehållsförteckningen. Men jag förstår inte varför McDonalds mörkar detta.

penna Skrivet av Josefine 2008-05-22 19:10
Hejsan! Intressant läsning. Kan säga att jag jobbar på McDonalds och inget kommer färdilagat. Vi får frysta varor och matsäkerheten är A&O hos oss. Vi ser alltid till att våra gäster får den bästa maten. Vi tillagar allt, och skriver igen; inget kommer färdilagat! :) Och även så ligger hamburgarna i skåpet max 10 minuter, ej längre. Matsäkerhet är det viktigaste.
penna Skrivet av Susanne 2008-05-08 23:36
Svar till Anna: Ja köttet i hamburgarna består av 100% nötkött (d.v.s. inget griskött), men 100% av hamburgarna är inte kött. Om hamburgarna enbart skulle bestå av nötfärs så tror jag inte någon skulle vilja äta dem eftersom nötfärs är totalt smaklöst utan kryddor. Jag läste på paketen som kom och ja de var frysta, men man kan frysa ner mat som är värmebehandlad, det finns ingen motsättning i det. Att läsa innehållsförteckningen på paketen när de står utanför McDonalds är väl att ta reda på fakta eller?
penna Skrivet av Anna 2008-05-08 23:03
du har ju noll koll. Mcdonalds hamburgare är gjort på 100% rent nötkött,alltså inga andra tillsatser som de andra kedjorna har.Och hamburgarna kommer frysta,alltså inte förstekta. Ta reda på fakta innan du skriver.
penna Skrivet av Per 2008-05-02 18:46
Förstår inte den norrlänska hysterin angående max, den är så fruktansvärt löjlig och överdriven. Dessutom så smakar alla deras hamburgare ungsfär lika tråkigt. Om man föreslår att gå på mcdonalds till en infödd Luleåbo så blir man nästan kallad för idiot. Orkar inte med den norrlänska hamburgerpatriotismen längre! kan ingen driftig människa öppna Burger King här? ;)
penna Skrivet av anonym 2008-04-28 18:06
Max är den bästa!! de gör hamburgarna där sååå frächt
penna Skrivet av arbetsledare på "donken" 2008-04-28 16:40
jag skulle gärna vilja se de Mcdonald´s restaurangerna som sara har jobbat på. Om dessa var så pass ohygieniska att hon själv inte skulle äta där då är det illa. alla Mcdonald´s i Sverige har samma relger för hygien och matberedning, och om de följer dessa så håller restaurangen en mycket hög standard. jag tycker synd om de som får jobba på en sådan restaurang som bryter mot regler som är till för att gästen inte ska riskera att bli sjuk.

sedan så stämmer inte heller tiderna på hur länge burgare får ligga i värmesekåpen som avsändare "H" har skrivit. det är 10 minuter, oavsett vilken Mcdonalds. och det är för att de alltid ska hålla en viss standard som vi utlovar.
penna Skrivet av --- 2008-04-28 08:20
Har även jag jobbat på McDonald's, köttet kommer absolut fryst och steks och kryddas sedan.

Baconet kommer jag inte ihåg hur det förvarades, men det var det jag reagerade mest på - låg framme i en plastbytta hela tiden...

"Tror du att du jobbar på nån jävla restaurang eller?"

Det är lite synd både att de kedjor som finns i Sverige är rätt sunkiga, men framförallt att de är så lika varandra... Fram för mer olika sorters snabbmat!
penna Skrivet av H. 2008-04-20 18:56
Hejsan!

Nu ska jag klargöra hur det ligger till:

Mcdonald's

- Steker och paketerar hamburgarna och förvarar dem i värmeskåp 5-30 min beroende på restaurang. 100% irländskt nötkött.

Max

Försteker kötten och förvarar dem i värmeskåp och lägger på hamburgaren när man beställer den. 100% svenskt nötkött

Sibylla

Steker och gör hamburgarna "on the fly" (undantag finns). Däremot har sibyllas hamburgare endast 80% nötkött, till skillnad mot Max och Mcdonalds som har 100%.

Och en sak till:

"nyttiga" hamburgare finns inte på någon snabbmatskedja. Det är massa konstiga saker i hamburgarna på alla 3 kedjorna.

//en som jobbat på sibylla + mcd+ max :)
penna Skrivet av sara 2008-04-18 16:01
du har rätt i att macdonalds är ofräscht. jag har själv jobbat på 3 olika mcdonalds-restauranger och skulle själv aldrig äta den maten vi serverar. massa konstiga tillsatser och ibland inte särskilt hygieniskt. att det är färdigstekt har du dock fått lite om bakfoten, men jag rekomenderar knappast folk att äta där ändå. då finns där bra mycket nyttigare och fräschare snabbmat. tvivlar iofs på att max och burger king är bättre..
penna Skrivet av Susanne 2008-04-14 01:51

Svar till er som jobbat på McDonalds: Det som stod på förpackningarna var inte ordet färdiglagat utan snarare värmebehandlad, vilket jag tolkar som att produkten är behandlad på ett sådant sätt att McDonalds aldrig riskerar att servera något rått. Värmebehandlad innebär då i praktiken, tycker jag att produkten är tillagad på sätt och vis (det beror ju lite på hur man ser det), men självklart tror jag att personalen på McDonalds steker hamburgarna och att de inte bara värmer dem och säljer.

Jag tror också att McDonalds är väldigt noga med hygien och har strikta regler och rutiner kring hantering av maten.

Det skulle absolut vara en erfarenhet att jobba på McDonalds restaurang, tyvärr har jag inte riktigt tid med det och jag tror inte att de är intresserad av att anställa någon för ett par dagar vilket nog är den längsta tid jag skulle palla med den stressen och alla pipande ljud i restaurangen. Men annars är det alltid intressant att prova på olika jobb och vidga sina vyer.

penna Skrivet av Camilla 2008-04-13 20:00
Tycker Max är godast. Har inte ätit någon hamburgare i år. Sällan jag och familjen gör de. Tycker i så fall att det är godare att göra dom själva
penna Skrivet av Jonas 2008-04-13 13:16
Om det är någon hamburgare som verkligen är gott så är det en sibylla hamburgare som är grillar i kärlek.. mums...
penna Skrivet av johan 2008-04-13 12:03
max är ju vida överlägsen, alla man pratar med nämner max. Nödlösningen är mcdonalds
penna Skrivet av Jag 2008-04-12 20:25
Max är ju helt klart godast. Har jobbat på burger king. Och det är hög kvalite där med. Allt måste slängas om det legat i typ 5min om nån inte köpt det.
penna Skrivet av Johan 2008-04-12 17:40
Hemmalagade burgare slår alla hamburgerkedjor. Iaf mina Ägg&Bacon Burgare.
penna Skrivet av mig 2008-04-12 14:38
Hejsan! så fel folk kan ha. och inte så konstigt att det sprids falska rykten. jag har själv jobbat på mcdonalds och det är verkligen inte så som du skriver. vi gör maten direkt på plats. steker, rostar och fritera. inte så ofta man skulle få färdigstekt bacon och hamburgare och bara ge det direkt till gästerna. du kanske borde söka jobb på mcdonlads och se vad vi verkligen gör!
penna Skrivet av moi 2008-04-12 12:40
ojojo, va fel du har.. har du sett hur Max gör med sina hamburgare? dom steker köttet och bara låter det stå..(efter ett tag lägger dom det i värmeskåp). På mcdonalds går köttet direkt efter stekning på hamburgaren. Annars slänger man köttet diirekt! Som sagt, jobba på mcdonalds i någon månad så ändrar du uppfattning! Väldigt noga rutiner, och allting måste gå rätt till. Förstår inte hur folk kan vara så negativa om mcdonalds, som har den bästa kvaliten, bästa råvarorna, och är världens störa hamburgerkedja. (tror inte dom är bäst av en slump)

Och det med färdigstekta hamburgare, mm du måste ha läst fel, verkligen!
penna Skrivet av Sara 2008-04-12 11:39
Det stämmer verkligen inte att McDonald's har färdigstekt bacon och hamburgare. Det kommer fryst och det steks på plats. Jag har själv jobbat där och det finns viktiga regler som alla restauranger följer. Eftersom McDonald's är en så pass stor kedja så följs alla regler nogrannt, jag kan nästan sätta mitt finger på att McDonald's restaurangerna i Sverige i alla fall, är renare och fräshare än alla andra restauranger.

Att det stod på paketen att det var färdigstekt förstår jag verkligen inte, låter knappast rätt.

Men hey, finns ju många fortfarande där ute som är oerhört negativa mot McDonald's. Jobba där några månader och du ändrar garanterat din syn. Tro mig.
penna Skrivet av heartsick.blogg.se 2008-04-11 17:59
Som norrbottning vore det en synd att säga annat än Max.
  1