Bloggens startsida

Den godaste mjölken - Lantmjölk

Publicerad 27 september 2013 11:24

Om du frågar mig vilken mjölk som är godast så är det lantmjölk.

lantmjölk

För några år sedan visste jag inte ens vad det var men vid ett tillfälle var en bonde på besök i butiken jag handlar i och tipsade mig om den.

Lantmjölken är till skillnad från vanlig mjölk inte homogeniserad vilket betyder att man inte slagit sönder fettet. Därför kan en del av fettet klumpa ihop sig lite på ytan ibland. Fetthalten varierar över säsongen mellan 3,8-4,5%.

Detta är alltså en helt naturlig produkt, precis som vanlig mjölk fast med den naturliga fetthalten.

Det finns även de som tror de är laktosintoleranta men i själva verket är allergiska mot homogeniserad mjölk utan att veta om det.

Prova gärna lantmjölk om du inte provat. Arlas ekologiska lantmjölk kostar ca 1 kr mer än den ekologiska standardmjölken. Näringsvärdena är de samma.

Det händer även att jag köper standardmjölk som har 3 % fetthalt medan mellanmjölk och lättmjölk köper jag aldrig. Så när jag bakar eller lagar mat använder jag alltid standardmjölk eller lantmjölk och det är alltså vad jag använt när jag gjort alla recept här på recepten.se.

Publicerad  27 september 2013 11:24

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Suzan ✏️ Skrivet av Susanne
Arlas lantmjölk är pastöriserad så den är redan upphettad precis som "vanlig" mjölk. Alla sorters mjölk som säljs i mataffär är alltid pastöriserad vad jag vet, de får inte sälja något annat. Det är nog bara om man köper direkt från en gård man kan få opastöriserad. Det finns en hel del regler kring detta.
✏️ Skrivet av Suzan
Hej!
Om man vill göra yoghurt av lantmjölk, ska man koka upp den ordentligt eller räcker det med att bara värma till runt 36, 37 grader? Tack på förhand.
Suzan
💬 Svar till Helena ✏️ Skrivet av Susanne
Fettklumparna är lite olika, ibland ser man inte mycket av dem och ibland är det mera och då kan de ligga ovanpå eller flyta en bit längre ner. Tror man kan röra ut dem med en sked. Det är ju svårt att skaka förpackningen utan att mjölken åker ur. Dock har jag själv inget problem med de eventuella fettklumparna, tycker det är gott och ofta har jag mjölk i varmt te och då smälter det så då märks de inte av.
Tack och hoppas du hittar några recept du gillar! Skriv gärna igen! :)
✏️ Skrivet av Helena
Hej!

Detta måste jag som laktosintolerant light prova. Bytte för några år sen ut allt margarin mot smör och märkte redan där en markant förbättring och nu ska jag prova denna oxå nästa gång jag köper mjölk. :) Men hur blir det med fettklumparna som kan bli i, blandar dom sig med mjölken igen om man skakar lite på förpackningen?

För övrigt måste jag bara säga att det här var en jättekul sida, så glad att maken hittade den åt mig, misstänker att många, många recept kommer finnas på vårt middagsbord den närmsta framtiden. :)

Läs gärna även: