Bloggens startsida

Baka med godis?

Publicerad 26 september 2016 20:22

Varför jag egentligen inte gillar att baka med köpt godis som ingrediens

Självklart är det gott med godis, jag säger inget annat, men jag har egentligen aldrig gillat att baka med köpt godis som ingrediens i mina bakverk. Visst har jag gjort det och jag har några recept med det här på recepten.se t.ex. dumlekakor och jag kommer säkert göra fler eftersom det är så många som gillar dessa recept.

Snickers godis

Men helt ärligt, egentligen gillar jag inte konceptet. Varför?

  • Godis är ingen ”riktig” råvara, det är en färdig produkt. Jag vill skapa mina bakverk från grunden.
  • Köpt godis innehåller verkligen en massa skräp, dåliga billiga råvaror och massor med tillsatser (läs innehållsförteckningen). Jag tycker då det förstör mitt bakverk där jag använder bra råvaror som t.ex. smör.
  • Köpt godis är gott att äta som det är, varför komplicera det hela genom att stoppa in dem i ett bakverk? 😉

Man kan förstås även argumentera för vart gränsen går och att mina åsikter är ologiska. Jag tycker ju t.ex. att det är ok att köpa choklad som ingrediens men då köper jag ju ren mörk choklad eller vit choklad av skaplig kvalité. Jag kan också tycka det är ok att t.ex. köpa ett färdigt marsipanlock. Jag tycker i princip det är ok att ta genvägar för att spara tid, men vill helst att genvägens råvaror håller skaplig kvalité.

Självklart är mina argument delvis känslobaserade och jag förstår verkligen om man inte håller med mig. Ibland gör jag som sagt undantag, men innerst inne känner mig mycket mera nöjd när jag gjort ett bakverk från grunden utan köpt godis.

Så vad tycker du? Håller du med mig eller tycker du bara jag är fånig?😉   Skriv gärna en kommentar!

/Susanne

Publicerad  26 september 2016 20:22

Kommentarer

progress
Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Sakariye
Du har hjelpt mig med make genom att det står her jätte mycke recepter her mvh. Sakariye
✏️ Skrivet av Antonia
Varför baka själv överhuvudtaget om halva ingredienserna är köpta och redan fulla med smakförstärkare, konserveringsmedel och färgämnen?

Förstår att det är kul att prova nya kombinationer, men det som är charmigt och gott med hembakat är ju att det är just hembakat.
✏️ Skrivet av Maud Selander
Jag håller med i stora drag. Nån gång kan det vara motiverat, men ju mer man gör från grunden desto bättre!
💬 Svar till Caroline ✏️ Skrivet av Susanne
Hehe, precis! ;)
✏️ Skrivet av Caroline
Håller helt med. Förstår inte alls vitsen. Förutom dumle då 😜

Läs gärna även: