Bloggens startsida

Start av årets grillsäsong

Publicerad 27 mars 2017 12:49

Nu äntligen var det dags för mig att dra igång årets grillsäsong! Det blev favoriten - grillade karrékotletter (fyndade för 40 kr/kg på ICA, naturligtvis svenskt kött).

Självklart kan man grilla året runt och ibland grillar jag även på vintern men det är lite kallt att stå ute så det brukar inte bli så ofta.

Checklista inför grillsäsongen för gasolgrill

  1. Gör en rejäl rengöring av grillen om du inte redan gjort det.

    Plocka ur gallret. Skrapa med en liten kniv och skrapa bort alla gamla rester av fett m.m. Om du har en högtryckstvätt kan du använda den för att spola (nästan) rent. Spola även rent gallret med högtryckstvätt (använd annars diskmedel och diskborste).

  2. Kontrollera att det inte är sprickor i gasolslangen. Om det finns sprickor - köp en ny innan du börjar grilla! Nya slangar brukar finnas att köpa på byggvaruhus, annars kan man beställa på nätet (kostar några hundra kronor).

    Torr och sprucken gasolslang
    Närbild sprickor gasolslang
    Så här såg min slang ut nu efter vintern, torr med sprickor - dags att byta!

    Så jag bytte till en ny gasolslang:

    Gasolgrill med ny gasolslang
    Grillen har nu fått en gasolslang!

  3. Ta såpvatten och stryk på skarvar och gängor på alla anslutningar mellan grill och gasolslang. Om det bubblar så läcker det gasol, vilket det inte får göra. Om det inte bubblar så är grillen klar att börja grilla med!

Årets första grillning

Efter rengöringen och gasolslangbytet så kunde jag äntligen börja grilla mina karrékotletter. Jag grillade även 2 st zucchini i skivor (samma tid som karrékotletterna d.v.s. ca 3-4 minuter per sida).

Grillar karrékotletter och zucchini
Grillning av karrékotletter och skivor av zucchini.

Grillade karrékotletter serverade med klyftpotatis
Grillade karrékotletter.

Här är resultatet av min första grillning: Grillade karrékotletter med klyftpotatis, grillade skivor av zucchini och chilisås. Superenkelt och supergott!

Publicerad  27 mars 2017 12:49

relaterade artiklar Läs gärna även:

  • Grillar och grillning - Välj rätt grill - kolgrill eller gasolgrill? Grilltips. Massor av grillrecept. Grillar och grillning.

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info

Visa alla kommentarer