Krydda maten - en kryddningsguide

För att maten ska smaka bra måste den kryddas. Det är viktigt att det blir lagom kryddat vilket är extra svårt om man är nybörjare i köket.

Det här är mina kryddningtips för den ovane kocken. En liten kryddningsguide för att lära sig det grundläggande om kryddning och hur man räddar maten om man kryddat för mycket.

Salt

Nästan alla maträtter behöver salt för att smaka bra.

Observera att om receptet innehåller buljongtärning, fond eller soja så kommer du få mycket saltsmak därifrån. En bra grundregel är att smaka innan man tillsätter kryddor.

Tagit för mycket salt?

Om du skulle ta för mycket salt, tillsätt då mera vätska så späds saltsmaken ut.

Kryddor med sting t.ex. peppar, chili

Starka kryddor blir mildare ju mer fett det är i maten du tillagar.

Starka kryddor - peppar och chili
Sambal oelek, chilipeppar, chilipulver, vitpeppar och svartpeppar är kryddor som ger sting och hetta.

Bra att veta:

  • Svartpeppar är mildare än vitpeppar.
  • Chilipulver är mildare än chilipeppar.
  • Nymalda kryddor är lite starkare och smakar mer än köpta färdigmalda.
  • Mald peppar är bra till såser. Grovmalen peppar är bra till stekt kött.

Kryddat för starkt?

Om du skulle ta för mycket peppar, chili, sambal oelek eller någon annan stark krydda, tillsätt då mera fett t.ex. vispgrädde , smör eller olja så rundas hettan av.

Fett - smör, olja, vispgrädde
Rapsolja, vispgrädde, smör och crème fraiche är perfekt att tillsätta om du kryddat för starkt.

Hur mycket ska man krydda?

Är man en ovan kock är det svårt att veta. Eftersom kryddning dessutom är en fråga om tycke och smak är det bästa att prova sig fram, men utgå gärna från den mängd som står i receptet.

Om du vill vara extra försiktig, utgå från hälften av den kryddning som står i receptet och smaka dig sedan fram. Ibland står inga mått i receptet och då måste man smaka sig fram från början.

Mina generella kryddningstips

När det inte står något i receptet så tycker jag följande kryddning är lagom.

Kalla såser

Till 2 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller gräddfil:

  • Salt: ca 0.5-1 tsk
  • Malen peppar: ca 1 krm
  • Chilipulver, paprikapulver: ca 1 tsk
  • Chilipeppar: ca 0.5 tsk
  • Örtkrydda t.ex. timjan: ca 2-3 tsk

Varma såser

Till 3-5 dl vätska:

  • Salt: ca 1 tsk
  • Malen peppar: ca 1 krm

Tänk på att ju högre fetthalt (i crème fraichen eller såsen om det t.ex. är grädde i den) - desto mer peppar kan man ta utan att det blir starkt.

Kryddor
Vanliga kryddor i köket är salt, peppar och chili.

Stekt kött - salt och peppar

När jag steker eller grillar kött och jag kryddar med salt och peppar, då rekommenderar jag grovmalen svartpeppar, det är svårt att ta för mycket (finmalen svartpeppar är lätt att ta för mycket av).

Försiktighetsprincipen

Ta det lite försiktigt med kryddningen om du är osäker när du steker kött. Det går alltid att krydda på mera vid servering.

relaterade artiklar Läs gärna även:

  • Köksredskap - Info om köksredskap, bland annat glassmaskin, pajformar, grill, termometer och annan köksutrustning du kan behöva i köket.
  • Vikt och volym - Vikt och volym. Så läser du ett recept. Grundläggande guide.
  • Mått, vikt och enheter - Hur många gram går det på ett hekto? Hur många teskedar går det på en matsked? Hur mycket väger en liter mjöl? Svaren finner du här.
  • Kökshjälpen - köksappen - Använd appen Kökshjälpen för att spara tid och lyckas i köket när du bakar och lagar mat.

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
✏️ Skrivet av Lena
Tack vare dina tips vid för starkt kryddat, räddades maträtten ❤️ och gästerna slapp gå hem hungriga.
✏️ Skrivet av Marie Lennmark
Älskar guacamole men sen jag fick allergisk chock av sambal oelek har jag inte vetat vad jag kan använda istället. Kommer testa om det blir bra med chilipulver för det tål jag än så länge!

Jag har lärt mig att använda både vit och svartpeppar när det står peppar. Står det svartpeppar blir det däremot bara svartpeppar!!
✏️ Skrivet av Therese
Jättebra skrivet!
verkligen från grunden

mina kökskunskaper är inte så bra
kan koka ägg och koka ris, potatis

med din blogg
kommer jag att lära mig laga mat

Tack!
✏️ Skrivet av Bitte Mantzana
Min mango chutney har för mycket smak av nejlika(pga garam masala). Hur häver jag den smaken bäst?
Med vänlig hälsning,
Bitte
💬 Svar till Rolf Löfgren ✏️ Skrivet av Susanne
Sent svar men det bästa är kanske att äta dem som de är med extra salt. Annars för att få bort salt så får man koka dem i någon vätska men då blir ju inte köttet lika gott.

Visa alla kommentarer