Bloggens startsida

Susannes matblogg

Cake of Sweden Finalprovning

Publicerad 2010-05-07 11:20

Igår var jag på provsmakning och röstning på de två bakverken som gått till final i Cake of Sweden med Spot and tell.

bakverken
Längst bak i bilden är svensk cheesecake med saffran och blåbär och framför ses Oooey Gooey brownies med marshmallows, kola och chokladtryffel.

Båda bakverken smakade mycket bra! Men min klara favorit var ändå cheesecaken, så min röst föll på den!

Anledningen till mitt val är att cheesecaken ser finare ut och mycket mera svensk både färgmässigt och ingrediensmässigt. Brownies med marshmallows känns typiskt amerikanskt och dessutom innehåller marshmallows en massa skräpingredienser (tillsatser m.m.) som jag helst undviker. Jag gillar bakverk som endast innehåller äkta råvaror. Dessutom berättade hon som bakat att det tog ca 3 timmar att baka dem. Men browniesen var absolut jättegod så om ni har några timmar över och vill ha något gott och sött med choklad så prova gärna!

Cheesecaken har en saffransbotten, en klassisk vit fyllning med kesella och citronsmak och ett blåbärslager överst. Det är en spännande smakkombo som var riktigt god! Den här cheesecaken är inte heller så sliskigt söt utan den är lagom söt, för att uttrycka mig svenskt! ;)

Classic Tea Room
Classic Tea Room på Rörstrandsgatan 25, väl värt ett besök!

Finalprovningen hölls i Classic Tea Room som är en riktigt mysig och trevlig tesalong på Rörstrandsgatan i Stockholm. De berättade att de bakar alla sina bakverk som de säljer i caféet själva och de använder alltid smör! Det imponerar förstås på mig som försöker undvika härdat fett, tillsatser och annat skräp i möjligaste mån. Tyvärr så köper de flesta caféer in färdigt bake-off, Delicato eller dylikt och dessa är fulla med härdat fett, tillsatser och andra billiga skräpingredienser som jag inte vill ha! Så jag kommer säkert att besöka Classic Tea Room igen!

Det vinnande bakverket kommer representera Sverige på världsutställningen Expo 2010 i Shanghai och bakverkets upphovsmakare kommer bli bjuden på en resa dit! Vem som än vinner önskar jag en trevlig resa!

Kommentarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till Susanne ✏️ Skrivet av Johanna
Jo, jag har skrivit kommentar på den bloggen men hon verkar ha lagt ner den. Jag får väl försöka leta vidare =/
💬 Svar till Johanna ✏️ Skrivet av Susanne

Hej Johanna! Jag tror inte att receptet var hemligt men nu verkar sajten cakeofsweden.se försvunnit från internet och den verkar tagit recepet med sig. :(

Jag vill iaf minnas att vi satt och diskuterade recepten under finalprovningen. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg särskilt mycket mer än att jag konstaterade att det inte var några snabba och enkla kakor, ganska omständliga att göra - men väldigt goda och vackra förstås.

Jag vet inte om det går att få tag på receptet via den som driver bloggen http://pannanochpennan.wordpress.com som ju var den som gjorde vinnarreceptet.

Lycka till och skriv gärna om du hittar receptet någonstans så kan jag lägga in en länk till det!

✏️ Skrivet av Johanna
Hej! Jag är vääääldigt sugen på att göra en sån här cheesecake. Men receptet verkar vara hemligt. Har du några tips på de olika delarna, hur man ska göra dem? Var den här ugnsgräddad eller fryst?, hur gör man toppingen med blåbär? Väldigt tacksam för svar!

Visa alla kommentarer