Bloggens startsida

GI-tips för att göra nyttigare paj

Publicerad 31 juli 2007 01:12

GI-tips för efterrättspajer

På sommaren smakar det ju riktigt gott med paj. Tyvärr är ju inte pajer särskilt nyttiga men de går att göra betydligt nyttigare om du tänker på följande

  • Försök minska ner lite på sockermängden och byt gärna ut vanligt socker helt eller delvis mot råsocker eller farinsocker.
  • Använd mycket frukt och bär, ta gärna lite mer än det som står angivet i receptet.
  • Använd fullkornsvetemjöl istället för vanligt vetemjöl.
  • Ta gärna havregryn i pajdegen om det är smulpaj.
  • Servera med vispgrädde, undvik vaniljsås och glass med mycket socker i.

Om man gör så här får man en nästintill lika god paj men betydligt nyttigare. Själv har jag gjort smulpaj med rabarber, blåbär och jordgubbar på detta sätt med gott resultat.

Äppelpaj GI

En Äppelpaj men fullkornsvetemjöl, havregryn, smör och mindre socker.

GI-tips för matpajer

  • Använd dinkelmjöl istället för vanligt vetemjöl. Man kan också ta fullkornsvetemjöl istället för vanligt vetemjöl och byt gärna ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl.

Lycka till!

Publicerad  31 juli 2007 01:12

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Susanne

Svar till Mona: Det blir inte samma sak men jag tycker det fungerar bra, särskilt i matpajer. I efterrättspajer brukar jag använda flytande margarin eller smör oftast och det fungerar också, men det är klart att det är godare med riktigt smör, men jag tycker ändå att det blir tillräckligt gott med flytande margarin/smör för att jag ska välja det av hälsoskäl.

Du får nog prova helt enkelt och se om du tycker det blir bra eller inte.

✏️ Skrivet av Mona
Fungerar det lika bra med rapsolja i pajer?
✏️ Skrivet av Venera Selimi
Jag vill att ni ska sjika resept om olika bakelser exempelt bullar och olika pajer.

Visa alla kommentarer