Kommentarer till Hur jag tänkte när jag var överviktig

"Hur jag tänkte när jag var överviktig som också ledde till att jag gick upp i vikt. Jämfört med hur jag tänker nu."

Har du frågor eller synpunkter? Skriv gärna en kommentar till Hur jag tänkte när jag var överviktig.

Skriv en kommentar

Kontrollord  
Kontrollorden är till för att motverka spam och automatiska postningar.
info

Vill du ha svar?

Prenumerera på svar  
Du kommer att få e-post när någon skriver i denna tråd.
Du kan enkelt avsluta denna prenumeration med ett klick i alla mejl som skickas ut.
info

Kommentarer

1
penna Skrivet av Johanna 2018-03-07 12:30
Hej
Har du skrivit någon lista på hur du ändrade din kost i början av din viktnedgång?

Jag tycker det är svårt att hitta bra och enkla recept som jag kan följa.

Det är många som säger "ät som vanligt" men äter jag som jag gör nu så hade jag aldrig gått upp i vikt 😐
besökare Svar till marina penna Skrivet av Susanne 2017-11-22 14:53
Varsågod!! Jag önskar dig lycka till! 
penna Skrivet av marina 2017-11-21 11:51
tack för din glädje och inspiration... får lust att prova igen.
besökare Svar till Therese penna Skrivet av Susanne 2017-11-17 14:43

Jag äter allt men ganska lite utav t.ex. pasta, vi äter kanske pasta 1 gång i månaden och annan mjölmat ca 2 ggr per månad. Bröd äter jag bara mitt rågsurdegsbröd. Socker blir det ju en del i de bakverk jag bakar men jag bakar inte så ofta som det kanske verkar(?😊) och jag äter ju inte upp allt själv. Jag har också en regel att jag inte äter socker/godis/bakverk/annat onyttigt på kvällen annat än undantagsvis just för att hålla vikten då jag märkt att det spelar stor roll, även att jag generellt sett tänker på att äta mindre mängd mat på kvällen, särskilt sent på kvällen. Det gör stor skillnad för mig annars kan vikten lätt börja öka har jag märkt!

Jag önskar dig stort lycka till och kul att du fått inspiration!! Heja dig!!

penna Skrivet av Therese 2017-11-07 14:39
Hej !
Jag har nyligen börjat min viktresa tack vare dina fina recept och inspiration.
Min fråga till dig är hur ser ditt liv ut nu efter din viktnedgång? Äter du all sorts mat som bröd, pasta, socker osv och ändå håller din vikt ?
Med vänlig hälsning Therese.
besökare Svar till Bodil penna Skrivet av Susanne 2017-01-29 23:48
Jag tror att om du drar ner på kolhydraterna i övrigt d.v.s. ris, pasta och potatis så kommer ditt sötsug minska och då kommer du inte vilja ha ditt kaffe lika sött och så kan du minska ner på sockret successivt och till slut klarar du dig utan socker och även utan att sakna det. Det är en vanesak. Och när man tar bort sockret så upptäcker man nya smaker som man kan uppskatta minst lika mycket om inte mer än det söta så det blir inte så att varje gång du dricker kaffe utan socker så kommer du tänka åh vad jag saknar socker för då är det ju väldigt lätt att tappa motivationen om varje dag är en kamp. Annars finns ju de som dricker "fettkaffe", dock inget jag provat eftersom jag inte dricker kaffe men du kan ju googla på det om du vill, verkar vara populärt. Lycka till!
penna Skrivet av Bodil 2017-01-29 21:50
Jag har tänkt ta mig i kragen och följa hur du har gjort för att gå ner i vikt.
Jag har ca15 kg över vikt.
Försöker motionera 2-3 ggr i veckan. Äter inte sötsaker precis ofta. Men går ej ner i vikt. Ska nu börja laga mat där jag utesluter pasta, ris, potatis mm.
Svårast för mig är att jag har lite socker i kaffet och avskyr sötnings hjälp att ta istället.
Tankar och råd är välkomna.
Kram från Bodil i USA.
besökare Svar till Susanna penna Skrivet av Susanne 2016-01-09 23:47
Härligt att höra!! Skickar lite extra pepp till dig!!! Lycka till!
penna Skrivet av Susanna 2016-01-04 13:35
I dag börjar min viktresa! Fyller 45 om en vecka o har nu bestämt mig för att nu har jag fått nog. Sonen superpeppad o vill hänga på gubben mera tveksam men i dag börjar vi så får vi se hur det går! Återkommer! Kollat recept o skrivit veckomatsedel. Känner mig inspirerad, nu kör vi!!! Med vänlig hälsning Susanna
besökare Svar till Sussi penna Skrivet av Susanne 2015-07-29 23:43
Tack snälla du! Och grattis till dig som nu tagit tag i det. Det börjar som sagt i affären! Och kommer det ett bakslag så kör igen, gräv inte ner dig utan det är bara att ta nya tag! Det är ju för din egen skull du vill göra detta! Kram och lycka till!
penna Skrivet av Sussi 2015-07-22 01:16
Hej Susanne! Har blivit så inspirerad av allt du skriver och alla dessa fina recept du presenterar så otroligt bra här på din sida!!! Jag behöver gå ner ca: 20 kilo. Skjuter det framför mig när jag ska börja ta tag i mig själv på riktigt. Så tänkte att jag skriver till dig nu och tackar för det otroliga arbete du lagt ner och lägger ner med alla fina recept, tillvägagångssätt, fina och läckra bilder på maten, desserter och bakverk. Vilka bra verktyg och hjälpmedel. Har varit och handlat hem massor av grönsaker och frukt mm idag. Så imorgon ska jag börja testa att laga dina recept. Det får bli ett i taget som ett steg i taget närmare mitt mål. Jag hoppas snart kunna höra av mig när min viktkurva börjar peka neråt. TACK igen för denna inspiration! / Med vänlig hälsning Sussi
besökare Svar till Nori penna Skrivet av Susanne 2015-07-13 13:09
Hej, ja det är lättare när man bor själv och/eller är den som bestämmer vad som ska handlas. Du kan inte prata med din familj om detta? Även om dina systrar är smala så är det inte hälsosamt för någon att äta en massa sötsaker och annan dålig mat. Om de äter bättre mat kan de också må bättre även om de inte behöver gå ner i vikt. Jag googlade och läste att muslimer visst får träna. Hur som helst önskar jag dig lycka till, hoppas du kan övertyga familjen! Kram!
penna Skrivet av Nori 2015-07-13 08:43
Det känns meningslöst. Jag väger 87 kg och vill gå ner minst 15kg. Det är svårt då föräldrarna handlar sötsaker och systrarna är som "pinnar". Är muslim så det utesluter träning. :(
besökare Svar till Katrin penna Skrivet av Susanne 2015-06-14 14:13
Tack så mycket Katrin! :)
penna Skrivet av Katrin 2015-06-12 12:12
Underbart att läsa alla positivitet du har. Mycket motiverande!
besökare Svar till Marianne penna Skrivet av Susanne 2014-09-25 20:33
Jag tycker annars att ganska många går upp i vikt i den åldern när man flyttat hemifrån och kanske inte har så bra matvanor och inte motionerar regelbundet. Jag gick ju ner i vikt väldigt lätt så fort jag ställde om. Men eftersom jag inte gjorde några läkarundersökningar då så vet jag förstås inte. Tack så mycket! :)
besökare Svar till susnet penna Skrivet av Marianne 2014-09-25 19:05
OK tack för svaret. Anledningen till att jag frågade var att det ju är rätt ovanligt att gå upp i vikt just i 20-årsåldern när man är så ung. Du kan ha haft något (utan att vetat om det) vajsning på sköldkörteln el. PCOS som är en annan hormoniell åkomma som också orsakar viktökning. Men det kan ju ha varit så att du helt enkelt åt dig frisk! Din sunda kost o motionen gjorde det hela. Bara lite intressanta hypoteser, men det spela ju ingen roll nu! Grattis till den nya vikten! :)
besökare Svar till Marianne penna Skrivet av Susanne 2014-09-25 17:44
Tack! Nej inte vad jag vet. Det var när jag var drygt 20 år och åt mer och mer och rörde mig mindre som jag gick upp i vikt. Det jag åt mer av var framförallt snabba kolhydrater. Så det känns logiskt att jag därför gick upp i vikt.
penna Skrivet av Marianne 2014-09-25 17:02
Intressant blogg o väldigt inspirerande! Dessutom verkar du väldigt smart o kunnig! Undrar en sak, eftersom du hela tiden ökade i vikt när du ändå var så ung. Hade du någon hormoniell obalans, typ hypotyreos?
besökare Svar till ..... penna Skrivet av Susanne 2014-03-25 14:08
Många kloka ord! Det låter verkligen som du är på rätt spår efter en jobbig tid! Önskar dig all lycka med att nå dina mål! Kram!
penna Skrivet av ..... 2014-03-15 20:52
You go girl! Har levt nyttigt under många år och varit en vacker, sund tjej men tappade mig själv efter en familjekris. Kilona har nu smugit sig på rejält och jag mår sedan 2 år tillbaka sämre än någonsin i 20-årsåldern. Jag inser dock först nu att jag inte kan fortsätta så här. Det är man själv som har kontrollen över sitt eget liv och man kan ej beskylla andras onyttiga tänkande på att man misshandlar sig själv med svindålig kost. Livet är för kort för att man inte ska kunna ta en titt på sig själv i spegeln och känna sig vacker och hur bra man mår. Jag tänker ge allt för att bli den jag en gång i tiden var, nämligen mig själv. Kram och grattis till din framgång.
besökare Svar till Annika penna Skrivet av Susanne 2013-10-19 00:00
Tack snälla du Annika! ❤
penna Skrivet av Annika 2013-10-16 16:32
Inspirerande, kunnighet, mänskligt, sunt, förståeligt, roligt...skrivet! Jag gillar denna hemsida med hela upplägget!
Tack Susanne! :)
//Annika
besökare Svar till Emilie penna Skrivet av Susanne 2013-10-12 23:59
Tack så mycket! Kul att du uppskattade min text. Håller helt med dig att man mår så mycket bättre! :)
penna Skrivet av Emilie 2013-10-09 15:54
så bra text känner igen mig precis, önskar bara att det kunde vara fler som läser här och tar tag i det. Man mår så mycket bättre när man äter sunt:)
besökare Svar till AO penna Skrivet av Susanne 2013-07-10 20:27
Tack! Bra jobbat och fortsatt Lycka Till! :)
penna Skrivet av AO 2013-05-24 09:32
Hej!
Vad Kul att äntligen hitta en blogg med någon som har en vettig syn på saker och ting. Jag har precis börjat med liknade kost och träning som du är inne på och är på andra veckan och har gått ner 3,8 kg tjo! Första veckan var det mycet vätska och omställning av kroppen ca 2,5 kg. Nu kör jag på med bra träning och bra mat. Mår väldigt bra. 8 veckor kvar till bröllopet så jag hoppas på att få lite bättre resultat till dess. Ha det gott!
besökare Svar till karin rehn penna Skrivet av Susanne 2013-04-18 02:54
Tack så mycket, roligt att höra att du gillar det jag skrivit och tack för att du skrev! :) Man får prioritera det som är viktigast i livet, ibland orkar man helt enkelt inte ta tag i saker så mycket man skulle vilja. Du kommer klara det senare! Stort lycka till!
penna Skrivet av karin rehn 2013-04-14 15:14
Såå inspirerande och bra. Lugnt o sakligt, inte öööverdrivet. Viktväktarna är inget för mig heller, men jag försöker träna några ggr/v + att jag utesluter kolhydrater så mycket jag kan. Är inne i en mycket tung fas i livet så det är inte alltid jag orkar träna o tänka på kolhydrater, men jag vet att jag orkar när jag reser mig! Än en gång tack! /Karin
penna Skrivet av Meg 2013-03-01 11:58
Verkligen bra rader, dels om din viktnedgång allmänt men ffa hur du tänkte. Jag ramlar dit på sockret i ett kör, försökt börja flera gånger. Bara en sån sak som att tänka på vad man gör när man äter efterrätt/bakverk, långsamt och med tesked. Ska börja tänka annorlunda. Stort tack!
penna Skrivet av Anna 2013-01-10 20:03
Ett väldigt inspirerande inlägg, tack för motivationen! :)
besökare Svar till Dr Grane penna Skrivet av Susanne 2012-11-25 02:38

Hej! Tack för ditt mycket intressanta inlägg!

Anledningen till att ingen mer än du kommenterat är att jag publicerade denna artikel två dagar innan du kommenterade. :) Däremot är det många som kommenterat min artikel om hur jag gick ner i vikt eftersom den har några år på nacken nu.

Jag tror precis som du att det handlar om att hitta motivationen och orken och ibland kanske man får vänta lite tills det är möjligt att hitta den. Sedan gäller det att ta små små steg i början.

Sedan är det säkert svårare och jobbigare att göra detta ju mer övervikt man har och ju längre tid man varit överviktig. Men jag vet att det är möjligt. Det är många som hört av sig till mig genom åren och berättat om alla kilon som de gått ner och det är lika fantastiskt och jag blir lika glad varje gång när jag får läsa om det!

Tack för att du delade med dig! Jag hoppas att mina rader men även dina rader kommer inspirera många att ta tag i sin vikt - för sin egen skull - för att må bättre!

penna Skrivet av Dr Grane 2012-11-18 10:31
Hejsan!

Blir förvånad över att jag är den första att kommentera här. Du har en jättefin sida och skriver så bra och inspirerande. Jag är inte överviktig men var tvungen att kämpa bort graviditetskilon i ett par omgångar och är intresserad av vad jag stoppar i mig och hur det påverkar mig.

Jag tror att motivationen och orken att göra någonting åt saken är nyckeln till att lyckas. När jag varit trött och sliten under bebisperioder har inte den orken funnits. Men till slut börjar det ljusna och då har i avrje fall jag blivit galet less på min spegelbild och mina mammabyxor. Motivationen växer sig starkare än den tidigare självömkan.

Jag har gjort som du. Tagit det steg för steg, skurit ner på det onödiga lite i taget. Jag äter väldigt sällan pasta, bröd och sötsaker numera. Men frossar i frukt och grönt kombinerat med "lagom" mycket proteiner. Sen tränar jag också, det behöver jag för att orka och må bra, slippa ha ont och istället känna sig som en stark person med energi. Kombinationen funkar och det finns inget magiskt över det. Enkla energibalanser. Kruxet är att få till energin att starta, få bollen i rullning, och den finns i motivationen.

Dina rader om hur du tänkte tror jag kan hjälpa många!

/Camilla på http://drgrane.blogspot.se
  1