Bloggens startsida

Fryst laxfilé lika dyr som färsk

Publicerad 23 april 2013 00:04

Tidigare köpte jag ofta fryst portionsförpackad laxfilé för jag tyckte det var smidigt och billigare. Men under senare år har någonting hänt.

Laxbitarna har blivit mindre

För några år sedan så var laxbitarna i portionsförpackningarna större, de var ca 140 g som standard. Nu är de 125 g vilket oftast är för lite för en vuxen person att äta sig mätt på.

Ofta kostar den frysta portionsförpackade laxen ca 60-70 kr för 4 st och om det är extrapris kan den kosta 49 kr. Men det man ska titta på är inte detta pris utan jämförpriset, alltså priset per kilo.

fryst laxfilé
Fryst laxfilé i portionsförpackning, 4x125 g.

Jämförpris för fryst laxfilé

Priset per kilo blir alltså med 4 st bitar à 125 g ca 120-140 kr/kg och om det är extrapris 100 kr/kg.

Jämförpris för färsk laxfilé

Priset varierar förstås men när CityGross har extrapris så brukar den kosta 100 kr/kg, medan ordinariepris ligger på 140 kr/kg. I min närmaste ICA-affär ligger ordinarie kilopriset på 170 kr/kg.

Slutsats - Köp färsk laxfilé

Det är alltså ganska enkelt att konstatera att man lika gärna kan köpa färsk laxfilé. Det finns oftast inga pengar att spara på att köpa den frysta. Då har jag inte ens gått in på skillnaden i smak.

Färsk laxfilé är mycket godare än fryst

Om du ätit mycket fryst laxfilé så har du förmodligen vant dig vid den smaken och tycker säkert den är helt ok, vilket den är men den färska är mycket godare. Det är stor skillnad faktiskt.

Dessutom kan man köpa en så stor bit man vill ha och kan servera sin lax i en mer normal portionsstorlek som man blir mätt på och som man kan bjuda gäster på utan att det ser fjuttigt ut.

Färsk lax kan man köpa både i bit eller portionsstorlek beroende på affär men lättast att få tag på är färsk lax i bit eller kanske t.o.m. en hel sida. Färsk lax i bit är också både praktiskt och enkelt att tillaga och vid serveringen får var och en ta så mycket de vill ha.

Nu har jag vant mig vid färsk laxfilé och vill helst inte ha något annat. Bara i nödfall när den färska är slut så köper jag den frysta.

Så köp färsk laxfilé nästa gång, tillaga något av mina recept på lax och njut!

färsk laxfilé
Färsk laxfilé i bit, ca 900 g.

Publicerad  23 april 2013 00:04

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Karl
I dag är den frysta dyrare än den varmrökta, färska. Denna värld.
💬 Svar till Laxen ✏️ Skrivet av Susanne
Jag har endast vid enstaka tillfällen sett färsk KRAV-lax i min närmaste ica-butik som är en ganska välsorterad butik. Vi får hoppas att det blir vanligare i framtiden!
✏️ Skrivet av Laxen
Jag brukar köpa ekologisk lax i fryst form. Den är dyrare men innehåller förhoppningsvis inte lika mycket miljögifter. Finns det ekologisk lax i färsk form också?
💬 Svar till Malin ✏️ Skrivet av Susanne
Ja när de har så bra pris då är det ju t.o.m. mycket billigare än den frysta och dessutom mycket godare! Jag brukar också passa på när jag hittar färsk laxfilé till så bra pris. Tyvärr finns det inte i min närmaste ica-butiks utbud, de satsar på färsk laxfilé i manuell disk som är mycket dyrare men på Willys Hemma brukar jag kunna hitta den då och då för samma pris som du skriver! :)
✏️ Skrivet av Malin
Både coop och ica brukar ha hel färsk laxfilésida för 69kr/kg, vaccumpackad. Fantastisk fin och bara dela i bitar och frysa in om man inte vill göra gång på 1.2-1,4kg på en gång...=)

Går verkligen inte att jämföra med den frysta.

Visa alla kommentarer