Kom igång med träning

Susanne Jarl stretchar bröstmusklerna.
Kom igång med din träning!

När du vet varför man ska träna (det är långtifrån självklart) så ger jag här några tips på hur du kan komma igång!

Skaffa gymkort? Ja det kan man göra, men ibland ligger gymmet långt bort och ibland är det för dyrt.

Att gå promenader är ett utmärkt sätt att börja träna när man är otränad. Det var så jag själv blev 15 kilo lättare.

Från otränad till vältränad

När jag först började träna så klarade jag bara någon sekund i plankan. Nu kan jag stå flera minuter.

Vägen dit var lättare än jag först trodde. Jag började med att träna en gång i veckan och det var motiverande att resultaten kom så snabbt och då utökade jag till 2 ggr i veckan och fick då ännu mera resultat.

Sätt realistiska mål

Börja med ett realistiskt mål, både vad gäller antal träningspass per vecka och svårighetsgrad så att det är lätt att klara av och du känner dig duktig efter varje träning. Mycket viktigt!

Prioritera träning

Alla har tid att träna. Det är en fråga om prioritering.

Det behöver inte heller ta massor med tid. Med t.ex. min träningsapp Poworkout Trim & Tone kan du träna ett program på 5-10 minuter. Hur effektivt är det då? Ja det är effektivt och framförallt betydligt bättre än ingen träning alls.

Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av.

Tips och motivation

Bestäm dig för att du vill vara en vältränad människa. Du är och blir den du vill vara!

Prova olika träningsformer och försök hitta en eller flera som du gillar bäst. Jag gillar t.ex. inte att springa men jag gillar däremot att dansa och gå promenader.

Motigt i början? Det blir bättre med tiden! Dels när man kommer in i rutiner och dels när man blir mer vältränad så blir många övningar mindre jobbiga, de är så klart fortfarande jobbiga (om man anstränger sig) men inte på ett lika extremt sjukt jobbigt sätt.

Fokusera på resultat

Kan du öka promenadtakten? Kan du ta ett kilo till på gympasset? Kan du göra dansstegen lite snyggare? Kan du orka stå i plankan lite längre på tå än förra gången?

När du ser resultat blir du motiverad. Skriv gärna ner resultat med papper och penna eller använd träningsappar om du har en smartphone.

Undvik den största träningsfällan

Båten magträning. Susanne Jarl
Träna mage och hållning genom att sitta i "båten". Släpp händerna från knäna om du orkar.

Vare sig det gäller promenader, gymträningspass, träningsappar eller andra träningsprogram - sätt inte upp orimliga mål.

Det vanligaste misstaget är att man tänker att man ska börja träna och bestämmer att man t.ex. ska gå en timmes promenad varje dag eller att man ska träna 4 pass på gymmet i veckan, när man inte tidigare tränat alls eller haft ett längre uppehåll.

Det är inte realistiskt att gå från ingen träning alls till fyra pass i veckan direkt. Eller från stillasittande till en timmes promenad varje dag. Det kommer inte vara roligt och du kommer troligtvis misslyckas och ge upp. Detta fenomen kan beskådas varje år på alla gym i Sverige efter nyår.

Sätt upp små mål som känns lätta

Börja istället med små mål som är lätta att uppnå. Till exempel 20 minuters promenad varje dag och ett träningspass i veckan. Trappa sedan upp när du känner att du vill det. Det är precis så mitt promenadträningsprogram är uppbyggt.

Om du vet med dig att du på onsdagar har väldigt svårt att hinna med din promenad så varför inte bestämma då att du går en 40 minuters promenad på lördag.

Om du missar träningen i några dagar eller en vecka, kanske p.g.a. sjukdom eller något annat - ta nya tag.

Varje vecka är en ny vecka.

Sätt upp nya realistiska mål och följ dem. Du kommer märka att när du klarar dina mål så kommer det stärka dig och motivera dig att klara nästa mål.

När det inte känns roligt att träna

Ibland kan det ta emot, men oftast känns det bra så fort man kommer igång med träningen. Men om det inte känns bra under och efter träningspasset kan det vara läge att prova någon annan träningsform.

Ladda ner en träningsapp med träningsprogram eller att ha som träningsdagbok. Gå en promenad. Gör armhävningar när du värmer te i mikron. Gör något. Och återigen, glöm inte bort att den bästa träningen är den som blir av!

Stort Lycka Till med Din träning!

Skriv gärna en kommentar nedan eller kontakta mig mig om du har frågor eller synpunkter.
/Susanne

relaterade artiklar Läs gärna även:

Kommenterarer

Kontroll   info
Vill du ha svar?
info
💬 Svar till ThomasW ✏️ Skrivet av Susanne
Roligt att höra! Ja det gäller att sätta upp rimliga mål och vara snäll mot sig själv i början! Hoppas du kommer igång! Och tänk på att den träning som blir av är den bästa! :) Jag önskar dig Lycka Till!
✏️ Skrivet av ThomasW
Det du skriver känns positivt och stöttande. Precis vad jag behöver! Försöker själv hitta rutiner och lagom mål med träning; inte lätt. 15 min daglig promenad kan kanske bli en bra grund för mig, och ge motivation till mer under veckan.
💬 Svar till alma ✏️ Skrivet av Susanne
Du kan ju börja med att sätta lägre mål. Träna 2 ggr i veckan och inte äta godis kanske? Planera för vad du ska äta när sockersuget kommer. Det ska vara goda saker du gillar som du blir mätt på. Kolla LCHF-kategorin med recept. Stort Lycka Till!
✏️ Skrivet av alma
Hej! Jag har tidigare varit väldigt vältränad och nära till sixpack. Men nu under vintern har jag gått upp i vikt igen och saknar helt intresse till träning. Jag har ett jätte socker beroende som jag aldrig lyckas bli av med. Precis som du säger sätter jag upp för höga mål eftersom jag tror att jag kommer klara av det. Ofta bli det att jag tränar hårda pass en vecka ca 5 ggr och skippar allt sött. Fast nästa vecka blir det ingen träning och massvis av godis.

Jag dansar en gång i veckan och rider 5 Gånger i veckan. Jag gillar att vara aktiv men jag älskar att ligga framför TV:n. Kan du snälla ge mig lite tips och råd hur jag ska komma in i tränings cirkeln igen och få träningen till min vardag. Tack på förhand :)
💬 Svar till yasse ✏️ Skrivet av Susanne
Varsågod! :) Heja dig!!

Visa alla kommentarer